Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Inlägg av RickardNordström »

Hallå... :)
Det krävs ibland mycket för att det skall hända saker med de egna modulerna.
Nu har jag i alla fall fått ihop räls och strömsatt 3 av 8 moduler till Hallinden station.
Den långa 3 vägs växeln är också provkörd, dock med förskräckelse som tur nog visade sig vara felaktiga hjul på en helt ny Roco 80-talare. Efter att ha särat lite på hjulen löpte vagnen otroligt fint i växeln.
Det är dock med viss oro som nästa moduls spårlägen skall passas in. Det är inte optimalt att ha denna spårlösning mellan moduler. Håller tummarna. :|
För att någorlunda säkra höjdläget för de 4 spåren har jag valt att göra en lång MDF planka stället för de lösa klossarna. Samtliga moduler kommer få denna planka och även här hoppas jag med viss oro att inga problem dyker upp.

Mvh Rickard
Bilagor
20160828_145346.jpg
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Inlägg av LLJ »

Läckert med slanka växlar :)

/Lars
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Inlägg av RickardNordström »

Hallå :)

Arbetet har gått sakta framåt. Var inte nöjd alls med utfallet på kurvan på huvudspåret. Blev till att riva upp spåret och lägga om.
Mer nöjd med det nya spårläget även om jag fått en liten skarpare kurva istället. Radie på över 110cm är inte helt illa. Spår 2 får radie på ca 85cm och spår 3 ca 75cm, så allt rullande borde ju kunna passera på samtliga spår oavsett fabrikat. Spår 4 får radie likt spår 2 och en bonus får den längd som detta spår får innan stoppbock, ca 1,5 meter. Hur detta stämmer med verkligheten låter jag vara osagt, man kan inte få allt. Hade jag haft mer erfarenhet och det vart lättare att prova sig fram hade 3 vägsväxeln fått en liten annan vinkel in på efterföljande modul samt första växeln en mer central placering vid modulkanten. Men nu blev det så här..... :cry:

Mvh Rickard :? :)
Bilagor
20160904_203029.jpg
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Inlägg av LLJ »

Växlarna verkar slanka och fina. Verkar lite synd att har kurvor som är så snäva som 75 cm. Det kommer säkert att fungera men det ser inte så snyggt ut när halva personvagnarna hänger utanför i kurvorna.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3553
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Inlägg av daniel »

Det går kanske att dölja? Sätta ett hus, en bergsskärning eller några träd framför så man inte ser vagnarna i kurvan så bra. Nedan några bilder på Samlingsportalen från Växjö.

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... DB13727_07

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... DB13217_02

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KAFM00228

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ09786

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Inlägg av RickardNordström »

Hallå...
Kommer troligtvis riva upp spåren och skära till sista modulen så den passar som 1.a modul i kurvan istället.
Sedan går jag på direkt med de raka modulerna vilket borde ge rätt utseende som det var tänkt.
Mvh Rickard
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Inlägg av LLJ »

Hoppas du tar det hela på rätt sätt. Vill bara att dina moduler skall bli så bra som möjligt. Och då är det bäst att komma med konstruktiv kritik medans det inte är byggt så mycket.
Tror att detta kan bli en väldigt trevlig station.

M.v.h

Lars
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Inlägg av RickardNordström »

Håller med dig till 100% Lars.
Att behålla dessa kurvor blir lite Märklin/Brio över det hela. (Nu va jag taskig)
Jag kan tyvärr inte börja med de raka modulerna då jag inte har några. Väntar på att Mikael på M-Play skall ge ett klart besked på hur det blir.
Mvh RIckard
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lysekils järnväg inspirerat Modulbygge

Inlägg av MikaelHansson »

Rickard, de är på G, dock beställer du moduler som är utanför de vi har som standard. Då tar det lite längre tid... :)
Mvh
Mikael
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"