Kristihimmelsfärdsträffen i Cloppenburg 2016

Bilder och text från träffar som varit
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Kristihimmelsfärdsträffen i Cloppenburg 2016

Inlägg av ErikKuiper »

Då jag var nyfiken på hur en vanlig FREMO storträff är så bestämde jag mig för att åka till kristihimmelfärdsträffen i Cloppenburg (en bit sydväst om Bremen). Träffen hade tre banor. En normalspårig H0-bana på 1200 m². En H0-bana med lite normalspår och en hel del H0e smalspår (~120 meter). Och slutligen en mindre 0e-bana. Den stora banan var uppbyggd på idrottsplanen i hallen och de två andra på balkongen som gick runt hallen. Se bilder nedan för lokalritning med banorna och några översiktsbilder.

Då jag kom dit visade det sig att jag redan kände de flesta som körde på "den lilla" H0-banan, och då de hade samling innan den stora banan så började jag köra där. På den lilla banan hade man delat upp kördagarna i ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass, och innan varje pass så hade man utdelning av alla uppdrag (inklusive köruppdragen). Alla uppdrag fanns uppskrivna på en lista så om man ville så kunde man anmäla intresse för ett visst uppdrag innan utdelningen av uppdragen. På de stora banan fungerade det "som vanligt" med en hög av köruppdrag.

Då det var nätt och jämnt tillräckligt med personal på den lilla banan försatte jag köra där hela dagen. När vi avslutade sista körsessionen omkring 20 så gick jag en trappa ner för att köra ett uppdrag på den stora banan. Först trodde jag något inte stämde, men det var rätt. Mitt tåg avgick först om 4 snabbtimmar, här var det ett visst överskott av personal. Nåväl jag passade på att titta på moduler och tåg tills det var dags att köra mitt uppdrag, ett genomgående godståg som flyttade godsvagnar mellan magasinen.

Under lördagen fortsatte jag att köra på den lilla banan då det var ett antal uppdrag som jag var intresserad av på den banan. Jag hann även med ett köruppdrag på den stora banan innan middagen. Den här gången var det bara två snabbtimmar att vänta.

Söndagen avslutades som smalspårig rälsbussförare innan det var dags att köra hem.

Sammanfattningsvis en bra helg där jag kan konstatera att det fungerar ungefär på samma sätt på en stor FREMO-körning som på våra trafikspelsträffar hemma, banorna är bara lite större (kanske inte så konstigt då våra trafikspelsträffar bygger på FREMOs upplägg). Jag pratade lite med ban- och trafikplaneraren för den stora banan, Thomas. En av de sakerna vi diskuterade var storlek av banor. Erfarenheten inom FREMO är att upp till omkring 1000 m² (H0) så ger en större bana ett intressantare spel. Därefter blir inte spelet så mycket intressantare, men det blir exponentiellt mer krångel. Därför har man till jubileumsträffen i Riesa bestämt sig för att ha flera lagom stora H0-banor än en gigantisk.

/Erik
Cloppenburg 20160406_final_2.png
Cloppenburg 20160406_final_2.png (419.56 KiB) Visad 1528 gånger
Stora banan.
Stora banan.JPG
Stora banan.JPG (345.34 KiB) Visad 1528 gånger
De två smalspårsgrenarna.
Smalspår.JPG
Smalspår.JPG (350.83 KiB) Visad 1528 gånger
Överlämningsbangård Lanken.
Lanken.JPG
Lanken.JPG (316 KiB) Visad 1528 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kristihimmelsfärdsträffen i Cloppenburg 2016

Inlägg av LLJ »

Tack för ett trevligt referat. Inser att detta var en träff jag gärna hade åkt på då jag gillar smalspår.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"