Konstaterar på Stefan Nilssons film från träffen i Kil i helgen att boostergränsskyltarna syns mycket tydligt
på filmen.
Och som LLJ säger ovan, gäller det för oss som har vagnsbelysning att vara observanta på var
våra vagnar stannat.
Ingvar.

plj skrev:Att man inte får stanna ett fordon på en boostergräns var något nytt för mig trots att jag varit aktiv i på modulkörningar i flera år. Vad blir följden om det blir ett stopp över en sådan skarv? Löser boostern ut för överström/överhettning efter en stund? Jag antar att spänningarna är synkroniserade men att det kan vara viss spänningsskillnad mellan boostrarna som kan bilda en utjämningsström (precis som vid gränserna mellan matningsområden i skala 1:1).
PLj
På den analoga tiden så skickade man ut likström till spåret, där spänningen avgjorde hur fort loket kör. Med DCC skickar man ut en fyrkantvåg, dvs spänningen skiftar mellan -15 volt och +15 volt. Centralenheten polvänder spänningen till spåret massor av gånger per sekund och detta används för att skicka kommandon till loken. Problemet är att när man polvänder spänningen så sker det inte ögonblickligen utan det tar en kort stund (nanosekunder). Och olika boostrar polvänder olika fort. Det gör att när polvändningen sker så kan ena boostern skicka ut -15 volt och den angränsande boostern skicka ut +15 volt till spåret. Det här sker under ett så kort ögonblick att boostrarna inte hinner detektera det och lösa ut, men om loket står kvar på boosterskarven under en tid så blir det många sådana här kortslutningar, vilket kan skada både dekoder och booster.RickardNordström skrev:Gäller detta även diesellok?
Troligtvis.
Kanske någon wiki på detta. Alltså ett redigt förtydligande om varför och konsekvens.
Mvh Rickard