Timmele 2014 - Trafikspel H0
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Låter bra! Är det ett virtuelt lokstall då och man ställer loken på bordet bredvid?
Mvh. Eke
Mvh. Eke
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Även om det är en kul ide med "virtuellt lokstall" ser jag vissa problem:
1) Onödiga lyft av lok med händerna (delar kan trilla av, lok kan tappas i golvet)
2) Om man vill köra ett eget lok, så kanske man ställer dit det för detta köruppdraget, och sedan lyfter av det igen. Då måste ett "ersättningslok" + körhandtag bäras från utgångsbangården till slutdestinationen med skaderisk enligt punkt 1. Om man inte flyttar med ett lok får man obalans i lokomloppen och lok kan saknas för senare tåg.
Dvs. fritt val bland tillgängliga lok, som står på spår är ok för min del (körhandtaget följer loket)
1) Onödiga lyft av lok med händerna (delar kan trilla av, lok kan tappas i golvet)
2) Om man vill köra ett eget lok, så kanske man ställer dit det för detta köruppdraget, och sedan lyfter av det igen. Då måste ett "ersättningslok" + körhandtag bäras från utgångsbangården till slutdestinationen med skaderisk enligt punkt 1. Om man inte flyttar med ett lok får man obalans i lokomloppen och lok kan saknas för senare tåg.
Dvs. fritt val bland tillgängliga lok, som står på spår är ok för min del (körhandtaget följer loket)
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- DanCarlsson
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
- Ort: Kil
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Hej igen!
Tidigare i tråden bifogade jag den första versionen av stationsdatabladet för Malmå stationsmodul. Efter diskussioner idag runt stationen idag så funderade vi (noviser på trafikspel iofs.) varför man inkluderar så mycket information som påverkar/ingår i trafikspelen? Jag tänker då på littera på vagnar till olika spår, samt antal ank/avg vagnar per vecka främst.
Jag har nu gjort ett annat förslag på stationsdatablad som mer förklarar stationens spår och kapacitet, samt ger "tips" om vart olika tänkbara godsslag skall. Vad tror och tycker ni erfarna trafikspelare om detta?
Tidigare i tråden bifogade jag den första versionen av stationsdatabladet för Malmå stationsmodul. Efter diskussioner idag runt stationen idag så funderade vi (noviser på trafikspel iofs.) varför man inkluderar så mycket information som påverkar/ingår i trafikspelen? Jag tänker då på littera på vagnar till olika spår, samt antal ank/avg vagnar per vecka främst.
Jag har nu gjort ett annat förslag på stationsdatablad som mer förklarar stationens spår och kapacitet, samt ger "tips" om vart olika tänkbara godsslag skall. Vad tror och tycker ni erfarna trafikspelare om detta?
Dan.
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Jag har bara två frågor. Varför ange ett spårs kapacitet med antal axlar? Det står visserligen "(Gsh)". Hur många unga vet i dag vad en Gsh-vagn är/var? Och hur lång den är? Det vore bättre med att ange det hela i cm (eller mm) tillgängligt spår. På vagnskorten står "Löb"= längd över buffertar så (med tillägg för kopplen) kan man se hur många vagnar man kan ställa upp. Vad är "Lantan"? Är det någon förkortning?
PLj
PLj
- DanCarlsson
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
- Ort: Kil
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Då ska vi se!
1. Historiskt angav man alla tåg i antal axlar, och inte i meter. Men jag håller med, det är ju skillnad på en Gsh och Hbis t.ex! Att jag ändå valde att ta med antal axlar var dels för att förlagan till detta dokument hade det (Mariefred, en Fremommodul), dels för att det är ett väldigt enkelt sätt, om än osäkert, att bestämma längden på ett tåg. Men beroende på vilken epok som trafikspelet är tänkt att efterlikna så är det ibland (epok 1-3?) ganska träffsäkert.
2. Lantan, en sällsynt jordartsmetall som bl.a. finns i Norberg, är en anpassning av frakter efter en uppdiktad verklighet, hämtad från J.G.N. Bergfors retrodeckare I dunklet döden http://www.adlibris.com/se/bok/i-dunkle ... 9155260712 En bok som jag verkligen kan rekommendera! I boken behandlas, utan att avslöja för mycket, bl.a. hur (och varför) Lantan fraktas från Norberg. Och eftersom omslagsbilden på boken visar Åsgruvan, som är den gruvan som vi har valt att placera på Malmå, ja då kändes det naturligt att lägga till Lantan som avg. last!
1. Historiskt angav man alla tåg i antal axlar, och inte i meter. Men jag håller med, det är ju skillnad på en Gsh och Hbis t.ex! Att jag ändå valde att ta med antal axlar var dels för att förlagan till detta dokument hade det (Mariefred, en Fremommodul), dels för att det är ett väldigt enkelt sätt, om än osäkert, att bestämma längden på ett tåg. Men beroende på vilken epok som trafikspelet är tänkt att efterlikna så är det ibland (epok 1-3?) ganska träffsäkert.
2. Lantan, en sällsynt jordartsmetall som bl.a. finns i Norberg, är en anpassning av frakter efter en uppdiktad verklighet, hämtad från J.G.N. Bergfors retrodeckare I dunklet döden http://www.adlibris.com/se/bok/i-dunkle ... 9155260712 En bok som jag verkligen kan rekommendera! I boken behandlas, utan att avslöja för mycket, bl.a. hur (och varför) Lantan fraktas från Norberg. Och eftersom omslagsbilden på boken visar Åsgruvan, som är den gruvan som vi har valt att placera på Malmå, ja då kändes det naturligt att lägga till Lantan som avg. last!

Dan.
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Jag har tänkt mig att loken ska stå på spåren så vi slipper alla lyft som Lars nämner. Jag inser dock att vi inte har några lämpliga lokstall i magasinen så att köra in alla lok till ett eller två stickspår blir inte heller så bra när någon vill komma åt det innersta loket. För att ha möjlighet att byta lok, men begränsa problemet med att komma åt loken så är mitt förslag att alla tåg i magasinen ska ha ett lok tillkopplat, men att det är tillåtet att byta ut detta lok mot något annat (som står i magasinet).Eke skrev:Är det ett virtuellt lokstall då och man ställer loken på bordet bredvid?
Detta kan vara ett problem. Mitt förslag är att man bara får köra med eget lok om man antingen kommer tillbaka till ursprungsmagasinet och då kan koppla på det lok som tåget hade innan man kopplade på sitt eget lok, eller om man slutar i ett annat magasin först kontrollerar att det finns ett oanvänt lok där som kan kopplas på tåget vid ankomst då det egna loket kopplas från.LLJ skrev:Om man vill köra ett eget lok, så kanske man ställer dit det för detta köruppdraget, och sedan lyfter av det igen. Då måste ett "ersättningslok" + körhandtag bäras från utgångsbangården till slutdestinationen med skaderisk enligt punkt 1. Om man inte flyttar med ett lok får man obalans i lokomloppen och lok kan saknas för senare tåg.
Jag ska fundera lite mer på detaljerna i veckan.
/Erik
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Det är ju inte bara att det skall finnas lok, det skall vara av passande typ också.
Blir lite fel att dra ett timmertåg med en Ub eller snälltåg med T44.
/Lars
Blir lite fel att dra ett timmertåg med en Ub eller snälltåg med T44.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Är snälltåg med T44 fel? T43 har ju i vart fall använts för snälltåg på oelektrifierade linjer. Men jag förstår din poäng, en Ub framför ett långt timmertåg hade definitivt sett konstigt ut.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
T44 har dragit persontåg Borlänge-Mora som ersättare(?) till ordinarie T41, viktigt är bara att inte glömma tågvärmefinkan...daniel skrev:Är snälltåg med T44 fel? T43 har ju i vart fall använts för snälltåg på oelektrifierade linjer...
Med vänlig hälsning
Daniel
T43 drog vissa persontåg Halmstad-Nässjö.
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Med snälltåg syftade jag på snabbt persontåg (sth 130).
Har man tågvärmevagn, så kan i princip vilket fordon som helst dra persontåg. Dock är dessa ovanliga i modell.
Och det har förekommit Ub i lokalgodståg, dock ganska sällan
/Lars
Har man tågvärmevagn, så kan i princip vilket fordon som helst dra persontåg. Dock är dessa ovanliga i modell.
Och det har förekommit Ub i lokalgodståg, dock ganska sällan

/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till