Hittade detta klipp på ett ångackumelator lok som rangerar.
Ett klipp till från ett annat ställe.
/Lars
Ångackumelatorlok
Ångackumelatorlok
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2016 gånger.
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Ångackumelatorlok
Trevligt 
Med vänlig hälsning
Daniel

Med vänlig hälsning
Daniel
- IngvarÖsterberg
Kul!
Det är naturligtvis optimalt i den miljön att inte ta in ett lok med "öppen" eld.
Sedan finns där väl troligen överskottsånga att använda?
Risten-Lakviks järnväg, 891 mm spårvidd, sydost om Linköping har ett "luftlok", som laddas med tryckluft,
en liknande funktion. Tog tyvärr ingen bild på det.
Hälsar Ingvar.
Det är naturligtvis optimalt i den miljön att inte ta in ett lok med "öppen" eld.
Sedan finns där väl troligen överskottsånga att använda?
Risten-Lakviks järnväg, 891 mm spårvidd, sydost om Linköping har ett "luftlok", som laddas med tryckluft,
en liknande funktion. Tog tyvärr ingen bild på det.
Hälsar Ingvar.
För industrier med egen ångproduktion var ångackumulatorlok utmärkta växellok före diesellokens inträde. De var enkla och billiga i drift. Man kunde köra enbemannat och med sparsam tillsyn. Eftersom loken saknade eldstad så kunde de inte torrkoka. Deras största nackdel var att de ofta behövde "laddas om". Detta kunde ske under raster i verksamheten. Liliput har tillverkat ett treaxligt ångackumulatorlok i HO. Finns kanske fortfarande i produktion. Jag har ett ex som går mycket bra. Tyvärr är det fn analogt, men bör kunna förses med en liten dekoder.
PLj
PLj
Liliput har haft en tvåaxlig variant också. Som fyraåring åkte jag ångackumulatorlok med min farsa på Stockholms gasverk.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan