Effektiv rangering
Effektiv rangering
Effektiv rangering.
Synd att det är svårt att få detta att fungera bra i modell. Vore annars väldigt kul att ha en modul med fungerande rangervall.
/Lars
Synd att det är svårt att få detta att fungera bra i modell. Vore annars väldigt kul att ha en modul med fungerande rangervall.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Re: Effektiv rangering
Kul länk.
Något att låta rulla på paddan om man har svårt att somna och tycker det är tråkigt att räkna får ?
Ett stort MJproblem är ju att vagnarna uppför sig så olika beroende på typ, fabrikat och därtill alla varierande sätt att bygga/trimma sina vagnar som respektive ägare har.
Ett annat att det i H0 är väldigt små marginaler mellan att rulla med tillräcklig fart för att ha kraft att klara alla motstånd (Växlar, kurvor, inte 110% perfekt lagda spår mm) och att rulla för fort.
För många år sedan såg jag hur En tysk MJförening hade löst det på sin utställningsanläggning genom ha en rangerbangård av säcktyp och sedan låta vagnarna rulla tillräckligt fort, dvs realistiskt men för fort, för att på slutet försvinna in under en viadukt så man inte såg när de med hög fart kraschade in i stoppbocken eller vagnarna framför.
Den lösningen, som publikt fungerar väl i stora utställningshallar, illustrerar dock ett annat problem för modulbyggare: Den var väldigt lång.
Något att låta rulla på paddan om man har svårt att somna och tycker det är tråkigt att räkna får ?
Ett stort MJproblem är ju att vagnarna uppför sig så olika beroende på typ, fabrikat och därtill alla varierande sätt att bygga/trimma sina vagnar som respektive ägare har.
Ett annat att det i H0 är väldigt små marginaler mellan att rulla med tillräcklig fart för att ha kraft att klara alla motstånd (Växlar, kurvor, inte 110% perfekt lagda spår mm) och att rulla för fort.
För många år sedan såg jag hur En tysk MJförening hade löst det på sin utställningsanläggning genom ha en rangerbangård av säcktyp och sedan låta vagnarna rulla tillräckligt fort, dvs realistiskt men för fort, för att på slutet försvinna in under en viadukt så man inte såg när de med hög fart kraschade in i stoppbocken eller vagnarna framför.
Den lösningen, som publikt fungerar väl i stora utställningshallar, illustrerar dock ett annat problem för modulbyggare: Den var väldigt lång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Vagnarna rullar för fort i fullskala också, men där löser man det genom att bromsa vagnarna, t ex med speciella rullar som sitter på insidan av rälerna och bromsar hjulen. Men att få det att fungera i H0....Qrt skrev:Ett annat att det i H0 är väldigt små marginaler mellan att rulla med tillräcklig fart för att ha kraft att klara alla motstånd (Växlar, kurvor, inte 110% perfekt lagda spår mm) och att rulla för fort.
Med vänlig hälsning
Daniel
Har faktiskt sett en lösning på nätet som tydligen funkar! Man hade satt små stumpar av nylonlina som stack rakt upp mellan rälerna med hjälp av servon när bromsen behövdes! Och i stort sett osynligt när dom drogs ner!
Vet inte hur dom aktiverades men troligtvis måste någon typ av hastighetsövervakning ha funnits också!
Mvh. Eke
Vet inte hur dom aktiverades men troligtvis måste någon typ av hastighetsövervakning ha funnits också!
Mvh. Eke
Nackdelen med nylonlina är att den kan skada detaljer på fordonen.
Finns de som provat att blåsa luft mot vagnarna vid behov. En riktad luftström av lagom styrka borde kunna fungera.
Ett sätt som jag funderat på är att ha en filtklädd platta mellan rälerna, som kan ställas in på olika höjd med hjälp av servo. Skulle bromsa mot flänsarna olika mycket. Kan det fungera?
/Lars
Finns de som provat att blåsa luft mot vagnarna vid behov. En riktad luftström av lagom styrka borde kunna fungera.
Ett sätt som jag funderat på är att ha en filtklädd platta mellan rälerna, som kan ställas in på olika höjd med hjälp av servo. Skulle bromsa mot flänsarna olika mycket. Kan det fungera?
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
-
Knappast något för en tillfälligt uppställd modulbana, men om man tycker att det är mycket viktigt borde man väl kunna lösa det genom noga avvägd lutning hela vägen, dvs brantare på vissa ställen, noga kontrollerade, lagom tyngda vagnar som rullar lika lätt...
Sedan blir det väl mindre svårt ju större skalan är.
Staffan
Sedan blir det väl mindre svårt ju större skalan är.
Staffan
@Staffan: varför inte på en modulbana?
Det är ju där det finns chans till stor mängd vagnar och tåg.
/Lars
Det är ju där det finns chans till stor mängd vagnar och tåg.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Jamen, den danska Fremostationen Padborg har ju rangervall. Jag har rangerat där och det fungerar tillräckligt bra enligt min mening.
-
Lars, jag tänkte att det var mycket svårt att få det att fungera och en modulbana ställs ju upp ganska fort och noggrannheten kanske inte blir tillräcklig samt att vagnarna kan ha olika rullmotstånd. Jag tänkte mig att det skulle fungera bara med i förväg utprovade vagnar.
Desto bättre om jag har fel.
Staffan
Desto bättre om jag har fel.
Staffan
Det har byggts en sådan bromsanläggning i modell nyligen. Skala 0 tror jag./Curtdaniel skrev:Vagnarna rullar för fort i fullskala också, men där löser man det genom att bromsa vagnarna, t ex med speciella rullar som sitter på insidan av rälerna och bromsar hjulen. Men att få det att fungera i H0....
---------------------------------------------------------------------------------------