Wattenscheid-schakt tillämpbara i N-skala?

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Wattenscheid-schakt tillämpbara i N-skala?

Inlägg av FredrikB »

Hej alla!

annan plats i annat forum omnämns "Wattenscheid-schakt", en mekanisk standard för att kunna placera ut signaler på befintliga moduler. Dessa schakt finns beskrivna på http://www.fremo-net.eu/339.html?&L=8.

Det pratas ju lite om signaler här ibland, och det här skulle vara den perfekta långsiktiga boten för min begynnande V-försignalsångest. Jag anser att idén är förträfflig, men undrar om inte schakten är för stora för att vara praktiska i N-skala. Har någon av er som varit runt lite "på kontinenten" (som det heter) sett något liknande tillämpat i 1:160? Finns det i så fall någon ansats alls till standardisering, eller kör alla efter eget huvud, i den mån de har signaler över huvud taget?

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Wattenscheid-schakt tillämpbara i N-skala?

Inlägg av JanFrelin »

Jag noterar att H0fine.de anger att de även kan användas för TT. Men det kanske inte passar för N.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Wattenscheid-schakt tillämpbara i N-skala?

Inlägg av LLJ »

Rent spontant så tror jag att de skapar onödigt stora hål.
Annars går det nog rent tekniskt att använda samma aluminiumprofil även i N-skala.

/Lars
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: Wattenscheid-schakt tillämpbara i N-skala?

Inlägg av Ivan »

En tanke åt ett annat håll för att sätta dit signaler "på" befintliga moduler. Sitter och pular med Arduino för just signalstyrning och undrade om man inte bara kunde sätta dit en enkel modulgavel med signal upptill och anslutningar nertill. Man har alltså den absolut kortaste modul som går att skapa! Bara 10mm ply utsågad efter modulstandard och uppborrad (eller laserskuren när så är möjligt). På med en snutt räls på rätt ställe och så någon form av beklädnad för att dölja skarven. T.ex. en trädridå/häck eller dike. Visst behöver man kanske en längre skruv, men det kan det väl vara värt!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Wattenscheid-schakt tillämpbara i N-skala?

Inlägg av LLJ »

10mm låter kort att fästa rälsmatning etc.
Det är ju mer än skivan och signalen som skall med.

Det är just att slippa speciella signalmoduler man har dessa signalschackt. Behövs ingen signal, då är det landskap i hålet istället.

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Wattenscheid-schakt tillämpbara i N-skala?

Inlägg av AndersB »

Det var lite diskussioner kring signalschakt för ett par år sedan men det verkar inte mynnat ut i något.
Just "Wattenscheid-schakt" ansågs hamna lite för långt vid sidan av spåret för att vara skalenligt.

Sen bygger det antagligen för mycket under också? Man vill ju inte ha något stickande under 100 mm vilket jag tror en monterad signal gör.

Grundtanken med ett standardiserat schakt var att kunna placera ut signaler där de passar - många moduler skulle ha förberedda hål så behöver man en försignal till sin station så är det bara att placera ut signalen på rätt ställe.
Undrar om vi skulle kunna få så många förberedda ställen...

Till att börja med är det nog rimligare med små signalmoduler som kan stoppas in där det behövs. Sen är det ju inte fel att de har signalschakt för att enkelt plocka bort signalen för t.ex. underhåll.

mvh/anders

PS. Vill vi ha ett standardiserat svenskt N-RE signalschakt så erbjuder jag mig gärna att "massproducera" sådana i plast. Då gäller det bara att göra en optimal design... DS.
Skriv svar

Återgå till "N-RE"