Jag ställer samma fråga som jag ställde i en annan tråd, men som passar bättre i en egen tråd: Har någon hittat någon bra metod för att lasta/lossa last i dessa vagnar? Bågarna hindrar att man kan använda "klotsar" som man lätt kan sätta dit och ta ur. Man kan ju ha löst gods, men det kräver särskilda anordningar för att fungera. Själv har jag haft en idé att skära av bågarna och förse dem med stift så att man kan sätta tillbaka dem när man skiftat lasten i form av "klotsar" med fastlimmad last. Men jag har ännu inte försökt. Finns andra idéer?
PLj
Lastning/lossning av Lima flisvagnar?
Re: Lastning/lossning av Lima flisvagnar?
Jag har en något outvecklad tanke om en flislast på en tunn skiva som skulle kunna falla ned i två steg ungefär som en "kinesisk plånbok" och hamna upp och ned med en brun undersida uppåt på vagnens golv och därmed inte synas så mycket när vagnen är olastad. Men jag har inte kollat om vagnens innermått medger en sådan geometri. Kanske kan man göra skivan lite smalare än lastsutrymmet om det krävs, tror inte det skulle synas så mycket då vagnskorgens ovankanter lutar lite innåt!
Men jag har inte klurat vidare så mycket på hur lasten enkelt skulle kunna fällas upp igen vid "lastning" men om någon gillar pyssel och knåp så är det bara att fortsätta klura!
Och jag klurar vidare jag också, har nog 12 eller 13 st. av dessa vagnar som jag gärna skulle vilja fixa till och sätta i trafik!
Mvh. Eke
Men jag har inte klurat vidare så mycket på hur lasten enkelt skulle kunna fällas upp igen vid "lastning" men om någon gillar pyssel och knåp så är det bara att fortsätta klura!

Mvh. Eke
- pcederstrand
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
- Ort: Stockholm
Re: Lastning/lossning av Lima flisvagnar?
så här ser min provlösning ut för mina kolskrovvagnar som också har tvärstag. 3 st. lösa "klossar" som senare kommer varje för sig först göras aningen mindre, ha en metallbricka i toppen (för att kunna lyftas med magnetpinne) och därefter ovan och runtom strölimmade med grovt kolpulver
http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... 044_B-.jpg
här syns också "klossarna" lösa, i bakgrunden
http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... 81_L30.jpg
syns även här (nästan urramlande)
http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... 39_L30.jpg
tänkte göra samma lösning för senare lösa kolskrov OCH flisvagnar
(jag hade också din tanke om lösa stag men övergav den när jag insåg att provet med flera klossar verkar fungera och ha i stort sett osynliga "skarvar")
http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... 044_B-.jpg
här syns också "klossarna" lösa, i bakgrunden
http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... 81_L30.jpg
syns även här (nästan urramlande)
http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... 39_L30.jpg
tänkte göra samma lösning för senare lösa kolskrov OCH flisvagnar
(jag hade också din tanke om lösa stag men övergav den när jag insåg att provet med flera klossar verkar fungera och ha i stort sett osynliga "skarvar")
mvh /peterc
Re: Lastning/lossning av Lima flisvagnar?
Blir det inte ett sammanlagt glapp mellan klossarna. när dom är lastade, av samma totala bredd som totala bredden på bågarna. Eller är ett avstånd mellan bågarna, eller mellan gavel och båge lite större?
Jag har också funderat på det där för transport mellan virkesprocess och massafabrik.
Som det är nu verkar jag få nöja mig med containrar.
Jag har också funderat på det där för transport mellan virkesprocess och massafabrik.
Som det är nu verkar jag få nöja mig med containrar.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Re: Lastning/lossning av Lima flisvagnar?
En variant är att ha två uppsättningar med vagnar, en lastad och en tom och helt enkelt växla mellan tom/lastad vagn i samband med lastning/lossning.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- pcederstrand
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
- Ort: Stockholm
Re: Lastning/lossning av Lima flisvagnar?
Självklart blir det ett litet mellanrum mellan "klossarna" men det syns knappt och fördelarna överväger vida nackdelen med en minimal glipa.
Jag går på min lösning iallafall (som jag provat)
och dubbel vagnuppsättning är absolut inget alternativ för mig för de totalt 15-20 kolvagnar man ska löda ihop själv som mässingsbyggsatser
Jag går på min lösning iallafall (som jag provat)
och dubbel vagnuppsättning är absolut inget alternativ för mig för de totalt 15-20 kolvagnar man ska löda ihop själv som mässingsbyggsatser
mvh /peterc
Re: Lastning/lossning av Lima flisvagnar?
Dubbel uppsättning vagnar var mest tänkt som ett alternativ för Lima Fb-u.pcederstrand skrev:och dubbel vagnuppsättning är absolut inget alternativ för mig för de totalt 15-20 kolvagnar man ska löda ihop själv som mässingsbyggsatser
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Lastning/lossning av Lima flisvagnar?
Har några Fb-u, och en dubbel uppsättning låter spontant som en bra idé. Dock så behöver nog övriga trafikspelsdeltagare informeras om detta på något vis.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan