LocoNet-meddelandet <SE>

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

LocoNet-meddelandet <SE>

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:@AndersB: Kollade lite snabbt i manualen för SIGM20, och de nämde att den sänder ut "the new <SE> message" på LocoNet.
Stödjer fler tillverkare detta meddelande eller enbart CML?

/Lars
Fick mail från CML och svaret på ovanstående är att <SE> finns med i den "fulla LocoNet-specen från Digitrax".
Den spec jag läst hette något med "personal specification".
Finns det kanske en spec som släpps till licenstagare och en enklare till vanliga dödliga - eller så är den som finns hos Digitrax en gammal version...

I vilket fall - det sätt som SIGM20 meddelar signallägen är alltså ett standardsätt. Tyvärr har jag inte hittat sådana meddelanden när jag kikat på andra kort men jag har inte kikat särskilt nogrannt.

mvh/anders
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3560
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: LocoNet-meddelandet <SE>

Inlägg av daniel »

AndersB skrev:Finns det kanske en spec som släpps till licenstagare och en enklare till vanliga dödliga
Japp. Det borde dock gå att identifiera meddelandet om man har en LocoBuffer eller motsvarande som lyssnar på bussen samtidigt som man har dessa prylar inkopplade och ställer signaler, m.m.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: LocoNet-meddelandet <SE>

Inlägg av LLJ »

Jag har följande info http://fremo-stw.sourceforge.net/fstw/s ... SE.en.html

FREMO använder det tydligen i några av sina projekt, då med implementation anpassad till tyska signalbilder.
Även JMRI stödjer SE meddelandet.

LocoNet Personal Edition är väldigt gammal nu, så det är högst troligt att det finns fler nya meddeladen.

/Lars
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: LocoNet-meddelandet <SE>

Inlägg av PerEklund »

Det är rätt att "licensierade" tillverkare får tillgång till helqa specen.
Vi vanliga dödliga får hålla tillgodo med Personal Edition.

--Per
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: LocoNet-meddelandet <SE>

Inlägg av LLJ »

Borde inte den informationen gå att finna på nätet?
Främjar ju inte försäljningen av LocoNet grejer direkt genom att försöka hålla den hemlig.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"