Tre m-playmoduler

Allmäna diskussioner och information
Nicke

Re: Tre m-playmoduler

Inlägg av Nicke »

ErikKuiper skrev: Längd passbit = (önskad c-c - c-c växelpar) / tan(vinkel)
Borde det inte vara
Längd passbit = (önskad c-c - c-c växelpar) / sin(vinkel)
(skillnaden är visserligen liten för små vinklar, men provar man med 45+ grader så blir resultatet annars att passbiten ska vara kortare än den önskade spårviddsökningen)
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

Nicke skrev:Borde det inte vara
Visst har du rätt i det. Jag har uppdaterat mitt inlägg.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

ErikKuiper skrev:
StaffanWiman skrev:Peco code 75. Den heter Lång växel höger SL-E188
Radie: 1524 mm. Vinkel: 12°
Den radie Peco anger är fel (jag har mätt). Radien är omkring 1200 mm. Om jag räknar med dessa data så borde det bli 22 mm.

Jag har gjort en likadan övergång och kan mäta vid tillfälle. Just nu ligger den modulen nerpackad så det blir först närmare DreamTrack som jag tar upp modulen.

PS. @Daniel. Jag får måttet med Pecos data att bli -45 mm då c-c för två 1524 mm växlar med 12 graders vinkel är 67 mm.
c-c växelpar = 2 * (1 - cos(vinkel)) * R
Är du säker på att c-c för SL-E188 blir 67 mm? Jag har för mig att samtliga Peco-växlar har samma vinkel och samma c-c-mått oavsett radie! Vilket ger som du skriver en helt annan radie än den angivna. Jag tror att även denna växel har c-c 52 mm och det är det måttet jag har räknat på.

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

daniel skrev:Är du säker på att c-c för SL-E188 blir 67 mm? Jag har för mig att samtliga Peco-växlar har samma vinkel och samma c-c-mått oavsett radie! Vilket ger som du skriver en helt annan radie än den angivna. Jag tror att även denna växel har c-c 52 mm och det är det måttet jag har räknat på.
Jag är också helt säker på att c-c för Pecos växlar är 52 mm (eller något mycket nära detta värde). Jag håller också med om att bitens längd då borde vara 24 mm - 1 mm marginal, dvs 23 mm. Jag trodde bara att du hade räknat på den data som du fick av Staffan och då blev jag väldigt förvirrad, för den datan skulle ge ett c-c på 67 mm.
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Jag blev tydligen också förvirrad, för passbiten som jag faktiskt satte in blev 25 mm. Det skapar en minimal kurva som jag inte tror någon kommer att lida av. Men två mm kortare hade nog blivit helt perfekt.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"