Tåglägen?

Allmäna diskussioner och information
Fredman

Tåglägen?

Inlägg av Fredman »

Jag har för mig att om man vill som operatör framföra tåg på svenska banor så måste man ansöka om så kallade tåglägen?
Skulle detta kunna införas vid en modulträff?
T.ex jag vill köra mitt egna koltåg mellan kanske av mig byggda lastplatser ett antal gånger på en trafikdag.
Jag vill kanske köra min rälsbuss på någon bibana medans koltågen står.
Inte vet jag en tanke bara.
Thomas
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Tåglägen?

Inlägg av LLJ »

Något i den stilen har tillämpats vid FREMOdern träffar vid ett par tillfällen.
Det man gjort är att att deltagarna har fått lämna in "beställningar" av körningar inför nästa dag där man specificerar tåg (oftast godståg), last, och sträcka.
För en given trafikdag är det några få som har turen att få köra beställningskörningarna och får försöka få ihop ett köruppdrag med några av de beställningar som lagts.
Sedan planeras tågen in i dagens tidtabell. Mao så kör man troligen inte sin egen "beställning" men väl tåget.

Vid några svenska körningar så har vi haft tåg inlagda i tidtabell där man kunnat boka upp sitt egna tåg, men då har sträckan varit fast, oftast mellan två magasin.

Men att ta det ett steg längre vore kul, men kräver lite mer av trafikspelsledningen + möjlighet att skriva ut på plats.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Precis det jag velat ha länge!

Med vänlig hälsning. Eke
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

Möjligt, men utmanande.

Då jag planerar trafikspel så brukar det bli så att banan är nära nog 100% utnyttjad. Skälet till detta är att det ska vara lagom mycket att göra på trafikplatserna (inte för mycket tråkig tid), och att det behövs med tanke på antalet deltagare. Sedan krävs det som Lars skriver någon som kan planera in tågen i trafiken. Denna planering kan antingen ske mellan trafikdagarna (min rekommendation) eller live (vilket har används på ett antal modernkörningar inom FREMO). Oberoende av vald metod så måste man lägga ett grundspel med en hel del luft i tidtabellen. Sedan om beställningstågen ska kunna utnyttja lastplatser på banan så får inte dessa användas av de planerade tågen (i alla fall inte samtidigt).

/Erik
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Hela systemet med ad-hoc-tåglägen kräver en tågledning/tågledare.

Jag skulle tro att det är fullt möjligt att kopiera Trafikverkets system med:
1, fasta tåglägen (tågplanen)
2, extratåg (förplanerade) och
3, Adhoc-tåglägen som görs direkt av tågledare i tjänst.

Kör man modernt så kan man tänka sig att varje station har en laptop/padda med aktuell graf. Tågledaren lägger då bara tågläget i grafen. Tkl får då vara observant på att det dyker upp ett extratåg i "daglig graf".
I pappersform är det som Lasse skriver att man får skicka ut dagsorder till berörda stn och tåg, dvs S-order.

Men Erik sätter huvudet på spiken - blir det kul med luft i tidtabellen?
Den frågan jag ställer - finns det tillräckligt många intresserade tkl:er att köra med ett avancerat upplägg med dagsorder och insatta extratåg? Det skall hinnas med också...

... alternativet är US-varianten med tågledare och att tågbesättningen lägger växlarna...
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

UrbanJohansson skrev:Hej!
I pappersform är det som Lasse skriver att man får skicka ut dagsorder till berörda stn och tåg, dvs S-order.
I FREModern fallet har varje trafikplats haft en laptop där aktuell tidtabell kan ändras med 2h snabbtids förvarning.

Något som borde fungera är om man skapar en "grundtidtabell" med persontrafik och sedan får all godstrafik läggas in som beställningar. Antingen dynamiskt under kördagen, eller som Urban skriver, dagsorder till trafikplatser och nya köruppdrag för varje trafikdag, vilket skapas mellan varje trafikdag.

Att köra med dynamisk tidtabell på laptop och vara tkl kan vara väldigt kul och utmanade. Har beskrivit det mer i detalj i en artikel i MJ-magasinet.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin

Inlägg av JanFrelin »

Man borde kunna sköta begäran om tåglägen som en del av trafikplaneringen före träffen.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

JanFrelin skrev:Man borde kunna sköta begäran om tåglägen som en del av trafikplaneringen före träffen.
Bra ide Jan :) . Kräver lite mer organisation än normalt men är mycket enklare att genomföra än att ordna det på plats.
I praktiken blir det en separat tidtabell per trafikdag.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"