@Urban: tror inte det finns någon Norsk manual till xpln, utan den som Erik har påbörjat på svenska (eller var det engelska?) är den bästa, t.o.m. bättre än den senaste tyska som har några år på nacken. Jag har även haft en "kurs" i xpln hos VMJF.
/Lars
Utmaningarna att lägga ett europeiskt trafikspel
Re: Utmaningarna att lägga ett europeiskt trafikspel
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Erik, en sak du inte tog upp ovan är Daniels förslag om att ha mer rangeringstjänst (av enklare slag) på stationerna som en del av köruppdragen?ErikKuiper skrev:I Tonis tråd om hur vi vill ha våra trafikträffar så kom det upp lite kommentarer som jag gärna diskuterar lite. Syftet med det här inlägget är att visa på de utmaningar som en trafikspelsplanerare möter. Kommentarerna jag adresserar är de som följer./Erik
- Gör tex ett helt annat spel som passar för ca 10 personer (för att köra en eller två gånger på tider det är lite mindre folk på träffen).
- Om deltagare inte gillar persontrafik så varför inte stryka den helt? Det finns väl en hel del banor som nästan bara har godstrafik?
- Varför inte låta en stor rangerbangård vara stommen i ett spel och låta spelet handla om hur olika godståg växlas ihop och körs.
- Vore det omöjligt att vika lite tid för fri körning på renodlade trafikspelsträffar?
T ex kan jag gissa han syftar på att i högre grad speluppdragen innebär att tågens lokförare själva får på de mindre stationerna rangera in vagnar på lastplatserna. Eller att TKL på mindre stationer (som normalt inte har eget växellok) har dubbel tjänstgöring som ibland kör rangering utöver TKL.
Då gäller det kanske att aktivt ha många lastplatser?
Och att säkra att gods går dit.
Kommentar?
- FreddePettersson
- Kontakt:
Tack för en mycket bra förklaring till trafikspels arbetet Erik.
Jag har själv både planerat bana och gjort trafikspel med XPLN ( programmet som Fremo tagit fram som används av Erik mfl)
Men banplanering när lokalen är lite 20 x 11 m - tar ca 10 timmar av pusslande, lägg sedan trafikspelsplaneringen på detta samt utskrifter av alla stationsblad, diagram, köruppdrag mm.
Jag är väldigt ödmjuk inför att "kritisera" uppläggen för jag vet arbetsinstasen som krävs.
Persontrafik - en möjlighet till intressantare uppdrag.
Jag har tillsammans med några till funderat på HUR man kan göra motorvagnen , persontågen mer intressanta för lokföraren.
Upplägget ser ungefär ut som följer idag efter lite eftertanke.
- personvagnen / vagnarna / motorvagnen får ett vagnskort med 4 fickor för "passagerarkort".
- "passagerarkort " är en väldigt enkel "fraktsedel" där destinationen på dessa passagerare är utskriven ( man kan vända dessa kort för T&R )
- vid varje station/hållplats finns "fickor/hållare" med resande ANKOMANDE / AVGÅENDE
- när lokföraren ankommer till stationen , tömms dom fickor på vagnskorten med passagrare till destinationen eller dom som ska byta till annat tåg. Självklart fyller han sedan på med nya passagerarkort som ska med i tågets riktning.
När man nyttjar ett sådan system ges möjlighet att ha en extra personal på passagerartåg dvs en konduktör/tågbefälhavare som håller koll på av - och påstigande samt att tåget inte avgår i förtid om man måste invänta anslutande motorvagnar eller likande.
Man låter sovvagnarna fungera som en godsvagn ( fast omlastning sker i själva trafikspelet ) på natten sover dom ju!
Rälsbussen blir betydligt mer intressant att köra - kan ju tom behövas extra vagn på vissa sträckor eller tidpunkter !!
Vi på VMJF kommer under hösten testa systemet under en körhelg för att ev testa det i fullskala på Värnamo Moduldagar 2016
Nu har ni fått lite "inside information"
/Fredde
Jag har själv både planerat bana och gjort trafikspel med XPLN ( programmet som Fremo tagit fram som används av Erik mfl)
Men banplanering när lokalen är lite 20 x 11 m - tar ca 10 timmar av pusslande, lägg sedan trafikspelsplaneringen på detta samt utskrifter av alla stationsblad, diagram, köruppdrag mm.
Jag är väldigt ödmjuk inför att "kritisera" uppläggen för jag vet arbetsinstasen som krävs.
Persontrafik - en möjlighet till intressantare uppdrag.
Jag har tillsammans med några till funderat på HUR man kan göra motorvagnen , persontågen mer intressanta för lokföraren.
Upplägget ser ungefär ut som följer idag efter lite eftertanke.
- personvagnen / vagnarna / motorvagnen får ett vagnskort med 4 fickor för "passagerarkort".
- "passagerarkort " är en väldigt enkel "fraktsedel" där destinationen på dessa passagerare är utskriven ( man kan vända dessa kort för T&R )
- vid varje station/hållplats finns "fickor/hållare" med resande ANKOMANDE / AVGÅENDE
- när lokföraren ankommer till stationen , tömms dom fickor på vagnskorten med passagrare till destinationen eller dom som ska byta till annat tåg. Självklart fyller han sedan på med nya passagerarkort som ska med i tågets riktning.
När man nyttjar ett sådan system ges möjlighet att ha en extra personal på passagerartåg dvs en konduktör/tågbefälhavare som håller koll på av - och påstigande samt att tåget inte avgår i förtid om man måste invänta anslutande motorvagnar eller likande.
Man låter sovvagnarna fungera som en godsvagn ( fast omlastning sker i själva trafikspelet ) på natten sover dom ju!
Rälsbussen blir betydligt mer intressant att köra - kan ju tom behövas extra vagn på vissa sträckor eller tidpunkter !!
Vi på VMJF kommer under hösten testa systemet under en körhelg för att ev testa det i fullskala på Värnamo Moduldagar 2016
Nu har ni fått lite "inside information"

/Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
-
Det är inget problem att planera in, men det "kräver" att stationsägaren tar fram ett koncept för hur vagnar behöver flyttas under dagen och sedan meddelar trafikspelsansvarige så att de delarna kommer med i spelet. Sedan kräver det förstås också att deltagarna kan läsa. På senaste DT så var det som exempel ett godståg som skulle ställa av alla vagnar på en lastplats utanför en station och sedan köra loket som ensamt lok till ett magasin. Både lokföraren och tkl missade att läsa instruktionen så lok med alla vagnar körde till magasinet. Detta gjorde att lokföraren som skulle köra tåget åt andra hållet fick ett tråkigare uppdrag. I stället för att hämta upp vagnar vid en lastplats så var det bara att köra tåget genom hela banan.fs_toni skrev:Erik, en sak du inte tog upp ovan är Daniels förslag om att ha mer rangeringstjänst (av enklare slag) på stationerna som en del av köruppdragen?
Ett exempel på ett internt uppdrag som finns är att flytta vagnar internt i Kristineberg. Jag tror att det är mellan ankommande och avgående för AB Maskinarbeten. Detta internuppdag tror jag många gånger inte har utförts. Det visar igen på svårigheten att kommunicera "avancerade" koncept (och eventuellt på svårigheten att ta till sig information).
/Erik
-
För de som är intresserade av min XPLN manual (på engelska) så finns den tillgänglig i FREMOs xpln-grupp. Alternativt så kan ni skicka ett pm med mejladress till mig så skickar jag den till er.
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2015 gånger.
-
Som Lars skriver så behövs det 2-2,5 riktiga timmar för att få ihop ett bra upplägg med vagnslasttrafiken på den storlek av banor som vi har på de flesta av våra träffar.plj skrev:Men varför måste trafikspelen vara 2,5 timmar?
@LLj. Jag förstår inte Dina argument mot kortare trafikspel. Om det är så långa banor att ett tåg inte hinner fram under en dag så får man ha två tåg på sträckan. Exempelvis fanns det ett lokalgodståg som gick Göteborg- Hallsberg och som tog större delen av dagen och det fanns säkert andra lokalgodståg som gick från Hallsberg mot Stockholm (även om jag inte har erfarenhet av den sträckan) och som nog också tog större delen av dagen. De vagnar som kom i lokalgodstågen och skulle vidare kopplades då i fjärrgodståg samma dag eller fick gå med nästa dags lokalgodståg.
Att det skulle betyda färre köruppdrag när det går färre tåg är ju självklart. Men å andra sidan kan fler trafikspel köras under den avsedda körtiden vilket gör att samma köruppdrag används fler gånger (vilket är positivt för den som gör trafikspelet.
Om man räknar med totalt 5 spel á 2,5 tim= 12,5 tim och istället gör spelen 1,5 tim så får man in 8 spel på 12 tim samt lite tid för omflyttning så det kanske i praktiken bara blir 7 spel körda.
PLj
Att det skulle betyda färre köruppdrag när det går färre tåg är ju självklart. Men å andra sidan kan fler trafikspel köras under den avsedda körtiden vilket gör att samma köruppdrag används fler gånger (vilket är positivt för den som gör trafikspelet.
Om man räknar med totalt 5 spel á 2,5 tim= 12,5 tim och istället gör spelen 1,5 tim så får man in 8 spel på 12 tim samt lite tid för omflyttning så det kanske i praktiken bara blir 7 spel körda.
PLj
Man kan åxå planera en bana som i Geflemodul senast en kort huvudbana(SJ) och två privatbanor.
Då tar det inte så lång tid att köra huvudbanan.
Jag tycker det är bra med tvåtimmarspass för då vet man att det inte är så långt till nästa pass och då få köra andra tåg.
Ju fler pass ju fler får chansen att vara TKL.
Thomas
Då tar det inte så lång tid att köra huvudbanan.
Jag tycker det är bra med tvåtimmarspass för då vet man att det inte är så långt till nästa pass och då få köra andra tåg.
Ju fler pass ju fler får chansen att vara TKL.
Thomas