Digital vinkelmätare

Allmäna diskussioner och information
Fredman
Inlägg: 510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Digital vinkelmätare

Inlägg av Fredman »

Finns på Lidl i Gävletrakten i alla fall. I alla fall denna vecka. 100 spänn. Skjutmåttet kostar åxå 100 spänn.
Bilagor
powerfix-digitaler-messschieber-winkelmesser.jpg
powerfix-digitaler-messschieber-winkelmesser.jpg (29.49 KiB) Visad 3811 gånger
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Digital vinkelmätare

Inlägg av Odd J »

Fredman skrev:Finns på Lidl i Gävletrakten i alla fall. I alla fall denna vecka. 100 spänn. Skjutmåttet kostar åxå 100 spänn.
Tack för tipset Fredman! Jag köpte mitt digitala skjutmått på Lidl för en 4 år sen eller så, det fungerar klockrent. Kan rekommenderas till den som ännu inte har denna pryl i verktygslådan. (Och tänk nu inte att varför skall jag ha ett när jag kan låna Odds... en grunduppsättning med verktyg borde alla ta med sig till modulträffarna).
jaoloo
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-01-30, 10:36

Re: Digital vinkelmätare

Inlägg av jaoloo »

Tack för tipset. Jag var och köpte ett skjutmått i dag på Lidl i Spånga.
Jan-Olov Lööw
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Digital vinkelmätare

Inlägg av LLJ »

Tack för tipset. Var och köpte en digital vinkelmätare idag. Digitalt skjutmått hade jag sedan innan.

/Lars
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2088
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Digital vinkelmätare

Inlägg av stasv »

Blev en digital multimeter á 129 SEK. Får klara mig med analogt skjutmått. Vinkelmätare fanns inte på Sveavägen.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Digital vinkelmätare

Inlägg av LLJ »

Kollade på multimetern också. Verkar inte så dum den heller.

/Lars
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Digital vinkelmätare

Inlägg av Odd J »

Jag har nu köpt en 99 kr vinkelmätare. Det står på förpackningen att noggrannheten är 0,1 grad, i verkligheten ger den regelmässigt mätfel på 0,2 grader. För modulbygge kommer jag säkert att ha användning för den i alla fall. Både vid nybygge, och vid kontrollmätning av gamla moduler som inte stämmer överens med måtten i modulbiblioteket.
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Digital vinkelmätare

Inlägg av Odd J »

Mekanoid skrev:Nu kanske jag är petig, men på min förpackning som jag köpte igår står det "Scale: 0.1°" vilket jag tolkar som en upplösning på 0.1°.Läser jag sen i bruksanvisningen så står där "Noggrannhet: ±0.3°".
OK där ser man vad man kan missa :) Du har uppenbarligen köpt ett bättre exemplar än jag...

Skjutmåttet (som jag också köpt på Lidl, fast då för en 160-170 kr tror jag) brukar visa rätt på tiondelen i alla fall, till exempel om man mäter kända mått som spårvidd på färdigköpt räls. Mer än så har jag inte forskat i ämnet!
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Digital vinkelmätare

Inlägg av daniel »

Mekanoid skrev:Nu kanske jag är petig, men på min förpackning som jag köpte igår står det "Scale: 0.1°" vilket jag tolkar som en upplösning på 0.1°.Läser jag sen i bruksanvisningen så står där "Noggrannhet: ±0.3°".

Det är väl förstås därför den är så pass billig. Undrar om det är samma för skjutmåttet?
Samma princip gäller för alla digitala prylar, som skjutmått, vinkelmätare, multimeter, m.m.

Antag att tillverkaren konstruerar en vinkelmätare som visar hela grader och som har tre siffror (0-360 grader). Men så vill tillverkaren dubbla mätnoggrannheten och för att klara det måste man lägga till en siffra till, en decimal, så att vinkelmätaren kan visa halva grader. Då kan vinkelmätaren teoretiskt visa 0,1 grader men instrumentet är bara konstruerat för en noggrannhet på 0,5 grader.

Som jämförelse brukar ett analogt skjutmått ha en skala på 0,1 mm men ett digitalt skjutmått en skala på 0,01 mm.

Med vänlig hälsning
Daniel
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Digital vinkelmätare

Inlägg av Robban »

Köpte 5-6st av de skjutmåtten för ca. 2 år sedan, de hamnar inom ±0,03 när jag kontrollmäter med (CEJ) passbitar.
Ska se om jag får tag på en vinkelmätare då den ser smidig ut, har en större från Jula eller nåt sånt.

Robban
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"