Tar lite info om det här i en egen tråd då det är ganska viktiga saker för att det ska vara trevligt att köra på våra möten.
Det finns tre system vi kan råka på i H0 2R!
Enbart Xpressnet - Blir nog mindre vanligt nu utom kanske på mindre träffar!
Enbart Loconet - Vid Fremoträffar och 3R.
EkeBus - Multibuss med Loconet och dubbla Xpressnetbussar.
För Xpressnet föreskriver om jag inte minns fel MMM-normen att det ska finnas ett uttag med minst 2 meters mellanrum.
För Loconet på Fremoträffar är det lite längre mellan uttagen. (tror t.ex. att norrmännen har 4 meter som standardlängd på sina loconetkablar men är inte 100 på detta) Troligtvis för att minimera skarvantalet för att få ett välfungerande Loconet på stora banor. (egen teori) Vet inte vad 3R har för normalt avstånd mellan köruttagen men eftersom 3R-banorna inte är så stora så kan man nog ha ganska tätt!
För EkeBus har vi här i syd enbart tremeterskablar förutom några extra enmeters för att kunna ha köruttag på bägge sidor av modulen ibland.
Det har visat sig fungera bra med dessa standardlängder när man ska planera och sätta upp digitalsystemet och det brukar bli lite drygt 2,5 meter i snitt mellan köruttagen eftersom man inte spänner upp sina kablar som fiolsträngar om man är lite rädd om dom.
Jag skulle bli glad om även MMM anammar tremeterstänket då vi trots allt har ganska stort samarbete över föreningsgränserna och åker på varandras träffar!
Jag skulle föredra att man inte monterar fasta köruttagspaneler i linjemoduler då dom i så fall sällan sitter där man vill ha dom och dessutom då kan vara av fel typ om man t.ex. vill ta med modulen till en Fremoträff!
Stationsmoduler skulle man kunna ha fasta uttag på för att spara uppsättningstid då det brukar vara samma behov av placering på båda sidor på dom flesta träffar och det ofta är mer tidsödande än vid montering på linjemoduler.
Vid fast montering på stationen kan man göra som följande, tror jag såg det på någon Fremoträff!
Ett stort hål 70-80 mm borras i långsidan och köruttaget sitter på en egen plywoodbit fastskruvad på insidan med vingmuttrar!
Då kan man ha olika typer av köruttag på egna plywoodbitar som är lätta att byta ut till det digitalsystem som träffen har bestämt sig för att använda!
Att tänka på är att modularkontakternas låsflärpar ska vara monterade åt rätt håll vilket är olika för olika system!
Xpressnet RJ11-12 SKA vara monterade med låsflärpen nedåt!
Loconet RJ12 SKA ha låsflärpen uppåt!
EkeBus RJ45 SKA ha låsflärpen nedåt!
Detta är viktigt då det har varit irritation bland lokförarna ibland på våra träffar när vi blandat t.ex. Lenzpaneler och LN-boxar från Fremo!
En annan sak som jag tjatat om i flera år och kommer fortsätta tjata om är att sätta upp lite krokar på insidan av båda långsidorna för upphängning av kablar! Och det ska vara just krokar och inte hål att trä igenom då det tar tid och skaderisken på modularkontakterna är stor vid rivningen av banan!
Detta skonar kablar och köruttagspaneler och ser också trevligare ut samtidigt som det underlättar duckunder och upp/nedmontering!
2-3 krokar på insidan av varje långsida gör din EA jätteglad!

Mvh. Eke