Sida 5 av 10

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-02-07, 22:37
av UrbanJohansson
Hej!

Tack Lasse för att du lade in det.

Synpunkter på förslaget från övriga?
Tanken med Peco large på växlarna är givetvis att få den "FREMO-vänlig" redan från början.

Förebilden är byggd på sent 1890-tal och är fortfarande i bruk, även om det numera är fritidsseglare som använder den hamnen.

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-02-09, 20:55
av MickeC
UrbanJohansson skrev:Hej!
...
Synpunkter på förslaget från övriga?
...
Förebilden är byggd på sent 1890-tal och är fortfarande i bruk, även om det numera är fritidsseglare som använder den hamnen.
Jag ser gärna att man avbildar en liten hamn under epok III/IV (eller V), "moderna" lok och vagnar gör sig inte i en sekelskiftesmiljö. Ackes Munkedalshamn är ett utmärkt exempel...

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-02-09, 21:07
av LLJ
Jag ser gärna en hamn som är "tidlös", dvs som kan användas från epok III till VII (nutid).
Att man sedan inte kan köra alla typer av moderna vagnar må vara hänt.

/Lars

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-04-05, 21:55
av JanFrelin
Här är en annan station som hade varit bra att ha nere i Rendsburg... Övergång från dubbelspår till enkelspår samt linjedelning. Och elektrifierad.

http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ/K-M/Jvm1 ... -0011a.jpg

(Såg nu att Almedal redan nämnts. Jag hittade en annan ritning åtminstone.)

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-04-07, 22:32
av JanFrelin
Tittat på mindre förgreningsstationer längs västkustbanan. Idén är att hitta lagom stora stationer längs en elektrifierad enkelspårig huvudlinje.

Flädie: http://www.ekeving.se/r/bgd/BEL/Fladie.jpg

Veinge: http://www.ekeving.se/r/bgd/TKP/Veinge.jpg

Kungsbacka ser ut som en lagom stor station längs västkustbanan, dock ingen förgrening:
http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_341-001.jpg

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-04-07, 22:58
av LLJ
Veinge ser intressant ut och borde göra sig bra som modul.

/Lars

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-04-08, 08:48
av ErikKuiper
Ett annat exempel på en mindre förgreningsstation med elktrifierad huvudlinje är min hemort Klippan (http://www.ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_Klippan.jpg). Om man väljer ett år mellan 1954 och 1960 så är trafiken mot Ängelholm nedlagd, men trafiken mot Röstånga pågår fortfarande. Som extra bonus har denna station ett lokstall så det blir naturligt att ha tåg som startar och avslutar här. Sedan finns även en industrispåranslutning (till pappersbruket).

/Erik

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-04-08, 17:52
av JanFrelin
Lokstall är definitivt önskvärt.

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-04-18, 20:06
av JanFrelin
Ytterligare en fundering. Fortfarande en enkelspårig elektrifierad stambana, och samtidigt en gränsstation:

http://www.bangardar.se/filer/ritningar ... -0149a.jpg

Re: Modulidéer - H0

Postat: 2014-04-19, 09:09
av MickeC
JanFrelin skrev:Ytterligare en fundering. Fortfarande en enkelspårig elektrifierad stambana, och samtidigt en gränsstation:

http://www.bangardar.se/filer/ritningar ... -0149a.jpg
Kan ju tillföra en dimension genom att alla genomgående tåg byter lok...

Speciellt vid "nordiska" modulträffar som gräns mellan Sverige och Norge...