Uppgradering av forumet

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
daniel

Uppgradering av forumet

Inlägg av daniel »

Hej,

Det har kommit ut en stor uppgradering av forumprogramvaran. Vi kör idag phpBB 3.0.x och sen ett bra tag tillbaka så finns phpBB 3.1.x. Jag håller på att förbereda uppgraderingen så den kommer nog ske de närmsta dagarna. I samband med att uppgraderingen sker kommer forumet vara otillgängligt men förhoppningsvis inte så länge.

I stort sett kommer ni känna igen er, även om utseendet skiljer sig lite. Forumet i mobilen kommer se annorlunda ut i mobilen jämfört idag och temat "we_universal" försvinner för er som använder det.

Det går att få en förhandstitt på hur det kommer se ut här, men kom ihåg att allt ni skriver där kommer försvinna. Den webbsidan är bara för utveckling. Men det går bra att skapa trådar och inlägg där.
http://server.bergqvist.se/modulsyd_php ... /index.php

Med vänlig hälsning
Daniel
Fredman

Re: Uppgradering av forumet

Inlägg av Fredman »

Som jag ser det Daniel så får du hemskt gärna vänta till efter Hobbymässan i Stockholm.
MVH Thomas Fredman
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Ja, det låter som en bra idé.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Nu är forumet uppgraderat.

Tidigare kunde man som användare välja mellan tre olika stilar. Den funktionen är nu avstängd, bl a för att det medför extra arbete för forumets administratörer.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Knappen "Logga ut" kan vara lite svår att hitta. Man får klicka på sitt användarnamn uppe till höger och då kommer det upp en liten meny med bl a "Kontrollpanel" och "Logga ut".

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

CurtanSvensson skrev:Skulle lägga in en bild - men nu är sidan ny - var???
Klicka på knappen "Fullständig redigerare". Under rutan där du skriver meddelandet har du två flikar, "Alternativ" och "Bilagor". Välj fliken "Bilagor" och klicka på knappen "Lägg till filer".

Om man vill svara på ett inlägg och citera föregående inlägg klickar man på knappen med citat-tecken uppe till höger i meddelandet. Titta vänster om bilden på den som har skrivit inlägget. Är ni osäkra på vilken knapp som gör vad så ställ musen ovanpå knappen utan att klicka på den så kommer det upp lite info-text.

Med vänlig hälsning
Daniel
Qrt

Inlägg av Qrt »

daniel skrev:Knappen "Logga ut" kan vara lite svår att hitta. Man får klicka på sitt användarnamn uppe till höger och då kommer det upp en liten meny med bl a "Kontrollpanel" och "Logga ut".Med vänlig hälsningDaniel
Det var det dummaste. :evil: Nja, kanske inte, olika företag och portaler tävlar numera i att hitta på den mest dolda placeringen av "logga ut" knappen. Och vem som kräver flest klick för att man ska kunna logga ut. :roll:
I övrigt känns den nya versionen som ett steg tillbaka. Ja inte ett förresten. Flera.

Jag har alltid svårt för att komma ihåg exakt hur saker låg förr men den nya sidan känns mer extensiv.
Mer utrymme stjäls av huvudet och grundtexten från den löpande trådtexten nedanför. :cry:
Och går det inte att göra avsändarspalten till höger (varför den nu skulle flyttas) smalare ? Mycket utrymmesslöseri där.
Är den nya versionen bättre anpassad för smartfåner än den gamla ?

När jag ska skriva ett PM har en stor ruta att skriva adressater i hamnat ovanför textrutorna = mer scrollande.
Man får vara tacksam för det lilla. Alltså att färgskalan behållits.
Fast, (om det är en förändring vet jag ej) jag ser att jag kan skriva nytt inlägg och läsa tråden över hela skärmens bredd nu.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Vi använder programvaran phpBB3 för forumet. I den äldre versionen av programvaran fanns det två inbyggda stilar att välja på, prosilver och subsilver2, där vi använde stilen subsilver2. I den nya versionen av programvaran har de bytt ut motorn som hanterar stilarna så man har varit tvungen att göra omfattande ändringar för att få befintliga stilar att fungera med den nya motorn. Och då har utvecklarna bakom phpBB3 beslutat att enbart satsa på stilen prosilver. Att behålla den gamla stilen subsilver2 som vi hade innan är alltså inte längre möjligt eftersom den inte finns till den här versionen av phpBB3.

För att göra skadan så liten som möjligt har några tredjepartsutvecklare tagit fram en ny stil, "Allan style", som bygger på prosilver men försöker efterlikna subsilver2. Och det är den stilen forumet använder numera.

Den förra versionen av forumet hanterade inte surfplattor och mobiler alls, utan vi fick installera en tredjepartsmodul för att forumet skulle fungera bra på mobiler. Den här versionen är från början anpassad för surfplattor och mobiler så någon tredjepartsmodul behövs inte för det.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"