Tre m-playmoduler
-
Tre m-playmoduler
I ett anfall av vansinne köpte jag tre m-playmoduler på Hobbymässan. Raka 1m x 48 cm MMM. Jag har inte hämtat dem på posten ännu, men jag har hört att de ska limmas med något visst lim. Vad är det för lim och finns det att köpa på t.ex. Biltema?
Är det något annat som jag absolut behöver för att kunna sätta ihop dem och som går att köpa i vanlig handel?
Staffan (som är på väg in till staden...)
Är det något annat som jag absolut behöver för att kunna sätta ihop dem och som går att köpa i vanlig handel?
Staffan (som är på väg in till staden...)
Re: Tre m-playmoduler
OT: det är väl inte vansinnigt att köpa m-play moduler. Linjemoduler går alltid åt. Lycka till med byggandet.
När det gäller lim så finns det säkert flera lim som fungerar, t.ex. detta.
/Lars
När det gäller lim så finns det säkert flera lim som fungerar, t.ex. detta.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
- RoberthLundin
- Kontakt:
Jag har använt vanligt trälim till alla mina moduler. Det går åt en hel del så köp en stor förpackning.StaffanWiman skrev:I ett anfall av vansinne köpte jag tre m-playmoduler på Hobbymässan. Raka 1m x 48 cm MMM. Jag har inte hämtat dem på posten ännu, men jag har hört att de ska limmas med något visst lim. Vad är det för lim och finns det att köpa på t.ex. Biltema?
Roberth
- RickardNordström
Hallå...
Trälim fungerar men modulerna är ju gjorda av ett material som gärna suger upp vätska.
Jag rekommenderar att man använder någon form av tublim som är lite trögflytande/silconform. Jag själv använder Byggmax Bygg & Limfog. Finns i flera kulörer. Jag använder transparent då denna även funkar till banvall och rälsläggning.
Kostar 80:- tuben och räcker till minst 3 moduler.
Mvh Rickard
Trälim fungerar men modulerna är ju gjorda av ett material som gärna suger upp vätska.
Jag rekommenderar att man använder någon form av tublim som är lite trögflytande/silconform. Jag själv använder Byggmax Bygg & Limfog. Finns i flera kulörer. Jag använder transparent då denna även funkar till banvall och rälsläggning.
Kostar 80:- tuben och räcker till minst 3 moduler.
Mvh Rickard
-
Nu har jag delvis satt ihop den första. Med flatsian upp.
Jag använde vitlim och det av Lars förslagna universallimmet.
Ska benhållarna LIMMAS mot långsidorna eller mot gavlarna?
Funkar universallimmet för metall mot mot det här materialet. (Vad är det för material i ytskiktet? Jag hoppas att det går att limma mot det)
Är benfästena eventuellt systemets svaga punkt? Det känns inte jättesäkert...
Återkommer med frågor om rälsläggning så småningom när jag kommer dit.
Staffan
Jag använde vitlim och det av Lars förslagna universallimmet.
Ska benhållarna LIMMAS mot långsidorna eller mot gavlarna?
Funkar universallimmet för metall mot mot det här materialet. (Vad är det för material i ytskiktet? Jag hoppas att det går att limma mot det)
Är benfästena eventuellt systemets svaga punkt? Det känns inte jättesäkert...
Återkommer med frågor om rälsläggning så småningom när jag kommer dit.
Staffan
Benfästerna bör limmas längs långsidorna då gavlarna bör hållas fria för plats att dra åt bultarna när man kopplar ihop modulen med annan modul.
Limmas c:a 10 cm från resp. gavel.
/Lars
Limmas c:a 10 cm från resp. gavel.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
-
Tack för svaret!
En fråga till: Vad är den stora svarta duken till för?
Staffan
En fråga till: Vad är den stora svarta duken till för?
Staffan
- RickardNordström
Hallå där...
Det svarta tyget är till för kanterna istället för svart färg. Det limmar man på med vitlim.
Du väljer själv om du vill använda detta eller måla sidorna svarta, gröna, gråa eller bruna.
Mvh Rickard
Det svarta tyget är till för kanterna istället för svart färg. Det limmar man på med vitlim.
Du väljer själv om du vill använda detta eller måla sidorna svarta, gröna, gråa eller bruna.
Mvh Rickard
-
Tack för svar!
Just det. Kanterna ska ju målas. Jag föredrar grönt.
Jag har beställt tre växlar Peco large.
Växelmanövrering behövs också. Helst manuell och som jag kan fixa trots att min tumme inte sitter precis där den borde.
Den lösning som jag har sneglat på är den som förekommer på några Värmlandsmoduler (tror jag). Eftersom spåren hamnar rätt så högt över plattan borde man kunna ha allting på ovansidan men ändå dolt.
Finns det färdiga manuella lösningar eller är det sådant som man sätter ihop själv. (det gjorde jag på mina första moduler som aldrig kom till någon träff utan byggdes in i min hemmabana)
Staffan
Just det. Kanterna ska ju målas. Jag föredrar grönt.
Jag har beställt tre växlar Peco large.
Växelmanövrering behövs också. Helst manuell och som jag kan fixa trots att min tumme inte sitter precis där den borde.
Den lösning som jag har sneglat på är den som förekommer på några Värmlandsmoduler (tror jag). Eftersom spåren hamnar rätt så högt över plattan borde man kunna ha allting på ovansidan men ändå dolt.
Finns det färdiga manuella lösningar eller är det sådant som man sätter ihop själv. (det gjorde jag på mina första moduler som aldrig kom till någon träff utan byggdes in i min hemmabana)
Staffan
-
Nu har jag kommit så långt att jag monterat benen och ställt upp den första modulen på golvet. Och undrar jag över en del: Det är möjligt att jag kan lösa problem enligt eget huvud men det skulle vara bra att veta hur det är tänkt. Därför ställer jag en del dumma frågor. Jag är världssämst på att läsa ritningar och även om min tumme inte sitter riktigt mitt i handen så är den nog inte exakt på rätt plats heller...
Benen är fruktansvärt vingliga. Dessutom sitter de inte fast i fästena, så det är extremt svårt att resa en modul upp ensam. Benen ramlar ur. Ska det vara så eller har jag gjort något fel? Ser ingen möjlighet att fixera dem... Eller ska jag bygga ett stativ med Ivar-ben att ställa mittmodulen på, så kanske flygelmodulerna kan stå på sina lurviga, förlåt vingliga?
Jag har monterat modulen så att den platta sidan kommer upp för att få till en plan "bangård". Med mallarna hamnar spåret då ganska högt över "marken" så att det är lagom att lägga spåret (Peco code 75) på de medlevererade 11 mm tjocka klossarna. Tyvärr ingick det bara två klossar per modul. Vill man ha dubbelspår går det ju åt fyra och vill man dessutom använda spårläge 2 behövs det ytterligare två. 11 mm är väl knappast något standardmått, så jag undrar hur det är tänkt. Jag utgick från att sådana här preparerade moduler skulle kunna bli väldigt exakta så att monteringen vid träffarna ska bli så enkel som möjligt...
Staffan
Benen är fruktansvärt vingliga. Dessutom sitter de inte fast i fästena, så det är extremt svårt att resa en modul upp ensam. Benen ramlar ur. Ska det vara så eller har jag gjort något fel? Ser ingen möjlighet att fixera dem... Eller ska jag bygga ett stativ med Ivar-ben att ställa mittmodulen på, så kanske flygelmodulerna kan stå på sina lurviga, förlåt vingliga?
Jag har monterat modulen så att den platta sidan kommer upp för att få till en plan "bangård". Med mallarna hamnar spåret då ganska högt över "marken" så att det är lagom att lägga spåret (Peco code 75) på de medlevererade 11 mm tjocka klossarna. Tyvärr ingick det bara två klossar per modul. Vill man ha dubbelspår går det ju åt fyra och vill man dessutom använda spårläge 2 behövs det ytterligare två. 11 mm är väl knappast något standardmått, så jag undrar hur det är tänkt. Jag utgick från att sådana här preparerade moduler skulle kunna bli väldigt exakta så att monteringen vid träffarna ska bli så enkel som möjligt...
Staffan