Opto reflexgivare att gömma mellan syllarna
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
Opto reflexgivare att gömma mellan syllarna
Hej,
Har kommit på att jag ska skriva lite program till ATMEL processorer
Det är ett projekt där JMRI ska kunna upptäcka upptagna spår. Och då behöver vi (Växjö Rallarna) nått att gömma mellan syllarna.
Priset är en viktig del, vi behöver rätt många, och att den är liten Ska ju vara lätt att gömma.
Förslag välkomna.
Har kommit på att jag ska skriva lite program till ATMEL processorer
Det är ett projekt där JMRI ska kunna upptäcka upptagna spår. Och då behöver vi (Växjö Rallarna) nått att gömma mellan syllarna.
Priset är en viktig del, vi behöver rätt många, och att den är liten Ska ju vara lätt att gömma.
Förslag välkomna.
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Re: Opto reflexgivare att gömma mellan syllarna
Jag har labbat med den här https://www.elfa.se/sv/reflexdetektor-t ... p/11044350

Vagnar med ljusa => bruna underreden detekteras mycket bra. Räckvidden tycker jag är sådan att den kan sitta direkt under slipersmattan.
Svarta vagnar detekteras bra. Enstaka vagnar i min samling är dock mycket svarta = lite svåra att detektera.
Jag har inte byggt in den under räls för ett skarpt test ännu. Labbandet har gjorts på bänk med räls för ett par år sedan.
Hoppas detta tips kan vara till hjälp.

Vagnar med ljusa => bruna underreden detekteras mycket bra. Räckvidden tycker jag är sådan att den kan sitta direkt under slipersmattan.
Svarta vagnar detekteras bra. Enstaka vagnar i min samling är dock mycket svarta = lite svåra att detektera.
Jag har inte byggt in den under räls för ett skarpt test ännu. Labbandet har gjorts på bänk med räls för ett par år sedan.
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
Tackar!
Den kan funka, och rätt pris 5:47 + moms å frakt
Får nästan plats mellan syllarna också.
Nu ska jag bara lära min programmera dom där små gullunarna
Den kan funka, och rätt pris 5:47 + moms å frakt
Får nästan plats mellan syllarna också.
Nu ska jag bara lära min programmera dom där små gullunarna

- Bo Andersson
Tompa,Tompa skrev:Jag har labbat med den här https://www.elfa.se/sv/reflexdetektor-t ... p/11044350
Kan du inte sätta fast en bit alu tejp eller något liknande så borde alla vagnar vara mottagliga.???
Jag kan inte svara för Tompa, men ursprungsfrågan gäller en förening, VäxjöRallarna, och en viktig anledning till att använda reflexgivare istället för t ex spårledning är att vi vill att alla vagnar ska detekteras, oavsett om de är förberedda för det. T ex vagnar som tillfälliga besökare har med sig till banan. Och då är det inte ett alternativ, i vart fall inte för oss.Bo Andersson skrev:Kan du inte sätta fast en bit alu tejp eller något liknande så borde alla vagnar vara mottagliga.???
(Att vissa andra klubbar har detaljerade krav på den rullande materielen innan man får sätta den på spåret är ovidkommande för oss).
Med vänlig hälsning
Daniel
Hej
Om man aldrig tännker använda sin anläggning i mörker (inga nattkörningar med neddragen rumsbelysning) kan man använda LDR-motstånd. Kostar ca 20:-/st hos Kjell o Co men vid köp av 100-tal mindre än 1:-/ st hos Kinesiska försäljare. (Rumsbelysningen tjänar som ljuskälla som skuggas av vagnarna.)
Men tänk på att en punktformig givare är en passagedetektor, som aldrig kan ersätta en spårledning som är en närvarodetektor som detekterar en vagns närvaro inom hela utbredningsområdet.
Mvh Otto BvL
Om man aldrig tännker använda sin anläggning i mörker (inga nattkörningar med neddragen rumsbelysning) kan man använda LDR-motstånd. Kostar ca 20:-/st hos Kjell o Co men vid köp av 100-tal mindre än 1:-/ st hos Kinesiska försäljare. (Rumsbelysningen tjänar som ljuskälla som skuggas av vagnarna.)
Men tänk på att en punktformig givare är en passagedetektor, som aldrig kan ersätta en spårledning som är en närvarodetektor som detekterar en vagns närvaro inom hela utbredningsområdet.
Mvh Otto BvL
Hej igen!
Både reflexgivare och LDR-motstånd kan användas som fordonsräknare för passerande tåg!
Därmed kan man simulera verklighetens axelräknarblock, som är förekommande i tysktalande delar på kontinenten och även finns på Lidingö-banan!
Genom att räkna in antalet fordon i början av ett block och räkna ner antalet i andra änden erhåller man möjlighet till en billig upptagetindikering för sträckan utan någon modifiering av fordonen! Fungerar även om man kör in och backar ut från sträcka med hela tåget (lämnar man vagnar förblir sträckan upptagen). Endast en utrustning behövs normalt per skarv, gemensam för intilliggande block. Borde vara något för modulbanor där enbart impulserna behöver överföras mellan stationerna. Vid påställnling och borttagning av fordon måste förståss speciella rutiner användas, plats för ide'er!
Något för Aurdino-freaks motsv. att fundera på?
Mvh Otto BvL
Både reflexgivare och LDR-motstånd kan användas som fordonsräknare för passerande tåg!
Därmed kan man simulera verklighetens axelräknarblock, som är förekommande i tysktalande delar på kontinenten och även finns på Lidingö-banan!
Genom att räkna in antalet fordon i början av ett block och räkna ner antalet i andra änden erhåller man möjlighet till en billig upptagetindikering för sträckan utan någon modifiering av fordonen! Fungerar även om man kör in och backar ut från sträcka med hela tåget (lämnar man vagnar förblir sträckan upptagen). Endast en utrustning behövs normalt per skarv, gemensam för intilliggande block. Borde vara något för modulbanor där enbart impulserna behöver överföras mellan stationerna. Vid påställnling och borttagning av fordon måste förståss speciella rutiner användas, plats för ide'er!
Något för Aurdino-freaks motsv. att fundera på?
Mvh Otto BvL
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
Känner mig lite träffadOtto BvL skrev: Något för Aurdino-freaks motsv. att fundera på?

Då blir det att "kika" över rälsen till andra sidan. En princip som ska testas. '
Får höra var modellbyggaren (Peter Arneke) tycker, året är 1955. Det fans nog inte så många 'burkar' vid spårn på den tiden, i Pensylvainia.
I all välmening, ingen elak avsikt. Skulle själv pyssla med Aurdino om tiden medgav!BengtSamuelsson skrev:Känner mig lite träffadOtto BvL skrev: Något för Aurdino-freaks motsv. att fundera på?Ska komma ihåg den principen.
Varför kika över spåret? Det går väll bra att kika underifrån och upp för att detektera mellanrummet mellan vagnarna!?Då blir det att "kika" över rälsen till andra sidan. En princip som ska testas. '
Får höra var modellbyggaren (Peter Arneke) tycker, året är 1955. Det fans nog inte så många 'burkar' vid spårn på den tiden, i Pensylvainia.
Mvh Otto BvL
En hundrapack av såna här är inköpt för två veckor sedan. 82 kr var ett överkomligt pris för att testa.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel