Idé till körhandtagsskyltar med bättre överskådlighet

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud

Idé till körhandtagsskyltar med bättre överskådlighet

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jag tycker det är svårt och omständligt att hitta rätt körhandtag på modulkörningar. En vanlig syn är att folk lyfter och vänder på vart och varannat handtag eftersom märkningen oftast är på baksidan. Om man sätter skyltarna så att de sticker upp ovanför kontrollen så passar inte körhandtaget i alla hållare vilket gör att de antingen ligger ostadigt eller helt enkelt läggs "någon annanstans".

Jag har designat ett utkast på ny körhandtagsskylt som
* har yttermåtten 28 x 48 mm
* ska funka på framsidan av de vanligaste körhandtagen; UT4, Fred, Fredi 1.7 (analog och digital) samt Fredi 1.8.
* dokumenterar upp till 9 funktioner (iofs med liten text, men det gör det i alla fall möjligt att förstå hur ett visst lok är programmerat)
* har samma storlek på lokbild och loknamn som de befintliga avlånga körkontrollsskyltarna

Jag har avsiktligt tagit bort ledtexter som "DCC address", "Decoder", "Owner" och "Color Code" m.m. eftersom jag tror att det framgår av den informationsbärande texten vad det är för text.

U-formen kommer sig av att Fredi 1.7 har en lång radda med knappar ner på mitten av körhandtaget. Om man har egna körhandtag till sina kontroller kan man förstås välja att inte klippa ur U-formen och tejpa fast på sina egna kontroller. Men om man vill kunna flytta lokkortet till andra kontroller kan det vara en bra idé att plasta in det och klippa ur U-formen.

Vad tycker ni? Skulle det här kunna vara något bra?
Bilagor
Fredi med ny skylt.jpg
Fredi med ny skylt.jpg (66.41 KiB) Visad 2802 gånger
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Idé till körhandtagsskyltar med bättre överskådlighet

Inlägg av LLJ »

Tejpar du fast eller har du någon ficka?

Jag har ficka på baksidan, där loknr sticker upp ovanför, och har inte lagt märke till problem med att FRED:en inte får plats i hållarna.
Är det hållarna som fästs ovan på LN-boxarna som är de som framför allt är för små? För de funkar ju inte för UT4 heller.

/Lars
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud

Jag tejpar fast den här.

Hållarna som fästs ovan på LN-boxarna är definitivt problematiska. Dessutom blir det svårt att träffa uttagen eftersom hållarna skymmer uttagen.

När kontrollerna sitter på hållare under modulerna blir det också lite svårt att se vad som sticker upp bakom kontrollen.
/ John Leijonhufvud

Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

Jag är lite kluven, delvis beroende på att jag byter lok hemma och skiftar FRED:ar med det.

Samtidigt tycker jag tanken är god, det enda jag saknar är loknummer...

Man kan inte dela på infon bild, bolag och nummer på framsidan, adress, och ägare på baksidan?
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Hållare under modulerna? Vad har ni för konstiga hållare/konstig placering inom N-skala?
Inom H0 använder vi för det mesta dem i metall, eller "kopiorna" i plast.

/Lars
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud

I N-skala blir stationerna ganska korta och det är mycket som ska få plats på bredden (skrivbord, växelkontrollpanel, vagnkort, TAM-blad, telefon, uttag, hållare, stationsbeskrivning, ...). Några har därför ordnat med körhandtagshållare på hyllan under modulen. Det är också vanligt att kontroller läggs rakt upp och ner på bordet under modulen.

Angående Loknr så tänker jag mig att texten "Rc2" är loknamnet och det får ta upp hela raden. Här kan man skriva "Silverblå Rc2", "NP F7 2348", "Du2, vädrad" eller dylikt. Här borde man alltså lika gärna kunna ha med loknummer i texten.

Textfältet som säger "SJ" är förstås bolagets namn, men det kan ju förstås användas till annan identifiering.

Jag tänker mig att lokkortet är enkelsidigt varför jag vill få med all relevant info på framsidan. Man skulle iofs kunna göra två olika lokkort och ha en del av infon på framsidan av kontrollen och annan info på baksidan. Den tanken tilltalar mig inte dels för att det blir fler kort som kan komma bort, men även för att det blir mer pill och slutligen för att jag upplever att all relevant info finns med på framsidan som det är.

Om man vill ha ficka så kan man sätta på det på framsidan också, eller hur?

Kanske kan man göra DCC-adressen med mindre typsnitt och lyfta fram loknumret lite mer eftersom det är viktigare under spelets gång. Bifogar fler förslag på textlayout.

Huvudfrågan är väl dock: Är det en idé värd att pröva att tillverka sådana här lokkort? Jag inser att ingen kan ju hindra mig från att pröva idén själv. Den förstör väl inte för någon annan idé så vitt jag vet.
Bilagor
Capture.JPG
Capture.JPG (68.13 KiB) Visad 2736 gånger
/ John Leijonhufvud

Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Jag kommer att fortsätta med nuvarande kort, som sticker upp, i en ficka på baksidan. Har även denna ficka på UT4.
Dels ser jag inga direkt fördelar att byta, dels har jag ganska många lokkort så det blir ett stort arbete att skriva ut nya.

Men för er i N är verkligheten lite annorlunda, så där är behovet större.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"