Varför M8?

Allmäna diskussioner och information
LennartAndersson

Varför M8?

Inlägg av LennartAndersson »

Har börjat bygga ett gäng moduler och håller på att lusläsa reglerna för MMM 2.1.

Man ska ju använda M8 skruv när man monterar ihop modulerna, men varför skall hålen vara 10mm? Om nu modulen och rälsen byggs med dessa toleranser
som anges, varför inte använda M10 skruv till monteringen?

Precisionen borde vara så bra så att det skulle funka. Har provat på mina moduler och det funkar utmärkt med M10.
Så varför M8? :?

Lennart.
Användarvisningsbild
daniel

Re: Varför M8?

Inlägg av daniel »

Om man inte har färdiga gavlar utan borrar hålen själv så är det nästan omöjligt att få exakt rätt mått mellan hålen och då behöver hålen vara större än skruvarna så att det finns lite utrymme för fel. MMM säljer idag färdiga frästa gavlar med exakta mått men det är ganska nytt så det finns många moduler som är borrade för hand.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Det är ju inte bara hålen som skall vara på rätt plats, rälsen skall vara på rätt plats i förhållande till hålen.
Jag brukar göra hålen 12 mm för att det skall finnas tillräcklig justermån.

/Lars
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

Erfarenheten säger att 12 mm hål är att föredra framför 10mm. Förutom precision i borrning och placering av rälsen så har du också det faktum att spåret kan ha en viss vinkel mot modulens horisontalplan. Du får också tänka på att det ofta kommer färg i hålen då modulkanterna målas vilket också tar bort lite av spelet.

/Erik
UBJ

Inlägg av UBJ »

Det står väl att toleransen ska vara Max en mm, vilket ger 10 mm hål om två moduler med en mm fel åt båda håll ska kunna kopplas ihop.
I praktiken kan man behöva tolv mm hål och jag har pga klantighet varit tvungen att borra upp något hål till fjorton mm.
Inga problem om man har stora brickor.
Det viktigaste är dock att få spåret så vågrätt som möjligt, om två moduler möts som har differenser i det planet så vaggar tågen över och det är inte bra alls.
Vinkelhake och förborrning rekommenderas. Det är en sak att själv bygga moduler som passar ihop, en helt annan att passa ihop dom med moduler byggda av andra.

Mvh UB
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Inlägg av StefanFjällemark »

På Värnamo modulträff så skulle Lokstallet anslutas till en Göransberg. Med tving trodde vi. Men inga tvingar fanns att uppbåda. Däremot en batteridriven borrmaskin med 10 mm borr. Så med en nypa som tving och borren i den andra borrade kravlade jag mig in under Göransberg och borrade hålen därifrån med Göransbergs hål som mall. Med bult, mutter och några brickor blev det bra. Men kanske inte en metod att använda i alla väder.
Lokstallet (foto Lars Ljungberg)
Lokstallet (foto Lars Ljungberg)
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_IMG_0726 (2).JPG (62.81 KiB) Visad 2596 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"