Som Roco ombyggare vill jag gärna ha lite mer fakta i målet om vad problemet är, är det skalberoende, eller kvalitetsproblem på originalet eller ombyggnaden (andersb kanske har fakta också)LLJ skrev:FREMO har mer eller mindre sågat ombyggnaden av Roco-boostern och anser att man skall använda TAMS-boostern istället.
Främsta skälet skall vara driftsäkerhet.
/Lars
Boostrar
Re: Boostrar
Re: Boostrar
@Micke: Du har PM
Re: Boostrar
Oj, i Hellerup nämnde Robban att boosterdebatten gick het
Kan nämna DT-12 där vi körde banorna för AmericaN och N-RE hopkopplade. Den banan drevs med en gammal Twincenter (dvs IB-variant) och "självklart" användes den bara som körcentral och var inte kopplad till spåret.
Som boostrar användes främst JOKA och MERG på N-RE-delen och Zephyr på America-delen. Inga problem alls den gången.
Har också av och till sett inlägg från ett Fremo-gäng i tyskland (tror dom kör AmericN, eller om det var brittN) som använder Zephyr.
Jag har ritat ett litet optoisolerande gränssnitt som kommer att gå iväg med nästa tillverkningsomgång. Skall sedan testas men det borde inte vara några konstigheter. Nån gång under våren borde det finnas och det blir antagligen i form av färdigbyggt kort.
Både i danska och svenska N-RE förekommer mängder med MERG utan problem.
Det går inte att kontrollera (den för höga) utspänningen. Att behöva byta spänningsaggregat till ett som ger stabil och lägre spänning ansågs av dessa personer vara olämpligt. Spänningsaggregat är av olika kvalitet och man har tidigare haft problem med ljuddekodrar där dåliga spänningaggregat på boostrar kunde vara en orsak.
Huvudstrategin för storkörningar i FREMO är att det som använts länge och visat sig fungera är det som skall användas. Vid dessa körningar vill man inte lägga tid på att leta fel som skulle kunna vara från otestade saker.
mvh/anders

Kan nämna DT-12 där vi körde banorna för AmericaN och N-RE hopkopplade. Den banan drevs med en gammal Twincenter (dvs IB-variant) och "självklart" användes den bara som körcentral och var inte kopplad till spåret.
Som boostrar användes främst JOKA och MERG på N-RE-delen och Zephyr på America-delen. Inga problem alls den gången.
Har också av och till sett inlägg från ett Fremo-gäng i tyskland (tror dom kör AmericN, eller om det var brittN) som använder Zephyr.
Jag har ritat ett litet optoisolerande gränssnitt som kommer att gå iväg med nästa tillverkningsomgång. Skall sedan testas men det borde inte vara några konstigheter. Nån gång under våren borde det finnas och det blir antagligen i form av färdigbyggt kort.
Kikade på den på DT14 och det är med stor sannolikhet en kallödning någonstans.kasoe skrev:... som du nämner, en MERG-booster funkade inte bra heller, orsak okänd just nu...
Både i danska och svenska N-RE förekommer mängder med MERG utan problem.
Två personer (fremo-medlemmar) uttalade skepsis mot ROCO. Efter lite diskussion med dessa så kokade skälet ned till följande:LLJ skrev:FREMO har mer eller mindre sågat ombyggnaden av Roco-boostern och anser att man skall använda TAMS-boostern istället.
Främsta skälet skall vara driftsäkerhet.
/Lars
Det går inte att kontrollera (den för höga) utspänningen. Att behöva byta spänningsaggregat till ett som ger stabil och lägre spänning ansågs av dessa personer vara olämpligt. Spänningsaggregat är av olika kvalitet och man har tidigare haft problem med ljuddekodrar där dåliga spänningaggregat på boostrar kunde vara en orsak.
Huvudstrategin för storkörningar i FREMO är att det som använts länge och visat sig fungera är det som skall användas. Vid dessa körningar vill man inte lägga tid på att leta fel som skulle kunna vara från otestade saker.
Boostern behöver inte kommunicera tillbaka.kasoe skrev:Behöver en Booster kommunicera tillbaka till Loconet eller räcker det med att man opto-isolerar "sänd" sidan på LocoNet?
Saknas insignal så slås strömmen till spåret av och det finns i Roco-tillsatsen. Samma sak med MERG-boostern.kasoe skrev:Om man läser normen (Engelsk H0-norm, hittar inte NRE) så ska även lokala Boostrar förses med Wathcdog, dvs om de tappar loconet-signalen så ska de bryta ner sitt distrikt... Är det också en funktion som finns i Roco-boostern?
mvh/anders
Re: Boostrar
Vill bara tillägga att jag inte har har synpunkt på användandet av ombyggd Roco-booster, men har samtidigt förståelse för FREMO:s ståndpunkt att använda beprövad utrustning.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Boostrar
Tycker AndersÖ uttrycker det bra i ett tidigare inlägg:LLJ skrev:Vill bara tillägga att jag inte har har synpunkt på användandet av ombyggd Roco-booster, men har samtidigt förståelse för FREMO:s ståndpunkt att använda beprövad utrustning.
/Lars
Har man nya prylar med okända egenskaper så prova dom hemma och på mindre körningar.kasoe skrev: ...
En stabil bas och sen tillkommande "specialare" som provkörs och förs in i systemet är väl bästa vägen, då har alla öppet för viss tolkning och valfriheten uppstår i kombination med funktionssäkerheten?
...
Hälsar,
Anders Ö
T.ex. Roco-boostern har varit med på en 4-5 "mindre" körningar nu (Hellerup 200 m bana och ca 16 boosterdistrikt

MERG har varit med på många körningar och även storkörningar på kontinenten.
Som jag skrev tidigare så är det t.o.m. på nivån strömförsörjning som det gäller. Alltså får man vara försiktig med vilket strömburk som man kopplar till sin booster alldeles oavsett om boostern heter TAM, Lenz, Roco, MERG etc....
mvh/anders
Re: Boostrar
Tack AndersB för dessa detaljer som fyllde i många luckor för mig! Då känner jag att den problematisering som jag tyckte mig se kring den utrustning vi hade i dag inte var så allvarlig, att snacka igenom saker är väl bara bra! Och "het" debatt, vet jag inte om jag tycker det var?! Kan ha tolkats olika av andra, jag tyckte det var intressant och lärde mig en massa och det var bara bra! 
Bara så ingen, person eller organisation, känner sig påhoppad av mig... Det jag skrev om Olles MERG-booster var bara ett exempel för att påvisa att även en "godkänd" lösning kan föra med sig ett problem in i en uppkoppling. Min avsikt var inte att peka ut vare sig Olle eller MERG boostern som olämpliga vid modulkörningar...
Hälsar,
Anders Ö

Bara så ingen, person eller organisation, känner sig påhoppad av mig... Det jag skrev om Olles MERG-booster var bara ett exempel för att påvisa att även en "godkänd" lösning kan föra med sig ett problem in i en uppkoppling. Min avsikt var inte att peka ut vare sig Olle eller MERG boostern som olämpliga vid modulkörningar...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Re: Boostrar
Bra diskussion... det fick mig att inse vilket jobb ni gör, ni som kan.
Och en liten idé om hur det funkar, och vad grejorna ska vara till.
Och en liten idé om hur det funkar, och vad grejorna ska vara till.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län