Moheda 2010 (på den tiden det begav sig)

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
jhjelm

Moheda 2010 (på den tiden det begav sig)

Inlägg av jhjelm »

Hittade en gammal text på datorn och jag tyckte det var kul att jämföra med idag. :)

Rapport från Modulmöte i Moheda 2010

Ja även jag kom hem igår.

Trött men glad och med massa tankar och idéer i huvudet.

Här kommer en liten rapport från Modulmötet i Moheda 2010.

Anders A blev sjuk på fredagen men han körde upp sina moduler
till Magnus så att vi fick med dem. Sedan kom Magnus och vi lastade in mina moduler i släpet och sedan bar det av.

När vi kom till Missionskyrkan var det full liv och rörelse.
Modulerna bars in och sedan kunde vi börja bygga banan.
För första gången så blev 2R-banan som jag planerat den och det kändes riktigt bra!
Det blev dock väldigt trångt mellan modulerna vilket märktes speciellt vid trafikspelen.

Jag vet inte vad klockan var men det som kändes som om det tog mest tid var att justera skarvarna.
När jag började att montera skarvrälerna klockan 03:30 på de få ställena som hade det, då gick det
väldigt segt så jag gick och lade mig. Jag konstaterade att vi måste vara fler modulbyggare med mindre moduler var.
När jag kom ner på morgonen dagen därpå så hade Thomas F fixat de sista rälsskvarna och vi kunde börja köra.

Nu hade det blivit dags för trafikspelet som Per hade gjort. Vi ställde ut tre stycken bärbara datorer där vi körde LLJ:s klockprogram
och det fungerade perfekt över nätverket. Jag hoppas att det kommer en digital version så småningom så blir det ändå mer tydligt att
se vad tiden är. Sedan började vi ställa ut vagnar, lok och tillhörande körhandtag.
Så småningom kom trafikspelet igång. Det fungerade bra men det blev lite dötid på vissa ställen ibland.
Jag tror att spelet tog ungerfär två och en halv timma.
Efter att det första trafikspelet var färdigt gick vi och åt.
Mätta och belåtna var det dags att köra trafikspelet igen. Denna gången ökade vi klockan något.
Sedan var det dags för lite kvällsmat och efter det fri körning.

Jag provade att köra loken trådlöst med min Iphone och det fungerade jättebra.
På telefonen körde jag ett program som heter WiThrottle och på datorn kördes programmet JMRI.
(Det enda man behöver göra är att starta JMRI, välja interface och sedan starta WiThrottle pluginnet)
Datorn var kopplad till den Trådlösa Routern och mitt Xpressnet-interface körs på nätverket så den kopplades
in med kabel till routern.

På söndagen var det dags för trafikspelet igen och vi bestämde att vi skulle försöka att köra med
vagnskort och dessutom sätta inte lite mer tåg i tidtabellen. Jag satte mig och skrev ihop lite vagnskort
och skrev ut dem på skrivaren. Det börjades ställas upp öppna godsvagnar och det blev en hel del till slut, kanske upp mot 30 st.

Vi kom nog inte igång med trafikspelet innan klockan halv tolv. Jag var tkl på Sågsten och den här gången blev det lagom mycket
att göra hela tiden. De som var i Dörrby kanske inte håller med mig om at det var lagom hela tiden :) men vi fick inga stora förseningar innan precis i slutet.

Det var dags för lite mat och vi summerade helgen och jag skulle nog vilja säga att alla tyckte det var lyckat med trafikspelet.

Isärplockningen av banan är nog det som alla längtar mest efter. Nej skämt och sido. Man har alldeles för många
moduler och för mycket skruvar och speciallösningar.
(Jag har bestämmt att jag ska fixa så att det går fortare att både montera upp och ner mina moduler.Se
separat tråd.)

Klockan 18 var allt färdigt och det bar av hemmåt igen.

Tack alla för en jätterolig helg!

Kameran gick inte direkt varm under helgen. Hade fullt upp med att packa upp köra tåg och packa ner.
Missade till och med att ta gruppbilden :( men Morgan har fått med nästan alla på en bild iallafall.

Här är lite bilder som jag tog. Det avslutas med en modulinventering av 2R-banan.
http://s160.photobucket.com/albums/t184 ... show#/grid

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Eke

Re: Moheda 2010 (på den tiden det begav sig)

Inlägg av Eke »

*ler*
Det var kul att se dom gamla bilderna! Gillade dom där Mohedaträffarna, skulle gärna åka på en sådan igen! Men det blir nog svårt att hitta en lucka i almanackan för det nuförtiden med alla träffar som finns!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
jhjelm

Inlägg av jhjelm »

Vi växte väl ur lokalen lite grann. Timmele får vara substitut för Moheda. :)

MVH Jonas
plj

Inlägg av plj »

Vi har utvecklat vår modulhobby en hel del sedan dess. Ändå är det ju bara knappt fyra år sedan.
Det som fastnat i mitt minne från den körningen var dels hur jobbigt det var att bära tillbaka bänkarna och ställa dem på rätt plats efteråt. Och dels att Daniel kom med en station "i byggsats". Jag satt bl.a. och lindade koppartråd runt sliprarna på flexräls för att det skulle bli mittledaren på ett 3R spår. Jag tror att det bara blev ett genomgånsspår av den stationen.
Men visst hade vi trevligt även då.
PLj
Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

Det finns tre sidor med "träffar som varit" på det gamla forumet.

http://www.mjtrafik.se/modulsyd.2012-05 ... forum&f=26

Jag kan bara instämma i att utvecklingen gått framåt med stormsteg.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"