Nordic Bulkers

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Eke

Re: Nordic Bulkers

Inlägg av Eke »

Det är väl ett ypperligt svensk-norskt samarbetsprojekt! Vid modulträff kan vi få ihop ett heltåg och hemma får man anväda containers och vagnar var för sig, dvs. Om vagnarna kan komma hit i dom mormala intermodalpendlarna från kontinenten.
Är det någon som vet om dessa vagnar besöker skandinavien för andra kunders räkning?
Angående dom lättare Wascosavagnarna, Vilken vagnstyp var det?

Mvh. Eke
DagCatoSkårvik

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Samarbeide på tvers av grensene. Det er aldeles ypperlig :-D

Når blir neste moderne FREMO-treff i Sverige arrangert?

De lettere vognene er sikkert også Sgnss, bare fra en annen leverandør?
MVH
Dag Cato
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Vi har pratat länge om en skandinavisk modernträff, men inget händer tyvärr! Vi är ju ganska många i Sverige, Norge och Danmark som är intresserade så något borde vi väl kunna få till!
Finns säkert några modernt intresserade inom MMM också!

Med vänlig hälsning. Eke
Qrt

Inlägg av Qrt »

Finns det någon tråd (intern?) där ämnet "skandinavisk modernträff i H0" och dess förutsättningar diskuteras ?
Som jag tidigare har skrivit någonstans i forumet så finns det ju en dansk sammanslutning som ägnar sig åt modern trafik.

- Att inget övrigt händer kanske beror på att tron på något större intresse/deltagarantal för en rent "modern" helg saknas.
- Finns det ens tillräckligt med H0-moduler för att få ihop en bana som det går att köra mer än ett långt tåg åt gången på ?
- Många nya moduler byggs fortfarande som enkelspårs bruntågs-moduler.
- De flesta uppackningsbangårdarna är inte längre än att två spår krävs redan för ett halvt godståg.
- Mötesstationerna likaså.

Hur långt blir till exempel ett H0-tåg med 16 NBvagnar + 1 TMZ ? 7 meter ?

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Qrt skrev:Finns det någon tråd (intern?) där ämnet "skandinavisk modernträff i H0" och dess förutsättningar diskuteras ?
Som jag tidigare har skrivit någonstans i forumet så finns det ju en dansk sammanslutning som ägnar sig åt modern trafik.
Tror t.o.m. det finns två danska FREMO grupper som kör modernt
Qrt skrev: - Att inget övrigt händer kanske beror på att tron på något större intresse/deltagarantal för en rent "modern" helg saknas.
Kan också handla om att det är ganska många modulträffar i sverige numera. Det är svårt att hitta en tidpunkt (och plats) när det inte kolliderar med någon annan träff.
Qrt skrev: - Finns det ens tillräckligt med H0-moduler för att få ihop en bana som det går att köra mer än ett långt tåg åt gången på ?
- Många nya moduler byggs fortfarande som enkelspårs bruntågs-moduler.
Det gör det nog. Gäller bara att ha tillräckligt med linje moduler samt stationer som klarar att mötas med 4m+ tåg.
Qrt skrev:
Hur långt blir till exempel ett H0-tåg med 16 NBvagnar + 1 TMZ ? 7 meter ?
/Curt
Vet inte längden, men runt 5 m är mer rimlig längd att förvänta sig.

FREMO har en modernkörning i juli månad som förväntas bli ganska stor.

/Lars
Qrt

Inlägg av Qrt »

Tack för klarläggandena Lars.
Men det drömdes i tidigare inlägg om att kunna träffas och tillsammans kunna köra hela NB tåget.
Då pratar vi inte om vad som är realistiskt utan om en faktisk siffra. Det tåget blir nog längre än 5 meter i H0.

Största tillåtna tåglängd i Sverige nu (eller snart i alla fall, beroende på om mötesspåren är klara) 750:87 = 8,62 meter
Tidigare största längd var 650 m : 87 = 7,47 meter
Qrt i tidigare trådar skrev: Hela "Transwaggon" tåget skulle bli 7 m i H0, 1 meter längre än Gt42484 trots färre vagnar.
En längd som är omöjlig på de flesta modelljärnvägsanläggningar.
När jag hade kokat ner det till en representativ samling av ingående vagnstyper landade jag till min förvåning på samma 3½ meter som för Intermodaltåget = Gt42484.

https://www.fremo-net.eu/da/fremo-i-eur ... modern-dk/
Lär planera en träff i Kolding 14.e - 17:e april:

"Stammtisch FREMOdernDK indbyder europæiske og nordeuropæiske modelbanere til dette FREMOdern og US træf.
Vi planlægger et nordeuropæisk arrangement.
Tidsmæssig epoke er 1985-1991"

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Niklas

Inlägg av Niklas »

Har 9 st Sgnss vagnar med fliscontainrar detta blir ca: 2,2 m med lok vid och 15 vagnar borde det bli ca: 3,6 m med ett TRAXX lok. 5 m är då lite långt för 16 st med en TMZ framför.

När det gäller NB containrarna håller jag på att forska i vilken tillverkare som har dessa. För 5 år sedan fanns de att köpa löst, men tillverkaren kommer jag inte ihåg.

Bild

+1 på modernträff, har en modern dubbelspårskurva pågång.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Ang. längden, jag räknar överslag med 30 cm/vagn * 16. Det ger 480 cm + lok (20-25cm) = c:a 5 m

Modernträffen i Kolding finns också naturligtvis. Träffen i Breese i Juli ser ut att bli större, och den har jag planerat att besöka.

@Niklas: vilken norm är din kurva byggd enligt? Radie?

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Sgnss-vagnarna är ca: 230 mm, nyss mätt på en märklin dito! Blir 368 cm för 16 vagnar + lok! Borde alltså klar under fyra meter! Men, modern körning handlar väl inte bara (eller övervuvud taget alls) om att köra skalenligt långa tåg??? Ett fyrameterståg blir nog imponerande nog även om det finns förebilder som är längre! Det handlar nog mer om att hitta ett trafikupplägg som är intressant och som dom som är inblandade gillar.
Själv tror jag nog att en modernkörning skulle passa bra för att boka egna tåglägen för egna trafikupplägg, lite som Fredmann undrade över i en nyligen aktiv tråd!
Vi skulle kunna vara några olika gäng (operatörer) som begär och "slåss" om tillgängliga tåglägen när persontrafiken fått sitt! Och så kan vi "hyra" lok av varandra när vi räknat fel! Eller personal också för den delen!!! ;) Får vi inte plats på banan så finns det säkert någon med ett gäng Herpatradare och bulgariska Preiserförare som gärna rycker in! *s*

Mvh. Eke
Qrt

Inlägg av Qrt »

Det är bara att krypa till korset för mig. :oops: Jaghittadeingenbeteckningpåvagnenochdensågsålångutochintetänktejagpåattdetvar30fotscontainersochinte40fotare. :oops:

Har nu läst på bättre och till min förvåning är även Mä-vagnarna skalenligt långa.
http://www.greencargo.com/vagnshandboke ... index.html
(Exempelvis blir GreenCargos 19640 dividerat med 87 = 225,7mm + koppel.)

I början av tråden skrevs det för övrigt om hela tåget så det var min utgångspunkt.

För mig handlar det inte så mycket om skalenlig längd på tågen som om rätt intryck.
Först när det började finnas skalenligt långa vagnar så försvann den allmänna känslan av att något inte stämde.
Sedan krävs ibland lite längd för att man ska få något slags proportionell blandning av alla de olika sorters vagnar som ingår i den avbildade tågtypen.

/Curt
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"