Sida 3 av 7

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 11:50
av MikaelHansson
Angående vägbredder, ska man dessutom köra radiostyrt så är det skönt med lite "vingelmån"... :)

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 12:35
av Tompa
När jag tänker lite på det gillar jag spontant Mikaels förslag med det centrerade "vägläget" då Vägtrafikmoduler blir vändbara.
Ska dubbelspårsmoduler då ha ett eget läge, = 100mm c-c från spåret på 140+57 .
Moduler med dubbelspår varvas ju kanske inte omvartannat dubbelspår, enkelspår, dubbelspår, enkelspår, osv...
utan en övergångsmodul från enkelspår till dubbelspår och där kan vägen också byta sitt vägläge.
Alternativt svänger vägen av från spårmodulen som bilderna visar.

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 13:11
av LLJ
Tänk också på att det finns en hel del dubbelspår byggt enligt gamla normen med andra spåret 140-57 samt enligt "Jonas standard".
Påverkar inte vägläget men man bör ta hänsyn till ev placering av hål så dessa inte kolliderar med hål använda av spårmoduler och hindrar anslutning av dessa.

/Lars

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 18:16
av PelleManfredsson
Det börjar ta form, eller?
Om man reder ut lite vad "alla vill" så borde det funka med - 100mm eller 200mm från spårmitt till vägmitt - . I jämna 100mm steg så finns ju hål i MMM-gaveln.
Då kan man ha som Mikael skriver, men även göra legala avsteg från mittenteorin, samtidigt som nästan allt går att bygga ihop :)
Dvs vägen kan då ligga framför eller bakom spåret.
Med 200mm ges möjlighet om man inte gillar att väg och spår ligger tajt.
Man skulle kanske kunna ålägga byggaren av icke centrerad väg att tillhandhålla övergångsmodul (en S-sväng).

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 18:19
av LLJ
Och vad säger de inom MMM som bygger FCS, det finns ett antal, om dessa ideer?
Kan vara bra att lyssna även på dem.

/Lars

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 19:30
av Eke
PelleManfredsson skrev:Det börjar ta form, eller?
Om man reder ut lite vad "alla vill" så borde det funka med - 100mm eller 200mm från spårmitt till vägmitt - . I jämna 100mm steg så finns ju hål i MMM-gaveln.
Då kan man ha som Mikael skriver, men även göra legala avsteg från mittenteorin, samtidigt som nästan allt går att bygga ihop :)
Dvs vägen kan då ligga framför eller bakom spåret.
Med 200mm ges möjlighet om man inte gillar att väg och spår ligger tajt.
Man skulle kanske kunna ålägga byggaren av icke centrerad väg att tillhandhålla övergångsmodul (en S-sväng).

Jo, så skulle man kunna göra! :) Det centrerade lite tajta vägläget kan nog ha sitt användningsområde på industrimoduler och liknande men bygger man en landsväg parallellt med järnvägen så passar det bättre med 200mm c-c mellan väg och spår!
Och samma hålbild finns ju under bägge lägena!

Återstår att ta reda på skalenlig bredd på en normal "modulvänlig" landsväg!
Googlade lite och fann detta!
http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/F ... ektion.pdf
En körfältsbredd på 4 meter krävs tydligen för att lastbilar och bussar ska få plats, sedan tillkommer vägrenen!

Dock blir det ju ganska snäva kurvor på modulerna och större fordon skär ju kurvorna lite vilket måste tas hänsyn till så lite större bredd kanske krävs eller att körtråden ligger lite utanför centrum av körfältet i kurvorna!

Ca: 100 mm är nog det smalaste som en väg kan vara i H0 med två fyrameters körfält och smal nästan obefintlig vägren.


Mvh. Peter

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 19:31
av Eke
LLJ skrev:Och vad säger de inom MMM som bygger FCS, det finns ett antal, om dessa ideer?
Kan vara bra att lyssna även på dem.

/Lars

Så sant, naturligtvis måste vi det!

Mvh. Peter

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 19:37
av MikaelHansson
@llj: 140-57 blir inga problem. Jonas dubbelspår - jag vet ej måtten, är de inom normen? Hålbild är enligt MMM-normen.
Jag hade en dialog med Urban Bratt (MMM) för några månader sedan och han/de var också inne på samma linje. Dessutom har vi ett gäng i Trollhättan som initialt vurmade för typen "accessmodul" samt väg 10cm off spår.

@pellemanfredsson: Att ha 100mm ELLER 200mm är det som kommer att orsaka inkompatibilitet. En del bygger 100mm, andra bygger 200mm, och då går det inte att få passning på spår OCH väg. EN standard måste gälla, alla avvikelser får/kan ske inom en sektion. En modul med S-sväng blir således en del i en sektion.

Slutligen - en accessmodul löser alla inkompatibilitetsproblem som kan tänkas uppstå.

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 19:41
av Eke
Ytterligare en länk med vägmått!

http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/F ... gtyper.pdf

Mvh. Peter

Re: Förslag till modulstandard

Postat: 2013-10-13, 19:53
av MikaelHansson
... och jag gillar den här länken: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:M ... es_highway

Enligt dokumenten länkade av Eke så framgår att
1. Ett körfält kan vara 3-4m brett.
2. Vägren kan vara 0,75-1m bred.

Spannet blir således 7,5-10m breda vägar. I H0 motsvarar det 86-115mm. 100mm inkl vägren känns i detta fallet optimalt.