Idéer till nya moduler

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ

Idéer till nya moduler

Inlägg av LLJ »

Har lagt upp några idéer ,inklusive spårplan, till nya industrimoduler på bloggen för SIH0, Svensk Industrimodulnorm för H0.

Fler spårplaner kommer.

25/8: Har uppdaterat med ytterligare en modulidé, totalt 6 st.

/Lars
Senast redigerad av 2 LLJ, redigerad totalt 2014 gång.
Arne Ivan

Re: Idéer till nya moduler

Inlägg av Arne Ivan »

Va kul, det här visste jag inte om.Då ska jag läsa lite, för jag har funderat lite på skogsindustri, och grosshandel.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Du inte är bunden till varken 300 eller 500 mm utan du kan bygga med vilken bredd du vill, bara du uppfyller kraven på minsta avstånd från kanten + de bulthål som minst krävs. SIH0 har inte något krav på att ha rak framkant för uppvisningar utan är tänkt för trafikspel och därför kan bredden variera från modul till modul.

300 och 500 mm används av FREMO IH05 vilket SIH0 också är kompatibel med. (IH05 är FREMO:s variant av industrinormen).
Tanken med SIH0 är att den skall vara gavelkompatibel mot både MMM (med kombiskarv) och FREMO HO-RE.

I Sverige är det lätt att få uppfattningen att det inte finns något annat än MMM, vilket inte stämmer då antalet FREMO moduler ständigt ökar.
Ser man till Europa är MMM ganska okänt men FREMO är välkänt.

Men inget är bäst eller sämst utan båda har sina fördelar och de har mer likheter än skillnader.

/Lars
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

Mekanoid skrev:En nyfiken fråga: Varför använda 300 & 500mm istället för MMMs 280 & 480mm?

(Jag försöker förstå varför det är så "viktigt" att ha jämna mått. För mig är det bara mått vilka som helst och det intressanta/viktiga är att många gör lika så banorna blir enhetliga. Men jag kanske har missat nåt?)
@Mekanoid. Som du antagligen har förstått så finns det ett flertal personer som bygger "MMM-moduler" som inte möter alla rekommendationer i MMM2R 2.1. Skälet till detta är att dessa personer tycker att det finns mer lämpliga val än de som rekommenderas i normen. Ett av dessa avsteg från normens rekommendationer är just modulbredden. Jag skulle säga att ett argument för att använda 300/500 istället för 280/480 är att man då kan använda omodifierade Ivar-ben utan att de sticker ut utanför modulen. Om du vill fortsätta en diskussion kring modulrekommendationer föreslår jag att vi öppnar en ny tråd eller forsätter på en tidigare där jag har givit mina personliga kommentarer på MMM2R 2.1 (http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=693).

/Erik
fs_toni

Inlägg av fs_toni »

ErikKuiper skrev:
Mekanoid skrev:En nyfiken fråga: Varför använda 300 & 500mm istället för MMMs 280 & 480mm?

(Jag försöker förstå varför det är så "viktigt" att ha jämna mått. För mig är det bara mått vilka som helst och det intressanta/viktiga är att många gör lika så banorna blir enhetliga. Men jag kanske har missat nåt?)
@Mekanoid. Som du antagligen har förstått så finns det ett flertal personer som bygger "MMM-moduler" som inte möter alla rekommendationer i MMM2R 2.1. Skälet till detta är att dessa personer tycker att det finns mer lämpliga val än de som rekommenderas i normen.

....

/Erik
Det kan vara värt att nämna också att norm är en sak och praktik är en annan i MMM. I praktiken har jag sett att de moduler som är tillräckligt BRA byggda - i bemärkelsen har tillräcklig funktionell kompatibilitet med andra moduler - är välkomna och uppskattade på MMM-träffar, även om de inte följer varje enskild detalj av normen. Gissar att Eriks i bredd avvikande moduler mycket väl kan därmed vara högst välkomna på MMM-träffar. Motsatsvis så kan du ha följt normen till punkt och pricka, men brister som gör att det blir strul med urspårningar eller elektricitet gör att man inte vill ha med din modul.

För FREMO så lever jag i tron att normer är mer heliga än i MMM och att toleransen för avvikelser är mindre, oavsett funktionell kvalitet. Men det ger ju å andra sidan vissa standardiserings-fördelar för alla de som är beredda att fullt ut underkasta sig FREMO-normen.

Själv bygger jag MMM, mest för att jag bor i Mälardalen och det är det som dominerar här - och syftet är ju att köra tåg och ha roligt, så då har jag valt det som de flesta andra här håller på med.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

fs_toni skrev: Det kan vara värt att nämna också att norm är en sak och praktik är en annan i MMM. I praktiken har jag sett att de moduler som är tillräckligt BRA byggda - i bemärkelsen har tillräcklig funktionell kompatibilitet med andra moduler - är välkomna och uppskattade på MMM-träffar, även om de inte följer varje enskild detalj av normen. Gissar att Eriks i bredd avvikande moduler mycket väl kan därmed vara högst välkomna på MMM-träffar. Motsatsvis så kan du ha följt normen till punkt och pricka, men brister som gör att det blir strul med urspårningar eller elektricitet gör att man inte vill ha med din modul.
Det låter ju betryggande att funktion går före norm.
fs_toni skrev: För FREMO så lever jag i tron att normer är mer heliga än i MMM och att toleransen för avvikelser är mindre, oavsett funktionell kvalitet.
Jag skulle säga att det är tvärtom. FREMO har som måtto "Norm is was gebaut ist" översatt "Norm är vad som byggs".
Man har ett fåtal standard gavlar, mest för att det skall bli enkelt att kunna sätta samman en bana med ett homogent landskap.
Det finns t.ex. inget krav på godkännande, något som man ofta hör i MMM sammanhang. Det finns moduler som har snävare kurvor än vad normen anger, men fungerar de bara bra så får de gärna vara med. Men man eftersträvar att köra så förebildsmässigt som möjligt, och då är det större radier som gäller.

SIH0 är tänkt att på ett smidigt sätt kunna förena FREMO och MMM moduler, samtidigt som man får fler moduler med godskunder, vilket inte är fel då intresset att köra trafikspel verkar öka hela tiden.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Mekanoid skrev:Jag förstår avvikelser om man har ett reellt skäl, t.ex Ivar-benen. Men att frångå en norm/rekommendation bara för att "jag tycker det är bättre på mitt sätt" har jag aldrig förstått. Då har man totalt missat poängen med en norm...
Vad för norm är det som SIH0 frångår enligt dig? MMM?
SIH0 har sin grund i FREMO:s IH05, men vissa anpassningar är gjorda för att passa mot svenska förhållanden landskapsmässigt, samt bulthål för direkt anslutning mot MMM moduler så att man enkelt skall kunna använda modulen vid både FREMO och MMM körningar (eller blandkörningar som vi kör med inom Modul Syd och VMJF).
Det är inte fel att göra en SIH0 modul som har 480 mm bred gavel och som har spåret i spårläge 1 enligt MMM, bara övriga bulthål finns där.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Har uppdaterat SIH0 sidan med fler idéer.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"