Sida 1 av 2

Signalstyrning

Postat: 2014-01-24, 21:19
av christerljungqvist
Har börjat bygga en linjemodul med förgrening och behöver vägledning med signalstyrningen.
Har tänkt 2 st. fyrskenssignaler och en treskenssignal med styrkort från firma "Signalsidan". Trodde att en ir-avkännare skulle klara av att skifta signalen från grönt till rött konstant, men icke sa Henry, den slår om automatiskt till grönt igen när tåget passerat. Inte vad jag tänkt mig, utan att via ställverk slå om till grönt när man klargör sträckan.
Har tänkt att fjärrstyra växellägen och signaler via litet ställverk, placerat vid station före förgreningen. Hur löser jag detta?
Hälsningar Christer

Re: Signalstyrning

Postat: 2014-01-24, 21:35
av LLJ
Borde det inte räcka med 2st 3-skens signaler och en 2-skens? Ser inte vad du skall ha 4-skens signaler till.

Beroende på hur man gör, så kan det räcka med en IR-givare, en Arduino och två 3-skens signaler och 1 2-skens signal för 5V samt ett 5V relä (ev två beroende på växelmotor typ).

/Lars

Re: Signalstyrning

Postat: 2014-01-25, 01:55
av daniel
Du behöver en S/R-vippa om du inte använder reläer eller en Arduino. Arduino är nog att rekommendera, men kräver att man kan skriva ett enkelt datorprogram (eller kan få någon kunnig att göra det åt en).

Ett alternativ om man trivs med elektronik är att använda en IC-krets med en SR-vippa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20071
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_tds.pdf

Denna krets har fyra SR-vippor. Att tänka på är att man bör ansluta alla ingångarna, även de som inte används. T ex mot jord.

Lite info om olika vippor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vippa

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Signalstyrning

Postat: 2014-01-25, 14:53
av christerljungqvist
Menar ni att om jag använder en Arduino så behövs inte de separata styrkorten till varje signal eller?
Ändrar mig till 2st 3-skens och en 2-skens då.
Christer

Re: Signalstyrning

Postat: 2014-01-25, 16:35
av LLJ
@Christer: Mycket beror på om du redan har signaler som kräver 12V, eller om du kan tänka dig Jeco:s signaler som går att köra på 5V direkt från Arduino.
Det går även att styra 12V signaler från Arduino, men då krävs en transistor per "lampa".
Med Arduino kan du få all styrlogik, inklusive styrning av växel och återställning av grön signal via en IR-sensor.

Hur har du tänkt dig styrpanelen? Skall den ha lysdioder som visar växelläge och signalerna? I så fall får man bygga ut antal in och utgångar, men det är enkelt gjort och kostar c:a 40:- för ytterligare 12.

/Lars

Re: Signalstyrning

Postat: 2014-01-25, 20:01
av christerljungqvist
Lars!
Om jag tolkar dig rätt så behöver jag inte några andra styrkort om jag väljer Arduino istället, men det går väl åt en IR-sensor per signal eller?
Styrpanelen bör nog bli så komplett som jag klarar av, kommer nog med flera frågor då allt är främmande för mig.
christer

Re: Signalstyrning

Postat: 2014-01-25, 20:50
av FreddePettersson
Hej Christer
Finns väl tre sätt

Förutsättningar , 2 st 3-sken, en 2-sken samt någon form av spårindiktering (rekomenderar Team Digital DBD22)

1 . Ren relä logik med lite bistabila relär och strömbrytare samt en "blinkvippa" finns i elektroik för MJ böckerna av Rutger Friberg.

2. Lars Ljungbergs förslag

3. Ett styr kort som tex Bloc8, eller SRC16 från TeamDigital så går det nog att fixa till, OBS, man måste kolla lite när det gäller blink "kör 40".

Vilken kunskap du har vet jag ej, men relä kräver väl minst , alt 2 lite djupare programmering , alt 3 lite mindre programmering men en viss tröskel att komma igång ( man måste kunna engelska instruktioner)


Med vänlig hälsning,
Fredrik

Re: Signalstyrning

Postat: 2014-01-26, 01:18
av LLJ
@Christer: Om man placerar IR sensorn lite listigt precis efter växeln så kan den användas för alla tre signalerna. Nackdelen blir då att signalen inte slår om precis när loket passerar den. Annars har du rätt i att det går åt en per signal.
DBD22 som Fredde pratar om är en strömsensor, som vi har goda erfarenheter av.
Fredde verkar vara inne på att du även skall ha försignaler, därav blinkeriet, har du tänkt det?

/Lars

Re: Signalstyrning

Postat: 2014-01-26, 11:26
av Tompa
En förgrening som sitter på linjen är signaltekniskt en station och ska ha både in och utfartsignaler = 6st signaler.
Avståndet mellan in och utfartsignaler är kort och då försignaleras utfartsignalerna i infartsignalen => infartsignaler = Hsi4 (Huvudsignal med 4st ljusöppningar)
Utfartsignaler mot linjen är normalt Hsi2 (Husudsignal med 2st ljusöppningar).
Nu vet jag inte hur din förgrening ser ut men jag tänker det är en genomgående linje som tillåter genomfart med 80km/h och den avvikande linjen är hastighetsbegränsad genom växeln så går det att använda en Hsi3 (huvudsignal med 3st ljusöppningar) som infartsignal för den avvikande linjen då denna endast kommer visa KÖR40 eller STOPP.

När förgreningen sitter i direkt anslutning till en station ingår förgreningen i stationens signalbevakningsområde. Förgreningens ytterändar är alltså stationsgränsen och ska ha in och utfartsinaler och tågvägar läggs hela vägen in och ut från stationsområdets spår. Vilka signaler som behövs mellan förgreningen och stationen beror på stationens spårområde och trafik, tex om växling är tillåten mm.

Re: Signalstyrning

Postat: 2014-01-26, 11:51
av LLJ
Frågan är om man skall göra det så avancerat så att man tar med försignalering?
Tror det räcker med infartsignalerna.