På Lydia-dagen har vi "Lucka 3" eller snarare 2 olika luckor.
Den uppmärksamme noterar att de vagnar som bl a TGOJ köpte in från Tyskland var försedda med gavelluckor för tippning över gaveln. I Tyskland gick de främst med kol, på TGOJ lär de ha gått med kol, ved och liknande. Det lär finnas enstaka bilder på dessa vagnar där man kan skymta lasten, och på den bilden jag har sett var lasten "maskindelar", dvs trälådor i olika storlekar.

- Tyska luckor II
- 2015-12-03 Lucka 3.jpg (38.61 KiB) Visad 4356 gånger
@ eke
Märklinist? Nä nä - jag tillhörde EFC i skolålderna "Eskilstuna Fleischmann Club" och var ständigt i luven på klasskamraterna i EMK "Eskilstuna Märklin Klubb".

Tänk om lärarna hade förstått varför vi slog varandra sönder och samman...
Nä, skämt åsido som slaktarn sa. Bråken var inte mer allvarliga än att vi körde med tågen på varandras anläggningar - ähum vi tog med våra vagnar till dem men de fick inte köra på våra spår

Det var lite som Dreamtrack - man träffas och har kul oavsett skala/strömsystem/förebild.
Och visst - det är Märklins C-räls på bilderna - jag måste ha något till mina 3-räls klenoder. Tyvärr är inte Da 884 med längre men Märklin och även TRIX har gjort en hel del fina, driftsäkra och framför allt "spelbara" lok.