Innan jag går över till själva skarvdiskussionen så har jag följande åsikter vad gäller normer/standarder.
- En norm har skrivit ner vid ett visst tillfälle och de är i de flesta fall resultatet av ett "kommittéarbete" och sålunda en kompromiss.
- Utvecklingen går framåt och det som var lämpligt då normen skrevs kanske inte gäller längre.
- Individer kan välja att inte följa en norm fullt ut för att de inte håller med om om kompromisserna i normen, eller för att det har visat sig att det finns ett konsensus att bygga på ett sätt som strider mot normen. Så länge byggaren är tydlig med hur en modul avviker från en normen som den i huvudsak är byggd efter så ser jag inte problem med detta. Byggaren får dock acceptera att en träffarrangör inte tar med modulerna på en träff av den här anledningen.
- Jag tycker om Fremo-normens motto "Norm är det som byggs", dvs om en grupp individer väljer att bygga på ett visst sätt och det stora kollektivet tycker detta är OK så förs denna information in i normen.
Som Odd skriver så är det inget i Fremo-nomen som motsäger att bygga en kombiskarv, men den säger inte heller att man behöver göra skarven på det sättet. Då behovet att fösta skarvräler inte finns för Fremo-moduler så bygger de flesta sina KiK-skarvar på ett sådant sätt att det inte går att fästa skarvräler.
Baserat på träffar inom ModulSyds regi som jag har deltagit i så har jag uppfattat den allmänna inställningen inom ModulSyd är att någon typ av KiK skarv är att föredra framför Västeråsskarven. Då jag började bygga mina moduler tog jag detta ett steg vidare och byggde mina skarvar så att skarvjärn inte gär att fästa i dem (behovet av denna egenskap fanns ju inte i praktiken). Detta är medvetet valt och jag är tydlig med det då jag anmäler mina moduler till en träff. (Sedan har jag dessutom inget elektriskt avbrottsställe mitt i modulen och jag har inte lampor anslutna till växlars spårkors.)
Om vi ska dra det lite vidare så misstänker jag att det inte går att fästa skarvjärn i de flesta MMM 3R/2R modulerna som finns, och det verkar inte vara ett problem

/Erik