Rö station

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Rö Station - Del 10 - Beninfästning

Den nya modulen som jag köpte blev utan ben. I detta avsnitt skapar jag egna infästningar till M-Plays ben.

Jag börjar med att titta vad jag hade i förrådet. Visade sig av jag hade 4 mm planka av rödbok samt en list som i furu som hade samma storlek som benet. Jag använde min ramsåg som jag köpt på Class Ohlson, en stort åbäke men ger bra raka fina sågningar. Plockade fram sågen och sågade till bitar enligt bilden nedan:
Ro-station-029.jpg
Ro-station-029.jpg (144.39 KiB) Visad 6166 gånger
Limmade ihop så att jag fick en hållare. Jag använde vanligt trälim, och för att få lite mera styrka skruvade jag dit fyra små skruvar på vardera sida. Skruvarna försänkte jag så att de att beninfästningen går att limma fast på grundstommen för den nya modulen.
Ro-station-030.jpg
Ro-station-030.jpg (121.84 KiB) Visad 6166 gånger
På bilden ovan ser man hur det vart efter limning. Efter att ha skruvat i skruvarna, slipade jag sidorna jämna innan spackling och grundmålning. Därefter limmade jag dessa dikt an mot botten plattan och sidan på grundstommen.

I nästa avsnitt tar jag upp en del problem samt lösningar.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

daniel skrev:
RoberthLundin skrev:Ritningen kommer ifrån ett gäng som skannat en massa ritningar och har en satt upp en webbplats:

http://www.bangardar.se/

Tanken är att dessa skall föras över till samlingsportalen.se, så småningen om.
Det är Järnvägsmusei vänner som har scannat ritningarna, samma gäng som har skannat bilderna i Samlingsportalen. Ritningarna kommer från SJK:s arkiv. SJK = Svenska järnvägsklubben. Men pga av att JVMV inte hade tid att lägga in de scannade ritningarna på Samlingsportalen så fick jag tillgång till dem och kunde sätta upp webbsidan http://www.bangardar.se för att göra ritningarna tillgängliga. Men det är JVMV som har gjort det stora jobbet med att scanna dem. Och planen är som sagt att de så småningom ska läggas upp på Samlingsportalen.
Ett fantastiskt bra initiativ och arbete. Jag har i alla fall fått bra data för detta till mitt projekt med Rö station.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Rö Station - Del 11 - Förändringar

Detta avsnitt sker lite förändringar angående hålen i modulerna.

M-Play har gjort förändringar av infästningarna för hålen. Nu för tiden har de inte en metallbricka på insidan längre. De har gjort hålen med mera precision och tillsammans med CA lim håller det fantastiskt bra. Eftersom jag har skruv och mutter från Möllehem som är väldigt praktiskt men den är rätt kort skruv. Denna skruv och mutter från Möllehem har plast detaljer på muttern och skruven som gör att den är välgit trevlig. Har köpt mer än ett dussin sådana. På bilden nedan ser man hur det ser ut innan jag började med förändringen.
Ro-station-031.jpg
Ro-station-031.jpg (57.01 KiB) Visad 6125 gånger
På bilden nedan har jag tagit bort brickan och här ser man att det finns lite glapp mellan modulstommen och aluminiumröret. Nya moduler från M-Play finns inte detta glapp. Men jag fyller i med lite PL400 bygglim i glappet. Slipar till det och målar över det. PL400 bildar en mycket stark fog, är av typen härdande lim. Torktiden är flera dagar, men här passar det perfekt. Det är svårt att slipa och man får vara försiktigt.
Ro-station-032.jpg
Ro-station-032.jpg (54.28 KiB) Visad 6125 gånger
På bilden nedan ser man hur det ser ut efter limning och slipning. Nu behövs det enbart lite färg.
Ro-station-033.jpg
Ro-station-033.jpg (54.55 KiB) Visad 6125 gånger
I nästa avsnitt blir det provning av modulerna tillsammans och en del arbete med rälsbädden.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Rö Station - Del 12 - Ihopsättningen

I detta avsnitt sätter vi ihop modulerna och ser hur det ser ut samt påbörjar rälsbädden.

På bilden nedan ser visas modulerna uppställda på ben. Lite stökigt på ovansidan men vad gör man inte när man skall prova vad det skall bli för rälsbädd.
Ro-station-035.jpg
Ro-station-035.jpg (99.84 KiB) Visad 6085 gånger
Den bruna färgen behöver definitivt ett lager till. Ingen vacker färg men antingen detta eller den gråa. Dags att bestämma mig och sluta hatta fram och tillbaka.
Ro-station-036.jpg
Ro-station-036.jpg (84.68 KiB) Visad 6085 gånger
Sedan har jag provat att lägga ut lite bitar av trä. Bitarna mot modulkanten kommer att bli i Lind, för att jag råkade ha en färdiga bitar för det. Men kunde lika bra varit furu. Jag började med två mm furu för på rälsunderlaget under korken. Korken har en tjocklek på tre mm, men efter att ha hittat lite balsaflak tog jag dessa istället för furuplankorna. Vi får se vilken av dessa som är bäst.
Ro-station-037.jpg
Ro-station-037.jpg (73.44 KiB) Visad 6085 gånger
I nästa avsnitt fortsätter vi med rälsbädden.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Rö Station - Del 13 - Rälsbädden

I detta avsnitt jag igenom hur rälsbädden är gjord samt hur layout kommer att bli för de tre modulerna.

På bilden nedan ser en av modulerna, den som skall bilda infarten från Stockholm. Här syns tydligt träbitarna som sitter i änden på modulen samt underlaget av balsa som ligger mellan korkunderlaget samt själva modulstommen. I bakgrunden syns mitt vardagsrum.
Ro-station-038.jpg
Ro-station-038.jpg (109.02 KiB) Visad 6041 gånger
På bilden nedan ser man mittenmodulen som jag har kommit en bit på. Här ser man tydligt att underlaget som ligger mellan korken och modulstommen är av furu istället för balsa. Bitar av korkflaken håller på att skäras ut och limmas på modulen.
Ro-station-039.jpg
Ro-station-039.jpg (106.58 KiB) Visad 6041 gånger
På bilden nedan ser vi modulen från en annan vinkel. I bakgrunden mitt vardagsrum samt modulen som visades som första bild i detta avsnitt.
Ro-station-040.jpg
Ro-station-040.jpg (100.25 KiB) Visad 6041 gånger
På denna bilds läggs korkbanvallen från en rulle, som limmas med vitt trälim. Under växlar blir det korkflak som limmas fast.
Ro-station-041.jpg
Ro-station-041.jpg (93.14 KiB) Visad 6041 gånger
På bilden nedan ser vi den nyaste modulen, den nytillförda delen efter omkonstruktionen. Denna är fortfarande vit och bara grundmålad. Bilden visar alla modulerna ihopsatta så att man ser hela layout på stationen. På vänster sida kommer lastmagasinen att finnas, två stycken. På höger sid mitt på mittmodulen kommer stationshuset att finnas.
Ro-station-042.jpg
Ro-station-042.jpg (93.69 KiB) Visad 6041 gånger
I nästa avsnitt visar det färdiga resultatet i mera detalj, skruvarna som skall finnas vid modulkanten skruvas i, samt ett problem med två av modulerna.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Rö Station - Del 14 - Ihopsättnings status

I detta avsnitt visar jag hur resultatet blev efter att ha limmat korken på plats.

På bilden visas den modul som visar infarten från Rimbohållet. När man ser modulerna ser man denna modul har längre infart än på andra sidan av stationen, vilket är ett resultat av att jag ville inte ha en skarv vid en växel eller vissa terrängelement. Vi får ser om jag fick till det.
Ro-station-043.jpg
Ro-station-043.jpg (87.07 KiB) Visad 5998 gånger
På bilden nedan visas mittmodulen, där stationshuset kommet att finns på hitom sidan ungefär mitt på. På andra sidan spåren kommer ett godsmagasin att finnas.
Ro-station-044.jpg
Ro-station-044.jpg (93.29 KiB) Visad 5998 gånger
På bilden visas infarten från Stockholm. Det kommer att finnas en semafor vid modulkanten som styr infarten samma sak från andra sidan, från Rimbo hållet. Har inte hittat några bilder på hur dessa såg ut, så jag har antagit att semaforerna var kvar efter elektrifieringen. Någon får rätta mig om jag har fel.
Ro-station-045.jpg
Ro-station-045.jpg (122.27 KiB) Visad 5998 gånger
På bilden nedan ser man skruvarna mellan två moduler. Där tre spår skall samsas. Skruvarna är av mässing och jag förborrade så att inte lindträet skall spricka.
Ro-station-046.jpg
Ro-station-046.jpg (106.9 KiB) Visad 5998 gånger
När jag började sätta ihop modulerna märkte jag att den nya modulen och de gamla inte hade hålen på rätt ställe. Jag hade glömt eller förträngt att jag fick mina moduler i en tidig batch och dessa hade hålen placerade på fel ställe. På bilden ser man hur mycket detta är. Kanske fungerar hemma men inte och jag skall släpa med mig modulerna på någon träff i framtiden. Här får jag göra en rättning.
Ro-station-047.jpg
Ro-station-047.jpg (96.2 KiB) Visad 5998 gånger
I nästa avsnitt visar jag hur tog bort hålen och en bit av honeycomb-materialet för stoppa i en iläggs bit samt sedan borra nya hål för aluminiumröret.
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av MikaelB »

Tack för att du delar med dig, mycket inspirerande!

Har själv dragit mig under lång tid för just snickrandet och då det är själva grunden till att komma igång med en modul. Så har det blivit som det blivit. Men ser de klara fördelarna här, kanske kan även jag med två tummar mitt i varje näve finna lite hopp nu ;)

Mvh
Mikael
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

MikaelB skrev:Tack för att du delar med dig, mycket inspirerande!

Har själv dragit mig under lång tid för just snickrandet och då det är själva grunden till att komma igång med en modul. Så har det blivit som det blivit. Men ser de klara fördelarna här, kanske kan även jag med två tummar mitt i varje näve finna lite hopp nu ;)
Tack. Jag personligen gillar M-Play modulerna. Även om jag kanske varför tidig ute och fått lite problem. Men vill man inte snickra så mycket eller vill ha en lättare modul är M-Play prylarna ett bra alternativ.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"