Sida 4 av 7

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 20:07
av LLJ
MikaelHansson skrev:@llj: 140-57 blir inga problem. Jonas dubbelspår - jag vet ej måtten, är de inom normen? Hålbild är enligt MMM-normen.
Jag hade en dialog med Urban Bratt (MMM) för några månader sedan och han/de var också inne på samma linje. Dessutom har vi ett gäng i Trollhättan som initialt vurmade för typen "accessmodul" samt väg 10cm off spår.

@pellemanfredsson: Att ha 100mm ELLER 200mm är det som kommer att orsaka inkompatibilitet. En del bygger 100mm, andra bygger 200mm, och då går det inte att få passning på spår OCH väg. EN standard måste gälla, alla avvikelser får/kan ske inom en sektion. En modul med S-sväng blir således en del i en sektion.

Slutligen - en accessmodul löser alla inkompatibilitetsproblem som kan tänkas uppstå.
(OT:Jonas dubbelspårsgavel är väldigt smart. Spåren ligger med 57mm c-c och har var sitt hål 56mm under resp spår. Sett utifrån har sedan spåret till höger ytterligare ett hål 100 mm vänster om "sitt" hål och spåret till vänster har ett hål 100mm till höger om sitt hål. Hålen blir alltså O-43-O-57-O-43-O.
Detta gör att man kan koppla till en lågprofil enkelspårsmodul till valfritt spår (åtminstone om man byggd modulen enligt den lågprofilstandard som finns inom Modul Syd med uppflyttade hål med 100mm delning). Jag använder denna hålbild på Korsnäs och jag tror det finns fler moduler som gör det.)

Om man skall ha väg genom modulgaveln där det även finns spår för så anser jag att den varianten skall finnas i modulnormen för spår.
Annars är risken stor att det sker en förändring av spårnormen och helt plötsligt så har man kompabilitetsproblem pga att de som justerar spårnormen inte är medvetna om vägnormen.

/Lars

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 20:23
av MikaelHansson
LLJ skrev: ...enligt den lågprofilstandard som finns inom Modul Syd med uppflyttade hål med 100mm delning.

Om man skall ha väg genom modulgaveln där det även finns spår för så anser jag att den varianten skall finnas i modulnormen för spår.

/Lars
Finns det en "lågprofilstandard" inom Modul Syd? Hur ser den ut? Gissar att den är kompatibel med senaste MMM-versionen?

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 20:38
av Eke
MikaelHansson skrev:... och jag gillar den här länken: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:M ... es_highway

Enligt dokumenten länkade av Eke så framgår att
1. Ett körfält kan vara 3-4m brett.
2. Vägren kan vara 0,75-1m bred.

Spannet blir således 7,5-10m breda vägar. I H0 motsvarar det 86-115mm. 100mm inkl vägren känns i detta fallet optimalt.

Körfält med 3 meters bredd var nog inte avsett för lastbilar fattade jag det som, då krävdes 4 meter om jag förstått det rätt!
På tre meter ryms nog inte fordon med bredd 2,6 meter + backspeglar och vingelmån!

Mvh. Peter

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 20:55
av MikaelHansson
Eke skrev: Körfält med 3 meters bredd var nog inte avsett för lastbilar fattade jag det som, då krävdes 4 meter om jag förstått det rätt!
På tre meter ryms nog inte fordon med bredd 2,6 meter + backspeglar och vingelmån!
Håller med - (för) trångt blir det - men det stog följande under "SEKTION LANDSBYGD - VÄGRUM":

Körfältsbredden F bör vara:
3,0 m ≤ F ≤ 4,0 m dimensionerat för att en lastbil eller buss ska kunna framföras i körfältet.

Spelar dock mindre roll, känns som 100mm är en gångbar bredd... :)

Börjar vi landa i något som skulle kunna liknas som ett förslag till standard?

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 20:56
av LLJ
MikaelHansson skrev:
LLJ skrev: ...enligt den lågprofilstandard som finns inom Modul Syd med uppflyttade hål med 100mm delning.
Finns det en "lågprofilstandard" inom Modul Syd? Hur ser den ut? Gissar att den är kompatibel med senaste MMM-versionen?
"Modul Syd" lågprofil (mer en defakto standard än nedskriven sådan) är ett hål 56mm under spåret och sedan hål med 100mm delning åt sidorna från detta hål så många som får plats på gaveln.

Efter kontroll mot MMM2R 2.1 så är den kompatibel mot lågprofilgavlarna men 100mm hålen inte obligatoriska för högprofil, dumt nog, trots att den gavelprofilen fanns långt före ver 2.0 av MMM2R.

/Lars

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 21:16
av PelleManfredsson
Mikael
Du har förmodligen rätt.
Mittenläget är nog ett bra första steg.
Den som bygger annat måste själv tillhandhålla övergång eller kallade du det accessmodul.

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 21:20
av PelleManfredsson
Vägbredden 100mm används ju redan flitigt i Tyskland - se tidigare i denna tråden - på FCS-modulträffar.

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 21:28
av PelleManfredsson
Jag lägger till länken igen:
http://www.mikromodellbaufreunde.de/Modulnorm.html

I texten framgår att vägbredden är 100mm, tråden ligger på 25 resp 75 mm från kanten.
Dock har dom vägarna intill fram och bakkant vilket ju blir ett ganska stelt landskap.
Man det är nog en beprövad vägbredd.

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 21:55
av Eke
MikaelHansson skrev:
Eke skrev:
Börjar vi landa i något som skulle kunna liknas som ett förslag till standard?

Jo, det tror jag, håller på att rita lite på "tårtbitarna" och annat för vägläge B för att visualisera mina tankar bara!

Mvh. Peter

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 21:58
av Eke
Har försökt att rita ner mina tankar om vägläge B!
Observera att det är tre blad i PDF:en!

Mvh. Peter