Publika körningar i Stockholm

Allmäna diskussioner och information
Oskar OH

Publika körningar i Stockholm

Inlägg av Oskar OH »

Med tanke på att körningen på Tekniska Museet i Stockholm blivit inställd två år i rad, och att det kanske inte blir någon mera Hobbymässan om jag förstått saker rätt, så undrar jag om det inte vore möjligt att lägga lite mera fokus på epokfria publika körningar istället för trafikspel och andra "privata" körningar? Visst, såna körningar är också roliga, men jag personligen och även flera MMM medlemmar jag känner tycker ändå att publika körningar är roligare. Det är kul att visa upp föreningen, visa att vi finns, och naturligtvis även att prata med nyfikna och intresserade besökare, kanske t.o.m. rekrytera nya medlemmar.

Sen är det naturligtvis, i min åsikt, en bonus att man får köra med sina egna tåg och inte är låst i en epok (eller ett land för den delen) som det brukar vara på trafikspelen. Nu har jag bara varit med på ett trafikspel, men det är den uppfattningen jag fått, att varje trafikspel utspelar sig i Sverige under en begränsad tidsperiod. Tror det var 1960-tal när jag var med.

Jag förstår att det kanske är svårare att fixa publika körningar. Men det är det väl värt när man ser hur roade besökarna är?
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Re: Publika körningar i Stockholm

Inlägg av StefanFjällemark »

Oskar OH skrev:Nu har jag bara varit med på ett trafikspel, men det är den uppfattningen jag fått, att varje trafikspel utspelar sig i Sverige under en begränsad tidsperiod. Tror det var 1960-tal när jag var med.
Hej Oskar.

Jag vill bara berätta att trafikspel inte nödvändigtvis innebär en snäv epok. På senaste DreamTrack var "epoken" 60-90-tal och dessutom ett historiskt tåg (för museitåg rullar ju ibland på våra järnvägar). Så spannet var 30-90-tal!

Dessutom kan man byta ut tåg mellan olika omgångar av trafikspelet, så att fler deltagare kan ha med sina tåg.

Och jag är inte främmande för ett trafikspel där tåg från olika delar av världen skulle ingå.
Trafikspel kan vara vad som helst som skulle vara kul att köra på tidtabell.

Du kanske själv skulle ge dig på att göra trafikspel? Det är som med matlagning: Den som lagar maten bestämmer menyn och kryddningen.

Hälsningar Stefan
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Oskar OH

Inlägg av Oskar OH »

Hej Stefan.

Då har jag nog missförstått det jag sett och hört om trafikspel efter att jag var med. För som sagt, jag har uppfattat det som att det är låst vid en tidsperiod. Vad det gäller DreamTrack så har jag aldrig varit där, och jag har aldrig heller tänkt på att det är ett trafikspel. Det har jag faktiskt alltid trott att det är fri körning.

Den gången jag var med så tror jag som sagt att det skulle vara Svenskt 60-tal, men det dök faktiskt upp en X40. Det skedde dock bara eftersom föraren av det tåget hade plockat ner ett annat, som jag har för mig var ett rälsbusståg, för att få testa sin nya modell. Inte direkt jättepopulärt, även om vissa tyckte att modellen var snygg.

För tillfället åtminstone så låter jag de mer erfarna medlemmarna ta hand om trafikspelen. I framtiden så kanske jag gör ett försök, men det är ett stort kanske.

Mvh
Oskar
Användarvisningsbild
PeGe

Inlägg av PeGe »

Jag har hittills bara deltagit i publika körningar. Eftersom jag är ganska ny inom hobbyn känns dessa lite enklare och att tröskeln är lägre. Att göra den första modulen och komma till en träff är ett tillräckligt stort steg att ta i början. De publika träffarna är utmärkta för att lära sig grunderna för modulkörning, vett och etikett, lära känna folk mm. Publika körningar är till både nytta och nöje för en del medlemmar och till nöje för publiken. Jag ser gärna minst en publik körning, även med 3R, under hösten i Stockholmsområdet.

Kommande helg blir det för min del publik 3R-körning på Munktellmuseet i Eskilstuna.

Per
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Det är inte ovanligt att man har trafikspel som sträcker sig över flera länder. Godsvagnar förflyttar sig över gränserna och även vissa personvagnar. Inom länderna finns sedan nationella fordon i stor utsträckning med fler utländska fordon om man kör modernare epok (om man kör epok ihuvudtaget). Så att det är så låst tycker jag inte att det är. Och då har jag deltagit i en hel del trafikspel både inom och utanför Sverige.

/Lars
Qrt

Inlägg av Qrt »

PeGe skrev:/.../ Eftersom jag är ganska ny inom hobbyn känns dessa lite enklare och att tröskeln är lägre. Att göra den första modulen och komma till en träff är ett tillräckligt stort steg att ta i början. /.../Per
Jag gillar publika körningar.
Men att tröskeln är högre på trafikspel är inte min erfarenhet.
Den som ser alla trådar och berättelser inför träffen kan lätt få det intrycket men såväl DT som Gävle som Rotebro och Värnamo bjuder uttryckligen in deltagare även på lägsta nivå dvs utan krav på trafikspelsfärdiga fordon etc.
Kör man sedan ett persontåg så behöver man bara kunna klockan, läsa en tidtabell innantill och hantera ett lånat körhandtag, inget mer. Lugnt och fint.
Däremot förväntas oftast deltagande vid upp och nedmontering men det görs även vid enbart publika körningar.

Den stora skillnaden är att utrymmet för att köra egna fordon som ej deltar i trafikspelet är förlagt till obekväm tid, sena kvällar och nätter.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
fs_toni

Inlägg av fs_toni »

Jag brukar upprepa mig på denna punkten: vi behöver FLER körningar av alla de sorter i MMM och i ModulSverige - men framförallt behöver vi fler som ARRANGERAR träffar!
Att "någon" måste hålla ihop och fixa runt ett arrangemang är egentligen den enskilt största orsaken till att saker inte blir av.

Därför håller jag med Stefan: vill man ha en öppen eller publik (eller stängd - eller annan sorts) körning, så är det bara att sätta igång och arrangera själv eller ihop med andra likasinnade. Stöd finns att få av flera i såväl MMM som ModulSyd. Det näst viktigaste problemet att lösa är ordna stor lokal tillgänglig flera dagar till rimlig hyra.

Man behöver egentligen inte kunna något om modul-körningar eller vara speciellt erfaren. Det avgörande är att vilja fixa med träffen och att ordna lokal. (Det mesta annat finns nedskrivet som stöd för hugade arrangörer).

Om man inte vill eller har lust eller tror sig kunna arrangera själv ens med stöd av föreningarna, så blir man tyvärr begränsad till det som "någon annan" har ork eller lust att ordna med. För närvarande verkar det då onekligen inom Modul-hobbyn som om det bland hugade träff-arrangörer finns en övervikt bland de se som gillar trafikspel, medan bland de som gillar fria och publika körningar mer sällan hittas hugade träff-arrangörer... Synd tycker jag. Vi behöver en blandning. Men som alltid så är det så med en hobby att var och en gör det man har lust med...
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Som jag ser det... ;)
Eftersom jag inte har några egna moduler, är det otroligt trevligt att få delta i t.ex. DreamTrack.
Trafikspel är som flera redan sagt, "lätt som en plätt".
Ta ett uppgrag, hitta ditt tåg och kör dit uppdraget bestämmer och håll tidtabellen!!
På "Öppet hus" får vi ju köra dina egna tåg på en modelljärnväg, som du aldrig kan ha hemma, c:a 100 - 150 meter långt
där ju ett av syftena är att visa upp oss och våra tåg och förhoppningsvis få nya personer intresserade av vår hobby.
Jättetrevligt att möta en massa intresserade människor.
Slutsatsen är alltså: Ge dig iväg till en träff och pröva på, Du kommer inte att ångra dig! :D
Tycker Ingvar. :D :D

PS! På lördag, söndag är det Modelljärnvägsmarknad i Göteborg, SJ sporthall bakom Centralen. Kom dit! .DS!
Oskar OH

Inlägg av Oskar OH »

LLJ skrev:Det är inte ovanligt att man har trafikspel som sträcker sig över flera länder. Godsvagnar förflyttar sig över gränserna och även vissa personvagnar. Inom länderna finns sedan nationella fordon i stor utsträckning med fler utländska fordon om man kör modernare epok (om man kör epok ihuvudtaget). Så att det är så låst tycker jag inte att det är. Och då har jag deltagit i en hel del trafikspel både inom och utanför Sverige.

/Lars
Jojo, att vagnar flyttar sig över gränserna vet jag. Jag har ett rätt stort intresse för just gränsöverskridande järnvägstrafik, mer specifikt persontrafiken. Fast att man körde med olika länder på trafikspel var en nyhet för mig.
Qrt skrev:Den stora skillnaden är att utrymmet för att köra egna fordon som ej deltar i trafikspelet är förlagt till obekväm tid, sena kvällar och nätter.
/Curt
Det är en av orsakerna till att jag personligen inte är så överdrivet förtjust i trafikspel. Jag har ingen möjlighet att köra mina tåg hemma då jag saknar bana, så de får väldigt lite "motion" under året. Jag tycker fortfarande att trafikspel är kul, ja, men jag vill gärna köra mina egna tåg mer än jag i nuläget kan göra.
fs_toni skrev:Jag brukar upprepa mig på denna punkten: vi behöver FLER körningar av alla de sorter i MMM och i ModulSverige - men framförallt behöver vi fler som ARRANGERAR träffar!
Att "någon" måste hålla ihop och fixa runt ett arrangemang är egentligen den enskilt största orsaken till att saker inte blir av.

Därför håller jag med Stefan: vill man ha en öppen eller publik (eller stängd - eller annan sorts) körning, så är det bara att sätta igång och arrangera själv eller ihop med andra likasinnade. Stöd finns att få av flera i såväl MMM som ModulSyd. Det näst viktigaste problemet att lösa är ordna stor lokal tillgänglig flera dagar till rimlig hyra.

Man behöver egentligen inte kunna något om modul-körningar eller vara speciellt erfaren. Det avgörande är att vilja fixa med träffen och att ordna lokal. (Det mesta annat finns nedskrivet som stöd för hugade arrangörer).

Om man inte vill eller har lust eller tror sig kunna arrangera själv ens med stöd av föreningarna, så blir man tyvärr begränsad till det som "någon annan" har ork eller lust att ordna med. För närvarande verkar det då onekligen inom Modul-hobbyn som om det bland hugade träff-arrangörer finns en övervikt bland de se som gillar trafikspel, medan bland de som gillar fria och publika körningar mer sällan hittas hugade träff-arrangörer... Synd tycker jag. Vi behöver en blandning. Men som alltid så är det så med en hobby att var och en gör det man har lust med...
När det gäller lokaler för publika körningar så har ett förslag jag hört varit Spårvägsmuseet. Jag tror dock att det kan bli svårt för mig eller mina andra intresserade kompisar, som jag inte vet om de är med på forumet eller inte, att skaffa fram en lämplig lokal pga åldern. Inget illa menat om nu någon skulle ta illa upp. Men jag tror faktiskt att det är lättare för de lite äldre medlemmarna att skaffa lokal än en grupp 15-16 åringar, även om man förklarar vad man ska göra.
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Oskar, jag förstår hur du tänker om att arrangera själv eftersom du är så ung.
Men om du inför en trafikspelsträff som någon annan arrangerar är lite aktiv i planeringstråden på forumet så tror jag säkert att du kan påverka trafikspelet till att innehålla lite gränsöverskridande persontrafik, bara trafikspelskonstruktören blir medveten om önskemålen från medlemmarna. Jag har själv tillsammans med andra medlemmar fått med interrnationella snälltåg både mot "Berlin" och "Hamburg" på några trafikspel som jag deltagit i! Dessa tåg har dessutom fört det goda med sig att vi fått in lite intressant växling av sov och resgodsvagnar i persontrafiken som annars kan bli lite händelsefattig när man kör från banans ena ände till den andra med sitt snälltåg!
Du är inte ensam om ditt intresse, försök få kontakt med likasinnade så att ni kan presentera ett trafikupplägg som passar in som en liten del av trafikspelet!

Mvh. Eke ( som gärna kör nattåg epok IV mot Berlin!) ;)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"