Kurva 1 – 4 + några raka, 2016-2017(?) års stor(om)bygge

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Lokstallslasse
Inlägg: 85
Blev medlem: 2014-01-18, 10:05

Kurva 1 – 4 + några raka, 2016-2017(?) års stor(om)bygge

Inlägg av Lokstallslasse »

Inspirerad av Staffan’s (stasv) byggtråd ”MMM-H0-3R-moduler” om hans åtta 3R kurvor har jag fått för mig att det kanske kan vara av intresse att följa min ombyggnad och färdigställande(?) av mina moduler LEL01 – LEL09.

1. En stor skillnad mellan våra kurvor är att Staffan startade bygget av sina förra året och jag bara har hållit på med mina i ca tio år! Mina kurvor var bland de första kurvorna som byggdes i MMM’s barndom. Två MMMare hade strax innan byggt de första fyra MMM-kurvmodulerna som tillsammans kunde bilda två 90°-graders kurvor. Alla fyra används fortfarande vid modulkörningarna! Nästan alla tidigare MMM-moduler var stationer. Jag började då med mina första moduler, de fyra 90°-graders kurvorna LEL01 – LEL04 som nu är under ombyggnad med Faller Car vägar.

2. En annan skillnad är att Staffans moduler är 3R och mina är 2R.

3. Och en annan stor skillnad är att alla dessa av mina modulerstommar (utom en) är byggda enbart av 3 mm plywood och cellplast, alltså den vita och smulande typen. Bara gavelkonstruktionen är utförd med kraftigare plywood (10 mm.). Ursprunget till detta byggsätt var ett norskt inlägg 2004 (?) i dåvarande forumet ”Modellrallaren” som visade ”DagCatoSkårvik” (alias här i forumet) en annan norrmans idé till ”Lettvekts kurvemoduler” Var man kan finna den korta beskrivningen i dag vet jag inte förutom den kopia jag har sparat men inte kan lägga in här. Enligt Dag Cato tidigare är nog dessa mina sju ”Lettvektsmoduler” troligen de enda som byggts efter den beskrivningen.

4. Den sista större skillnaden är att samtliga av modulerna LEL01 – 09 nu förses med vägar för FCS, Faller Car System.
5. Mina moduler är byggda enligt Västeråsstandarden, dvs. då gällande MMM-standard och har, åtminstone delvis, anpassats efter senare gällande MMM-standarder för att kunna användas i nuvarande MMM-banbyggen.

Jag tänker presentera historien om hur varje modul byggdes från början och visa de ombyggnader som gjorts/görs fram tills den förhoppningsvis blir färdig och användbar både för tågtrafik och FCS.

Alla dessa moduler är speciella var och en på sitt sätt och har blivit ganska hårt kritiserade under loppets/årens gång, men jag ger inte upp. Jag bygger som jag själv vill och struntar i alla negativa kommentarer.

Jag bygger (fortfarande) mina moduler i huvudsak enligt MMM’s ursprungliga standard - Västeråsmodulstandarden (VM) som JAG fortfarande tycker är den bästa. Alla mina moduler anpassas dock för att kunna kopplas ihop med övriga nyare MMM-moduler.
Jag tänker i denna tråd även förklara varför jag i olika avseenden föredrar den ursprungliga standarden framför de nyare varianterna.

Bild

Bild

Jag visar här ett par dåliga bilder på den första av mina gamla raka moduler som kommit längst i ombyggnaden för FCS. Den är den enda modul som för tillfället är uppställd och lättast att fotografera som ett smakprov på vad tråden är tänkt att handla om. Modulen är strippad på allt gammalt utom banvall/banunderbyggnad och kompletterad med ny markisolering för landskapsbygge. FCS-körbanan är just nu bortlyft för arbete.

Jag hoppas att tråden kan bli intressant och givande åtminstone för dom som är nyfikna på FCS. Med denna tråd vill jag också visa att man inte alls behöver bygga exakt på det sätt som vissa personer vill antyda att det är det enda rätta.
Senast redigerad av 1 Lokstallslasse, redigerad totalt 2016 gånger.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
LarsRobert
Inlägg: 1112
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Kurva 1 – 4 + några raka, 2016 års stor(om)bygge

Inlägg av LarsRobert »

Ska bli kul att följa den här byggtråden. Jag har funderat ett tag på Faller car.
Lokstallslasse
Inlägg: 85
Blev medlem: 2014-01-18, 10:05

Re: Kurva 1 – 4 + några raka, 2016 års stor(om)bygge

Inlägg av Lokstallslasse »

Jag smygstartar här med en lite mer omfattande förklaring/beskrivning till hur jag i grunden har byggt mina första sex – sju lättviktsmodulerna enligt Öivind Eidsmoens idé. Tyvärr verkar hans skiss inte finnas kvar länkningsbar så jag får försöka få fram hans idé med hjälp av mina egna bilder. Om jag senare får lov ”fra Norge” att lägga in mina kopior på hans gamla inlägg direkt här i tråden kommer jag att göra det.
Denna modul, som jag tills vidare kallar för ”LEL07”, har aldrig blivit färdigbyggd och är därför lämplig att använda för att visa grundprincipen för bygget. Den består fortfarande bara av lösa delar.

Den bärande delen består av ”balk” bestående av 50 mm tjock/hög och 150 mm bred frigolit som runt omkring har klätts med 3 mm plywood, i mitt fall ”flygplansplywood”, d.v.s. en sexlagers superfin plywood. Det gäller att göra det så dyrt och fint som möjligt! Skämt åsido så går den billigaste 3-4 mm. plywooden minst lika bra till raka moduler som denna. Flygplansplywooden köpte jag för att lättare och snyggare kunna utföra mina kurvmoduler.


Bild

Plywoodskivan på ovansidan är gjord lika bred som den blivande modulen med avdrag för långsidorna som i detta fall blir två 3 mm. plywoodskivor. Ovanskivans bredd är alltså 274 mm. och den färdiga modulen blir alltså 280 mm bred. På bilden ovan ligger stommen upp och ner.
Allt är limmat med vanligt vitt trälim (Cascol). Det är mycket viktigt för hållfastheten att hela ytan är täckt med rikligt med lim! Jag lägger på lim på båda ytorna som skall limmas ihop, jämnar ut ytan med hjälp av en spackel och låter limmet torka en kort stund innan monteringen. Det är viktigt att det hela får torka under press. Själv använder jag, där det går, gamla (tunga) uppslagsböcker som tyngd. Som skydd mot att böckerna skall fastna i lim och/eller färga av sig mot plywooden lägger jag vanlig hushållsfolie av plast som mellanlägg.
Det är också viktigt att limningarna får torka länge eftersom det är stora ytor och luften har svårt att komma åt för att påskynda torkningen. Låt gärna torkningen få ske ett dygn eller mer beroende på limytans storlek.
Denna lätta konstruktion blir superstark och stabil. Dessutom blir rörelsen p.g.a. fukt och temperatur minimal eftersom plywooden är så tunn och sandwichlimmad.


Bild
Bilden visar tvärsnittet av stommen i rättvänt och upplyft läge.

Hela modulen utom gavlarna är utförda enbart av Frigolit/Styropor och 3 mm. plywood.
Gavlarna har jag gjort som lådor utan botten av 10 mm. plywood. De här två gavlarna gjordes först för enkelspår men modifierades senare för ett dubbelspår. Därav lite ändringar i utförande och utseende. Mer förklaringar till hål m.m. i den ”inre” gaveln kommer längre fram.

Bild
Så här ser båda ”gavellådorna” ut för närvarande.

Jag försöker i möjligaste mån undvika skruv och spik i mina moduler. I stället älskar jag att använda träplugg och vitlim för sammanfogningen. En annan fördel med det är att det ofta går att provmontera många delar innan sammanfogningen och de är fortfarande relativt lätta att demontera.

Bild
Bild

Den bärande baldelen anpassas för bästa anliggning mot gaveln och alla ytor limmas samman med rikligt med lim. Både Frigoliten och plywoodkanterna limmas noggrant mot gavlarna så att "Frigolitbalken" blir helt inkapslad. Detta gör att konstruktionen blir starkare och att brandbelastningen (risken för brand) minskar.

Bild
Så här ser det ut när allt är ihopsatt till en modulstomme. Som syns så vilar/limmas även 3 m.m. plywooden delvis mot den bakre/inre gavelns övre kant.

Ovanpå det hela limmar jag vanlig vit Frigolit som underlag för bana och landskap. Hela Frigolitskivan skall naturligtvis helt kläs in på olika vis för att öka brandskyddet. Både Frigolit och markisolering brinner med otrevlig rök OM de börjar brinna, men risken att de skall antändas är inte stor om de används på rätt sätt. Mer om det senare. Jag använder i detta skede Frigolit enbart för att det ger en lättare konstruktion. Frigolit är lättare är de olika markisoleringsskivorna.
Jag brukar också limma in några elrör för de elektriska installationerna i botten på Frigolitskivan. De fungerar dessutom som en viss armering av hela konstruktionen

Bild

Varför jag har utformat Frigoliten på detta sätt mins jag inte helt säkert, men det är troligen tänkt som underlag för en Faller Car väg.
Som banunderlag över gavellådan använder jag en bit 10 mm. plywood. Den här visade biten är bara avsedd för enkelspår och löst ditlagd för att visa principen. Ovanpå hela modulen skall en 3 mm. plywoodremsa limmas där spåret skall läggas för att ha något homogent att fästa banan på.
Långsidorna som består av den finare 3 mm. plywooden limmas mot gavellådorna och Frigoliten och formas längs landskapet.

Bild
Bild
Så här kommer resultatet av modulstommebygget ungefär att se ut.

Gavelns höjd och form anpassas naturligtvis till landskapets utseende.

Jag hoppas att du inte tycker att jag är alltför detaljerad i beskrivningen, men jag vet att en del av er därute vill ha det så här.
Frågor och kommentarer är välkomna.
Detta är grunden till de fortsatta nodulbyggena. Fortsättning följer i sakta takt.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"