StaffanWiman skrev:Jag tror att det är antingen en defekt dekoder eller glappkontakt i någon dekoderanslutning. Nu vet jag ju inte exakt hur dekodersystemet är uppbyggt, men jag antar att strömmen till motorn passerar genom dekodern och att den modifierar utströmmen enligt digitala signaler från körhandtaget. Vad jag inte förstår är då varför den tar emot och skickar ut körströmmen men inte svarar på signaler om i första hand hastighetsförändring eller stopp förrän efter en längre eller kortare stund.
Tänk dig att du talar på telefon över en knastrande telefonförbindelse. Då har du "kontakt" med personen på andra sidan men du har svårt att höra vad han säger. Det är likadant för dekodern. Om det är dålig kontakt mellan räls och lok så kan dekodern i vissa fall få tillräckligt med ström för att köra loket framåt och tända belysningen men den hör inte vad som sägs. Det du skriver låter som att loket har problem med sin strömupptagning. Notera att strömupptagningen normalt sker i två steg, dels räl till hjul och dels hjul till strömupptagningsbleck. Det sitter förmodligen flera strömupptagningsbleck på loket som trycker mot hjulen. Ta gärna av kåpan om du kan och rengör blecken och hjulen. Om blecket trycker mot insidan av hjulet så behöver du alltså även rengöra insidan av hjulet.
Rengör även rälsen. En träkloss med lite T-röd tror jag andra använder (men jag kan ha fel där). Kemisk ren bensin går också att använda men se till att all bensin är borta när du provkör. OBS! Använd inget som repar rälsen, t ex suddgummi, stålull, eller liknande, för då får du bara mer problem.
En annan sak kan vara att köra in loket. Att låta det köra på en rundbana både fram och back en längre stund. Det kanske kan hjälpa om loket är helt nytt.
Till sist: En "bit" på digitalsignalen är 100 - 200 mikrosekunder. Så ett avbrott på några millisekunder gör att dekodern inte förstår meddelandet men du har inte en chans att se det på lamporna. Nu repeteras meddelandet flera gånger så ett enstaka avbrott ska inte vara något problem men har du många mycket korta avbrott så kan du få det felet som du beskriver.
Mvh Daniel