Min stora anläggning jag bygger (9,5m2) har jag på plywooden helklistrat liggunderlag (hela ytan 9,5m2) av god kvalitet (12mm) för ljudets skull. Jag har i nuläget dock spikat rälsen (Märklin K-räls). Eftersom jag i slutet av banbygget testade (tyvärr då först) ljudreduktionen med löslagd räls och "hörde" skillnaden så antar jag att klistrad räls är tystare än spikad. Eftersom rälsen är precisionslagt och mycket lödda trådar så vill jag ju kunna limma den spikade rälsen s.k. efteråt. Tipsen säger att det är bäst med latexfog - men - jag kan bara hitta latexfog på patron för fogsprutor som ju blir bökigt att använda och det är svårt att dra ut fogen till en limmande hinna under sliprarna. Jag måste ju limma den spikade rälsen (c:a 60meter+växlar!) spikad på plats och skulle därför vilja hitta latexfog på tub - tub med munstycke!. Jag kan ju trycka ner liggunderlaget med ett finger och med andra handen lägga små "klickar" under sylländar på lämpliga avstånd. Jag skulle även kunna tänka mig att späda latexfogmassan för att sputa med "sjukvårdsspruta". Frågan blir då hur jag blandar för att få en hållbar limning? En del spår bl.a. 8 parallella spår (c/c 48mm) ligger i en dold "bangård" så efterlimning när överplanet är på plats går knappast. Jag vill ju inte heller få fula klumpar vid sliprarna.
Alternativ ett kontaktlim eller liknande som biter på liggunderlaget. Jag har testat ett par men det lossnar tyvärr vid rörelser efter ett par dygn.
Kan någon ge tips på lim som kan köpas på tub med pip och som biter på liggunderlag? Jag har testat med smältlimteknik och det fungerar men tyvärr smälter liggunderlaget varför det iaf inte passar annat än möjligtvis i dolda partier. (jag tänkte eventuellt skära grunda diken vid sidan av spåren för att markera banvall - min ambition är inte perfektionistens när det gäller bavall i övrigt utan modelltågskörning). Och jag vill inte riva redan lagd räls med lödda anslutningsmatningar (banan byggs för "analog" eldrift med digital lokkörning)
Jag skulle vara mycket tacksam för lite synpunkter och tips.
//Björn