Hej!
Ett alternativ skulle kunna vara att göra ett "elektroniskt TAM-blad" med vissa möjligheter till koppling mellan enheter och vissa funktioner?
Jag tror jag förstår lite av både Stefans och Johnnys poänger och håller med båda!

Det brukar vara bra att göra en specifikation, d.v.s. specificera vad som denna nya pryl ska förbättra.
Då är det bra att börja fråga sig, vad behöver förbättras?
Göra det lättare för en oinvigd?
-Är detta då rätt väg att gå eller är det istället utbildning till mudulträffsklarerare som behövs?
Få klarerare att inte hoppa över något steg i klareringen?
-Själv tycker jag det uppstår lite problem när man glatt hoppar över vissa delar i klareringen. Oftast är det inkomna tåg som inte rapporteras. Då är ju stationssträckan inte fri!... men sedan körs det ändå. Varför uppstår detta? Kanske för att det är svårt att få tag på stationen via telefon? Kan man underlätta genom att klarera "tåg inkommit" via "web-applikation"?
Om det ska göras så borde det nog utgå från att ha ett TAM-blad per spår, likt Urban säger.
TAM-bladet ska vara likt verkligheten. (D.v.s. det ska vara blankt när man börjar. Tidtabeller och tågordning är egna dokument.)
Vissa göromål kunde ha snabbknappar. Om de trycks på fyllas en aktivitet i, t.ex. "tåg 211 har klart in efter tågmöte" vid spetsmöten. Man fyller i "211" samt trycker en knapp, på surfplattan.
Nu när det finns så fina telefoner och växlar till klarering så är det väl kul att använda dem!?
Man skulle kunna ha det så att det rings för att "begära linjen" men "tåg inkommit" kan ges via Webben genom snabbknapp.
... eller liknande.
Att ha en app som kan användas "stand alone" kanske inte är så dumt. Då kan man välja om man önskar använda papper eller app!
Mvh
Mathias