Hej!
Fria rummet
Fria rummet på kurvor beräknas: E + halva B1 + c/c + halva B1 + E där E och c/c beror på radien.
Oavsett inriktning borde det vara lämpligast att våra moduler är anpassade till en standard, t ex NEM. (plattforsmhöjder, fasta sidohinder, broar mm).
Fritt i kurvor kontra Regina
Det här är mycket spännande - kan det vara så att MOROP har räknat fel?
Då stämmer heller inte modulnormen NEM 943F där ligger spåren i kurva med c/c på 46 när radien överskrider 1200 mm.
Beroende på vilket boggietappavstånd (förutsatt att boggien är symetrisk) får jag en tangeringspunkt på vagnar i grupp C (förebildsmässig max 27.2 m längd över buffertar och boggietappavstånd på c:a 19,5 m, H0 motsvarande 313 resp 224 mm ) vid radier straxt under 1200mm.
Kordans höjd ger överhänget från yttre spåret, dvs 5 mm + 1/2 fordonets bredd = 25 mm
Geometrisk räkning (sekanten) ger att fordonets yttre främre hörnet ligger 21 mm från inre spårets mitt.
Vi får alltså 25+21 = 46 mm = lika med avståndet mellan spåren.
Formlerna tagna från bl a en äldre utgåva av Karlebos handbok.
http://runeberg.org/karlebo/1936/0024.html samt
http://matmin.kevius.com/trirat.php m fl.
Not. avrundat till jämna mm.
Är det så att jag gjort en tankevurpa när det gäller matematiken, hoppas jag att någon kan ge mig "rätt formel".
Med tanke på ev sinusgång och glapp i upphängningen är en större radie än 1200 mm att föredra.
Om det nu är fel på NEM-normerna kanske vi ska undersöka vad andra modulklubbar har för normer/standarder på rullande och avstånd till fasta sidohinder?