1. En stor skillnad mellan våra kurvor är att Staffan startade bygget av sina förra året och jag bara har hållit på med mina i ca tio år! Mina kurvor var bland de första kurvorna som byggdes i MMM’s barndom. Två MMMare hade strax innan byggt de första fyra MMM-kurvmodulerna som tillsammans kunde bilda två 90°-graders kurvor. Alla fyra används fortfarande vid modulkörningarna! Nästan alla tidigare MMM-moduler var stationer. Jag började då med mina första moduler, de fyra 90°-graders kurvorna LEL01 – LEL04 som nu är under ombyggnad med Faller Car vägar.
2. En annan skillnad är att Staffans moduler är 3R och mina är 2R.
3. Och en annan stor skillnad är att alla dessa av mina modulerstommar (utom en) är byggda enbart av 3 mm plywood och cellplast, alltså den vita och smulande typen. Bara gavelkonstruktionen är utförd med kraftigare plywood (10 mm.). Ursprunget till detta byggsätt var ett norskt inlägg 2004 (?) i dåvarande forumet ”Modellrallaren” som visade ”DagCatoSkårvik” (alias här i forumet) en annan norrmans idé till ”Lettvekts kurvemoduler” Var man kan finna den korta beskrivningen i dag vet jag inte förutom den kopia jag har sparat men inte kan lägga in här. Enligt Dag Cato tidigare är nog dessa mina sju ”Lettvektsmoduler” troligen de enda som byggts efter den beskrivningen.
4. Den sista större skillnaden är att samtliga av modulerna LEL01 – 09 nu förses med vägar för FCS, Faller Car System.
5. Mina moduler är byggda enligt Västeråsstandarden, dvs. då gällande MMM-standard och har, åtminstone delvis, anpassats efter senare gällande MMM-standarder för att kunna användas i nuvarande MMM-banbyggen.
Jag tänker presentera historien om hur varje modul byggdes från början och visa de ombyggnader som gjorts/görs fram tills den förhoppningsvis blir färdig och användbar både för tågtrafik och FCS.
Alla dessa moduler är speciella var och en på sitt sätt och har blivit ganska hårt kritiserade under loppets/årens gång, men jag ger inte upp. Jag bygger som jag själv vill och struntar i alla negativa kommentarer.
Jag bygger (fortfarande) mina moduler i huvudsak enligt MMM’s ursprungliga standard - Västeråsmodulstandarden (VM) som JAG fortfarande tycker är den bästa. Alla mina moduler anpassas dock för att kunna kopplas ihop med övriga nyare MMM-moduler.
Jag tänker i denna tråd även förklara varför jag i olika avseenden föredrar den ursprungliga standarden framför de nyare varianterna.

Jag visar här ett par dåliga bilder på den första av mina gamla raka moduler som kommit längst i ombyggnaden för FCS. Den är den enda modul som för tillfället är uppställd och lättast att fotografera som ett smakprov på vad tråden är tänkt att handla om. Modulen är strippad på allt gammalt utom banvall/banunderbyggnad och kompletterad med ny markisolering för landskapsbygge. FCS-körbanan är just nu bortlyft för arbete.
Jag hoppas att tråden kan bli intressant och givande åtminstone för dom som är nyfikna på FCS. Med denna tråd vill jag också visa att man inte alls behöver bygga exakt på det sätt som vissa personer vill antyda att det är det enda rätta.