Sida 7 av 7
Re: Förslag till modulstandard
Postat: 2014-09-23, 19:33
av LLJ
Det "ultimata" vore om vissa FCS bilar kunde vara del i transporterna, så att de antingen tippade material som sedan lastas på tåg, eller tågen lastar av material som sedan körs iväg med FCS bilar. Dessutom vanliga fordon som bildar realistisk vägtrafik.
Ang. problemet i skarvarna: går det inte att ha ett litet rör precis i gavelkanten på var sida och sedan en bit metalltråd som fungerar som "skarvräl" mellan rören?
/Lars
Re: Förslag till modulstandard
Postat: 2014-09-23, 19:36
av FreddePettersson
Skarven
Lägg tråden till modulskrav, lägg två korta bitar som ett Y med huvudtråden i mitten på Y
Gör lika på andra modulen om bilarna ska gå i bägge riktningarna ( dvs vänd Y:mot varandra)
Med vänlig hälsning,
F
Re: Förslag till modulstandard
Postat: 2014-09-23, 19:52
av UBJ
Fångsttrådar löser problemen sidledes men bilarna är ganska känsliga för dåliga skarvar höjdledes också.
Har man en skarv för vägbanan i modulgaveln så får man nog börja med att justera modulen för bilarna.
Detta är också ett argument för att ha skarven i bakkant istället.
Mvh UB
Re: Förslag till modulstandard
Postat: 2016-11-08, 14:23
av UBJ
Vi snackade lite FCS-standard på Älvsjömässan och jag tänkte försöka väcka liv i diskussionen.
Pelles ursprungliga förslag, se första inlägget i tråden, tycker jag är bra att utgå ifrån i diskussionen.
Jag föreslår att man lägger FCS-modulerna i bakkant istället för framkant i Pelles förslag av två anledningar, stöldrisken/olycksrisken med åskådare och troligen en betydligt större acceptans från andra medlemmar att dra en väg bakom deras moduler än framför. En tredje anledning kan vara att det är enklare att dra in vägen i bakkant av modulen där det finns mer plats för vägen.
Sedan är frågan om vägen på FCS-modulen ska vara centrerad eller förskjuten som i Pelles förslag?
Övriga mått tycker jag verkar bra, vägbredd 10 cm och 5 cm mellan trådarna.
Med vänlig hälsning UB