Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av MarcusHorn »

Arne Ivan skrev: Loconethandtag? Om man googlar så kan man gissa att ett Fred är ett sånt.
Funkar Uhlenbrocks Fred lika bra som hembyggena och den/dom man får köpa som Fremo-nybörjare?
Helt riktigt att Fred är ett Loconet-handtag. Och jag vill påstå att Fremos Fred funkar bättre än (åtminstone vissa) Uhlenbrock-Fredar. Jag har två Fremo och en Uhlenbrock, och Uhlenbrock-Fred:en tappar körriktningen varje gång jag drar ur och sätter i handtaget i bussen, vilket är riktigt frustrerande! :evil: Det beror på en känd bugg i handtaget, löses genom att skicka det till Uhlenbrock för firmware-uppgradering. Hur lång tid det tar och hur mycket det kostar har jag ingen aning om, den informationen har jag inte lyckats dra ur Uhlenbrock än... Fremo-Fred:arna funkar däremot klockrent!

P.S. Jag har för mig att Uhlenbrock-Fred:en också tappar lokadressen om den får ligga för länge. Dett kan vara samma med Fremo-Fred:arna, jag har inte testat.
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av Arne Ivan »

MarcusHorn skrev:
Arne Ivan skrev: Loconethandtag? Om man googlar så kan man gissa att ett Fred är ett sånt.
Funkar Uhlenbrocks Fred lika bra som hembyggena och den/dom man får köpa som Fremo-nybörjare?
Helt riktigt att Fred är ett Loconet-handtag. Och jag vill påstå att Fremos Fred funkar bättre än (åtminstone vissa) Uhlenbrock-Fredar. Jag har två Fremo och en Uhlenbrock, och Uhlenbrock-Fred:en tappar körriktningen varje gång jag drar ur och sätter i handtaget i bussen, vilket är riktigt frustrerande! :evil: Det beror på en känd bugg i handtaget, löses genom att skicka det till Uhlenbrock för firmware-uppgradering. Hur lång tid det tar och hur mycket det kostar har jag ingen aning om, den informationen har jag inte lyckats dra ur Uhlenbrock än... Fremo-Fred:arna funkar däremot klockrent!

P.S. Jag har för mig att Uhlenbrock-Fred:en också tappar lokadressen om den får ligga för länge. Dett kan vara samma med Fremo-Fred:arna, jag har inte testat.
Tack, då börjar påsen bli hopknuten..
Tidigare skrev någon att det kanske fanns möjlighet att hänga på en beställning på byggsatser.
Och jag har bett om fb-vänskap med herr Levin.
Då är det bara att vänta. :)

Tack för all info. :D
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av LLJ »

FREMO FRED:arna tappar normalt inte adressen. De drar dessutom endast 3 mA/handtag om de har den senaste versionen av processor.
Det är en faktor som man lätt glömmer men som man snart märker när många handtag är inkopplade samtidigt och man inte har byggt upp spänningsmatningen av LocoNet på rätt sätt.

Jag har för mig att det finns flera versioner av Uhlenbrocks FRED (rätta mig om jag har fel).
Eke har en av senare modell, som jag vet att han är ganska nöjd med.

/Lars

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av Eke »

Jo, jag har några Uhlenbrockfreddar av senare snitt och är mycket nöjd med dom.
Det är inget fel på Fremofreddarna men dom är lite spartanska och inte lika bekväma att hantera!
Men det är väl kanske en smaksak vilket man gillar bäst, dock så är det indikering för aktiva funktioner på Uhlenbrock vilket saknas på Fremos och det uppskattar jag mycket!

Mvh. Eke
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av Arne Ivan »

Den här?
http://www.conrad.se/DIGITALT-HANDREGLA ... &pi=218805
Då blir det en beställning så fort jag hittar nästa uppdrag. :)
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av Eke »

Precis en sådan, den är ju visserligen lite dyrare än fremofreden, men det är ju ändå ett relativt billigt handtag!

M h. Eke
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av AndersB »

Arne Ivan skrev:Okej..
Flera möjligheter alltså.
Nån som har ett introduktionshandtag över?
Vad kostar det i så fall...
Hur hänger man på en byggsatsbeställning om den inte gått iväg.
...
Byggsatshandtaget kostar i denna omgång 39 Euro. Färdigbyggt introhandtag 53 Euro.
Båda beställningarna görs via de interna medlemssidorna på fremo.net.eu under Aktivitäten->Sammelbestellung
mvh/anders
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av Arne Ivan »

Eke skrev:Precis en sådan, den är ju visserligen lite dyrare än fremofreden, men det är ju ändå ett relativt billigt handtag!

M h. Eke
Härligt. Kommer den med ett fast nummer som inte kan krocka med Fremo-freddarna?
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av LLJ »

Arne Ivan skrev:
Eke skrev:Precis en sådan, den är ju visserligen lite dyrare än fremofreden, men det är ju ändå ett relativt billigt handtag!

M h. Eke
Härligt. Kommer den med ett fast nummer som inte kan krocka med Fremo-freddarna?
Ja, precis som med alla andra LocoNet handtag. Vilken lokadress som den skall styra får man programmera in via en central.

/Lars
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Hur skaffar men ett FRED-handtag?

Inlägg av Fredman »

Går det att programmera in fyra adresser i en Uhlenbrockfred med en digitraxcentral?
MVH Thomas
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"