Sida 1 av 1

Allmänt om magasin och staging...

Postat: 2013-09-17, 10:41
av MickeC
För att inte kapa Roberts tråd "Clarion Yard" fortsätter jag den allmänna diskussionen här...

---

En fördel med en "compound" är att spåren blir ganska lika långa vilket kan underlätta för ban och trafikplanerare

Nedan en bild på mitt gamla magasin byggd enligt den principen men numera spårsanerat och delvis återanvänt... En stor nackdel som var en anledning till nybygget var att det tog alldeles för mycket plats vid transport. Det nya har 75% av kapaciteten till 25% transportvolym (150*32*16 med benen)

Re: Allmänt om magasin och staging...

Postat: 2013-09-17, 13:12
av MickeC
OlleLindskog skrev:...

En annan sak som jag saknar är en "lok yard". Det vore trevligt med en liten yard med alla faciliteter som behövs för att serva loken. Då är ju inte uppdraget slut innan det är tankat, påfyllt sand och servat ;).

/Olle
I anslutning till ett tågmagasin men ändå i den reella världen?
Service Yard.jpg
Service Yard.jpg (27.98 KiB) Visad 4346 gånger

Re: Allmänt om magasin och staging...

Postat: 2013-09-18, 08:54
av LLJ
1.5m låter ganska kort.
Jag föreslår att ha 1m sektioner (eller upp till 1.2m) med spår och sektioner med växelgator i samma längd.
Om det får plats vill säga ;)

Kan vara bra att kunna starta/sluta med lite längre tåg, så att man kan göra pick up:s/set outs utmed vägen.

/Lars

Re: Allmänt om magasin och staging...

Postat: 2013-09-18, 13:38
av LLJ
Aha, då förstår jag :)

/Lars

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-24, 09:53
av Frisken
Det talades också om någon slags bro med korthållare över spåren och med en sådan kan man jue packa ihop spåren lite ytterligare ( kanske inte som dubbelspår ...). Fingrar emellan tågen avstånd iaf!

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-24, 13:03
av LLJ
c-c 50 mm är ganska lagom när man skall hantera fordonen utan att välta fordon på spåret bredvid.

För bild på principen för kortlåda/bro se VMJF bildgalleri

/Lars

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-24, 13:33
av LLJ
OlleLindskog skrev: Jag tror egentligen inte att man behöver mer än 40 mm spåravstånd på en yard om man använder lite hjälpmedel för att få på vagnarna på spåret. Det är också lite skillnad på var man har tänkt använda sin yard. Mitt på en linje (som classification) kanske det inte är jättesnyggt med 50 mm spåravstånd.
/Olle
Det är väl inte lika vanligt att man plockar upp/ner fordon på en yard som är tänkt att ligga på linjen, dvs spåren kan ligga tätare.
Men på ett tågmagasin skall man inte ha dem för tätt.

/Lars

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-24, 15:55
av MickeC
Nu blandas det mycket äpplen och päron ;) Det är ju väldig skillnad på en yard och en yard

1. "Classification" eller "Marshalling" Yard

Förebildsenlig bangård för behandling och sortering av vagnar mm. Ankomst och avgångsspår, lok och caboose-spår, sorteringsspår, reparationsspår "RIP"...
--

2. Staging Yard

Egentligen inte en yard överhuvudtaget, ett "något" som ersätter hela eller delar av omvärlden på en modelljärnväg, moduluppställning mm.

Plats för vagns och lastkort. Plats för att ställa upp och ta ner rullande material. Avställningsytor...

Re: Allmänt om magasin och staging...

Postat: 2013-09-24, 23:26
av admin
Inläggen är flyttade.

Mvh Daniel