Hjulmarknaden lördagen 28/11 - 15 kl 11-16 i Solnahallen.

Bilder och text från träffar som varit
Qrt

Hjulmarknaden lördagen 28/11 - 15 kl 11-16 i Solnahallen.

Inlägg av Qrt »

efter
Hjulmarknaden lördagen (inför första advent) 28/11 - 15 kl 11 - 16 i Solnahallen.

Jag kan inte sova. Men det gör inget. Jag låg nämligen inte och tänkte på bekymmer utan på hur trevligt jag hade på Hjulmarknaden igår.
För första gången någonsin kom jag dit riktigt rejält före stängningsdags, redan till 12 :shock: ; Solnahallen är trivsamt rymlig och som jag gick runt i vimlet hälsade någon glatt på mig än här och än där.
Men framförallt: Jag tror att jag fick en chans att dra mitt strå till stacken och göra reklam för modulhobbyn.

Igår så stod där det vanliga antalet löpmeter MMMmoduler, om än lite mindre normalspår och mer smalspår. Heder och tack till dem som ställde upp. Inga namn vågar jag skriva, ty då glömmer jag bara någon. Men en stor känd H0modul med Auhagen stadsmiljö och 4-6 löpmeter H0e med två fina stationer och en trafikbegränsande enkelspårssträcka däremellan var vad som bjöds igår. Därtill tillräckligt med personal och rullande materiel. Men ett eller annat handtag till hade inte skadat. Ju fler handtag desto mer möjligheter till omväxling. Bokstavligen.

De senaste åren har det alltid funnits några meter moduler i ett hörn av Hjulmarknaden representerande MMM. Jag har nog inte riktigt förstått hur viktigt det är med sådana snuttar av modulbana förrän igår. Lika många besökare per löpmeter som på en stor TMkörning eller på Älvsjömässan och nog lika många intresserade frågor. Men det gällde också samma sak igår som vid alla andra publika tilfällen. Utan rörelse ingen interaktion. Så fort tågen stod stilla gick folk bara tyst fram, beundrade modulerna (och de är beundransvärda) för att sedan straxt tyst gå vidare. Men ett lok eller två tåg i rörelse och kommentarerna och frågorna kommer genast: Mariazellerbahn har jag åkt med... rekommenderas... fin bana... hur styrs tågen ... kan man köra flera på en gång ... (ja , max i en halvtimme klarade jag att krypköra 2 H0e/H0n30 tåg härs och tvärs innan jag trasslade in mig i lh90 stacken).
[inte h0n3. Se här: https://da.wikipedia.org/wiki/Skala_H0 ]

För övrigt gillar jag att köra H0e, särskilt på en så här begränsad sträcka. Det ser liksom inte lika absurt ut när man långsamt kör med ett smalspårståg fram och åter som med ett normalspårståg. Glada kommentarer om att det skulle gå fortare för passagerarna att gå är ju bara kontaktskapande. Och publiken hinner titta ordentlig och ta sina bilder.

En annan fråga som jag tycker att jag fått rätt i:
" Är det ljud i loket. Hur låter det ?" Ärligt talat, för lite. Och det gör de besökare som frågar besvikna. Vad som känns hörselskadande hemma på kammaren elller rejält störande på klubben - och jag håller fullständigt med om det - är för lågt ljud för demonstrationskörning på mässor. Till Älvsjö tänkte jag att ett Nohablok inställt på rejäl ljudvolym borde vara det rätta för att kunna höras i sorlet och det var det. Publiken uppskattade det och städslad förare vägrade köra tåget med ett annat, likadant, men "normalljudande" lok. Rätta inställningar för avsedd miljö är således ett plus. I mässans fall totalt maxat. Tack Mats.

Slutligen: Jag hoppas verkligen att Hjulmarknaden fortsätter i denna form. Och på denna plats. MJhobbymässan och Hjulmarknaden överlappar visserligen varandra lite i utbud men långt ifrån helt. Och de har var och en sin egen stil.
De kompletterar varandra fint tycker jag.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok

Återgå till "Träffar som varit"