Spåravstånd - dubbelspår
-
Spåravstånd - dubbelspår
Hej!
För att undvika trådkapning, öppnar jag en ny tråd.
I en annan tråd frågades det varför Västeråsmodulen har 57 mm som (dubbel-)spåravstånd.
Enligt uppgift kommer det från ROCOs dåvarande spårsortiment - då ansågs ROCO vara ett av de ledande märkena.
FREMO har som bekant 46 mm vilket motsvarar 4,0 meter som var dåvarande (väst-)tysk standard. Det finns linjer i Tyskland som har både bredare som smalare avstånd. 3,5 meter lär vara minsta spåravståndet på reguljära dubbelspårsträckor 2015.
Peco har som bekant 52 mm spåravstånd (om man sätter två växlar mot varandra). Det stämmer väldigt väl mot svenskt standardavstånd på 4,5 meter. Läser man Banläran 1915 så finns 4,5 meter med på typritningarna för dubbelspår.
Dubbelspår räknas bl a i Sverige och Tyskland från resp spårs mitt. I bl a England (Pecos hemland) räknade man avståndet mellan de bägge spårens närmaste räler (6 fot) vilket blir motsvarande 3,26 meter.
Förändringar sker som bekant över tid och även om man bestämmer sig för att öka dubbelspårsavståndet från 4,0 m till 4,5 så tar det många år innan alla banor är ombyggda till gällande norm. Det som spelar in är bl a tidigare förberedda arbeten, markreservationer, geologiska skäl och statens möjligheter att expropriera mark.
Å andra sidan nämner samma banlära att makadam är det bästa materialet för att bygga bana - men i vilken utsträckning makadam eller krossad/huggen sten användes är för mig okänt. På TGOJ som är min modul-förebild började man med makadam på 1940-talet.
För att undvika trådkapning, öppnar jag en ny tråd.
I en annan tråd frågades det varför Västeråsmodulen har 57 mm som (dubbel-)spåravstånd.
Enligt uppgift kommer det från ROCOs dåvarande spårsortiment - då ansågs ROCO vara ett av de ledande märkena.
FREMO har som bekant 46 mm vilket motsvarar 4,0 meter som var dåvarande (väst-)tysk standard. Det finns linjer i Tyskland som har både bredare som smalare avstånd. 3,5 meter lär vara minsta spåravståndet på reguljära dubbelspårsträckor 2015.
Peco har som bekant 52 mm spåravstånd (om man sätter två växlar mot varandra). Det stämmer väldigt väl mot svenskt standardavstånd på 4,5 meter. Läser man Banläran 1915 så finns 4,5 meter med på typritningarna för dubbelspår.
Dubbelspår räknas bl a i Sverige och Tyskland från resp spårs mitt. I bl a England (Pecos hemland) räknade man avståndet mellan de bägge spårens närmaste räler (6 fot) vilket blir motsvarande 3,26 meter.
Förändringar sker som bekant över tid och även om man bestämmer sig för att öka dubbelspårsavståndet från 4,0 m till 4,5 så tar det många år innan alla banor är ombyggda till gällande norm. Det som spelar in är bl a tidigare förberedda arbeten, markreservationer, geologiska skäl och statens möjligheter att expropriera mark.
Å andra sidan nämner samma banlära att makadam är det bästa materialet för att bygga bana - men i vilken utsträckning makadam eller krossad/huggen sten användes är för mig okänt. På TGOJ som är min modul-förebild började man med makadam på 1940-talet.
Urban "Södra Station" Johansson
Re: Spåravstånd - dubbelspår
Som kuriosa kan jag nämna att inne på Saltskog station var det 4400 mm mellan spårmitt på alla sex spår, vilket motsvarar 49,5 mm i H0. Dessutom hade de klämt in mellanplattformar mellan fem av spåren!
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KAAA00526
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBEA00887
I min modell av Saltskog har jag lagt spåren med cc 50 mm.
/A
/A
-----------------
/Arne Larsson
/Arne Larsson
- DanielEnglund
Tackar för er information om detta då jag personligen tycker det ser snyggare ut med mindre CC avstånd än den som används idag.ArneL skrev:Som kuriosa kan jag nämna att inne på Saltskog station var det 4400 mm mellan spårmitt på alla sex spår, vilket motsvarar 49,5 mm i H0. Dessutom hade de klämt in mellanplattformar mellan fem av spåren!
/A
Kommer förmodlingen att börja bygga mina framtida moduler i CC 50 för att naturligtvis anpassa mig ut mot andra moduler till CC 57 mm. Om jag gör en extra anpassningsmodul eller fixar om avståndet på samma modul får framtiden avgöra.
Inte CC 52 då?DanielEnglund skrev:Tackar för er information om detta då jag personligen tycker det ser snyggare ut med mindre CC avstånd än den som används idag.ArneL skrev:Som kuriosa kan jag nämna att inne på Saltskog station var det 4400 mm mellan spårmitt på alla sex spår, vilket motsvarar 49,5 mm i H0. Dessutom hade de klämt in mellanplattformar mellan fem av spåren!
/A
Kommer förmodlingen att börja bygga mina framtida moduler i CC 50 för att naturligtvis anpassa mig ut mot andra moduler till CC 57 mm. Om jag gör en extra anpassningsmodul eller fixar om avståndet på samma modul får framtiden avgöra.
Erik Kuiper som satt D57-normen på pränt har haft funderingar på D52 som skulle bli ett skalenligt svenskt dubbelspår!
Fremos CC 46 mm är lite tajt för svenska förhållanden med våra ibland väldigt breda fordon. Reginan som ska komma i modell blir nästan 40mm i skala 1:87 och vagnarna med SECO-boxar (som finns som modell tror jag) över 41 mm!!!
Jag har tidigare varit för 57 mm CC även om det är lite bredare än skalenligt eftersom så mycket byggts med CC 57, och är nog det fortfarande egentligen även om ett helt skalenligt dubbelspår vore trevligt. Men jag tror det är bättre att bygga CC 52 istället för CC 50 då det ändå lär dyka upp CC 52 förr eller senare misstänker jag!
D57-normen är en mycket trevlig norm med hålbild som passar både mot alla MMM-moduler och enkelspårs Fremoduler! Bredden är samma som Fremos dubbelspårsgavel så adaptermodul D57-Fremo dubbelspår är lätt att få till! En D52-modul skulle nog ha samma funktionalitet misstänker jag!
Mvh. Eke
Ett mindre spåravstånd kräver väl längre kurvradier, så att inte långa vagnar med överhäng slår i mötande tåg, eller blir det inte så farligt kanske?
Mvh
Mathias
Mvh
Mathias
Ett enkelt test ritat i CAD. Två "vagnar", med 300 mm avstånd mellan boggicentrum, och 40 mm breda. Jag har inte med något överhäng utanför boggicentrum.
Dubbelspårsavstånd 52 mm.
På första skissen radie 1000 mm, på andra 1500 mm och på den tredje skissen 2000 mm. Och det är den streckade linjen mitt i mellan spåren som har den radien.
Ett kanske inte helt vetenskapligt korrekt test, men det ger en indikation.
Med vänlig hälsning
Daniel
Dubbelspårsavstånd 52 mm.
På första skissen radie 1000 mm, på andra 1500 mm och på den tredje skissen 2000 mm. Och det är den streckade linjen mitt i mellan spåren som har den radien.
Ett kanske inte helt vetenskapligt korrekt test, men det ger en indikation.
Med vänlig hälsning
Daniel
- Bilagor
-
- Dubbelspårskurva 1000 mm radie.png (78.51 KiB) Visad 4264 gånger
-
- Dubbelspårskurva 1500 mm radie.png (79.01 KiB) Visad 4264 gånger
-
- Dubbelspårskurva 2000 mm radie.png (75.49 KiB) Visad 4264 gånger
Som tidigare nämnts så använder FREMO 46 mm c-c vid dubbelspår, men då är minsta radie 3000 mm, att jämföra med ovanstående skisser.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Som syns på Daniels schematiska bilder så är detta med dubbelspårsavstånd ganska intressant. Det betyder med andra ord att kör vi med förebildsenligt långa och breda vagnar så kräver det också förebildsenliga kurvradier. Om jag minns rätt brukar godsvagnar ha en minsta tillåtna kurvradie av 50-60 m på kajspår och liknande. I HO blir 60 m ungefär 690 mm radie. 2000 mm radie i HO motsvarar en verklig radie av 174 m och 3000 mm blir 261 m i skala 1:1. Så vi modellbyggare ligger ganska illa till när det gäller förebildsenliga kurvradier. Men det har ju naturliga orsaker och vi får leva med det. Därför får vi också ge avkall på det förebildsmässiga avståndet mellan spåren när det gäller moduler för att inte vagnarna ska beröra varandra vid möten i kurvor.
Vilka avstånd mellan spåren har FREMO vid 1000 och 2000 mm radier? Är det samma som för 3000 mm? Vilken maxlängd och maxbredd på vagnar räknar man med då?
Jag vet att den tyska profilen är smalare än den svenska. Men vi måste ju även kunna köra skalenliga modeller av svenska vagnar på våra moduler.
PLj
Vilka avstånd mellan spåren har FREMO vid 1000 och 2000 mm radier? Är det samma som för 3000 mm? Vilken maxlängd och maxbredd på vagnar räknar man med då?
Jag vet att den tyska profilen är smalare än den svenska. Men vi måste ju även kunna köra skalenliga modeller av svenska vagnar på våra moduler.
PLj
Fremo har överlag större radier än MMM och svenska D57-normen. Och dubbelspår används ju bara på huvudlinjer där radien är ännu större. Så 3000 mm radie är väl minimiradien på dubbelspår i Fremo?plj skrev:Vilka avstånd mellan spåren har FREMO vid 1000 och 2000 mm radier? Är det samma som för 3000 mm?
Med vänlig hälsning
Daniel
Bifogad skiss är gjord med 3000 mm radie och 46 mm dubbelspårsavstånd. I övrigt samma förutsättningar som ovanstående skisser med "vagnar" som är 300 mm långa och 40 mm breda.LLJ skrev:Som tidigare nämnts så använder FREMO 46 mm c-c vid dubbelspår, men då är minsta radie 3000 mm, att jämföra med ovanstående skisser.
Med vänlig hälsning
Daniel
- Bilagor
-
- Dubbelspårskurva 3000 mm radie och 46 mm dubbelspårsavstånd.png (64.76 KiB) Visad 4217 gånger