Förslag till modulstandard

Avdelning för fordon på modelljärnvägen. Bilar, bussar, lastbilar. Faller Car System. Radiostyrda bilar. Även angränsande områden som diskussioner runt olika modulstandarder för Faller Car System, m.m.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av LLJ »

PelleManfredsson skrev:@Lars
Intressant nära överträdelse mot stadgarna från din sida tidigare i tråden med hänvisningen till norm i ModulSyd :) ;)
Som jag skrev tidigare så är "Modul Syd lågprofil" inte en nedtecknad norm utan en defakto standard, uppkommen långt före Modul Syd blev en förening. Dvs det finns inget speciellt dokument som beskriver den.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av LLJ »

För info:
Det har startats en tråd för diskussion om standard för FCS på SvMJForum

/Lars
Användarvisningsbild
PelleManfredsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
Ort: Öckerö

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av PelleManfredsson »

I analogi med tidigare diskussion i denna tråd bör FCS-vägen på min första modul bli enligt bilden.
Bild
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av MikaelHansson »

Ser enligt mitt tycke bra ut. Tänk också på måttet i höjdled, rekommenderat 3mm är enligt bild. Då kan man också nyttja Fallers vägelement.
Bilagor
Screen Shot 2014-06-23 at 21.29.14.png
Screen Shot 2014-06-23 at 21.29.14.png (8.24 KiB) Visad 6524 gånger
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av Niklas »

Skulle också rekommendera en väg bredd på 10 cm och inte 8 cm som Faller har. På våra moduler för rc lastbilar i 1/87 har vi vägbredd på 10 cm. Kommer inte ihåg hur vi har våra vägar, men jag tror väg mitt är 9 cm från framkant. Tidigare hade vi 10 cm men ändrades nyligen för mer flexibilitet. Vi har också sänkt från MMM höjd till 115 cm över golv. Så ska jag koppla ihop med min MMM moduler måste jag göra en backe.

PS. Har inte läst tråden från början DS.

8-)
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
PelleManfredsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
Ort: Öckerö

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av PelleManfredsson »

@Mikael
Antar att man kan använda ditt "liggunderlag" och värma i tråd eller? Höjden blir väl rätt då också?

@Niklas
Vägen är tänkt att vara 100 mm bred. Den är ritad 100 men inte måttsatt på denna skissen.
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av MikaelHansson »

Japp, det funkar alldeles utmärkt. Dock verkar trenden vara att använda "magnetic strip" isf "wire".

På Miniworld Rotterdam har man börjat bygga om:
"Parts of the layout are being rebuilt from steel-wire to magnetig strip in
the coming months (so that's why I definitely recommend NOT to use steel
wire for a large layout)."

Om man använder kombon magnetic strip och vårt EZ material, så tejpar man fast stripen på materialet och sedan värmer ner den, och spacklar sedan över.
Blir hur bara som helst. Återkommer om detta!
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av UBJ »

Läste igenom den här tråden och undrar hur läget är i Modulsyd när det gäller FCS?
I MMM är vi bara två stycken vad jag vet som har FCS på sina moduler och det är då två ganska stora stationer som har rundkörningsmöjlighet.
Jag vet att det finns flera som köpt startsatser för FCS men inte kommit igång ännu.

Kanske skulle en standard kunna få fler att bygga FCS på modulerna?

I MMM finns ett motstånd mot en standard där vägen går över modulgaveln, anledningen är att det kan se konstigt ut med en massa vägar som
slutar i modulskarven.
En lösning på detta är att dra ut vägen i bakkant och så skulle man kunna bygga ihop moduler med FCS bakom moduler som saknar vägar.
Jag har lyssnat med en del MMM-medlemmar och flera är positiva till att dra vägmoduler bakom sina moduler om det inte stör synintrycket för mycket.
Tex finns det moduler med vattendrag som korsar järnvägen och där skulle det se konstigt ut om det dök upp en vägmodul bakom.

Jag tycker det vore kul om vi kunde få lite fart på den här diskussionen och lite fart på alla Fallerbilar som jag tror finns i lådorna hos våra medlemmar.

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av LLJ »

Låser man inte modulen att alltid stå på ett visst sätt gentemot andra moduler om man hänger på extra vägmoduler längs ena sidan?
Annars är FCS ett intressant tillägg, även om det ofta tar fokus från tågen.

(Fram och baksida på en modul existerar inte i min värld. En modul bör kunna vändas på och användas så den bäst passar)

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av UBJ »

Jag tror att många bygger sina moduler med en tänkt fram och baksida.
Att bygga modulen så att den ser bra ut från båda hållen innebär en stor begränsning i sig.
Men när man kör trafikspel så kan modulerna vändas som man vill för att få ihop en så bra trafikspelsbana som möjligt.
Jag tycker att Fallerbilarna är ett bra komplement. Folk kollar på dom när tågen står stilla.

Mvh UB
Skriv svar

Återgå till "Faller Car System, Radiostyrda bilar"