Modulritningsstandard för AmN

Databas med moduler och de lokaler där vi har våra möten
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulmöte i Timmele - AmN

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:@Anders: hur är det med kurvor, anger man vinkel och radie?
Saknar arbetsområde för personal i ditt exempel.

Sedan upptäckte jag att det kan bli grötigt med färger när man skall skapa .pdf.
Om det beror på vilket program man använder för att skapa .pdf vet jag inte.

/Lars
Du kan lägga dit mått som du tycker behövs - lämpligen då i "measure" eller "info".

Vill du markera arbetsområde så finns det ett lager för det - kommer inte ihåg namnet - "work area"?
Arbetsområde bara om du har krav på att stå på ena sidan.

"Grötigt"?
Om du har problem med någon färg vid utskrift så kan du skapa en utskriftsmappning - ange vilka färger som ska användas vid utskrift. En sådan kan många program hålla vid sidan av ritningen, dvs du kan göra din favorit utan att påverka ritningarna.

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulmöte i Timmele - AmN

Inlägg av AndersB »

OlleLindskog skrev:Jag vill minnas att det finns lite olika uppsättningar lager i de filerna jag lade banan med till DT13, men en del av de filerna "rättade jag till", så att det blev vettigt (tyckte jag då).
japp, vi har en del ritningar från äldre mallar som har andra lagernamn så när man kör in allt på en körplaneringsritning så blir det många likartade lager.
Inga problem dock med många lager.

I en ritning för körplanering brukar jag ha några ytterligare lager för t.ex. bakgrundsritning av rummet och rumsmått, banlängder, kommentarer m.m.

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulmöte i Timmele - AmN

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:Att skriva på vinkel och radie på kurvmoduler kan vara praktiskt vid banplanering.
Markering av personalsida/arbetsområde runt en station är inte heller fel.
Ovanstående används av H0-Europa, och jag tror att personalutrymme används även i Anders mall, men exemplet saknade det.

Jag använder ProdgeCad 2009 - Personal edition, funkar bra det också.

/Lars
Jo, som sagt - arbetsområde där det behöver markeras men inte i onödan.

"gratisprogrammen" har alla sina egenheter.
ProgeCAD har en del problem med utskrifterna - man kan ställa in för en bra vy för utskrift och sedan nästa gång man ska använda den är det helt omöjlig - bara att ta bort den och skapa en ny :-(
DraftSight gjorde något konstigt med filerna så vissa saker såg underligt ut i ProgeCAD (kommer inte ihåg exakt vad). Såg däremot bra ut i AutoCAD och sparade man om dom med AutoCAD så blev det bra igen i ProgeCAD.
Varför ska livet va enkelt :(

mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulmöte i Timmele - AmN

Inlägg av LLJ »

Mina moduler lär inte finnas, får ta och rita dem när tid finns, dvs efter Huskvarna.

/Lars
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Modulritningsstandard för AmN

Inlägg av RobertKlarén »

Det finns en standard for hur att rita moduler i CAD-format. Hur officiell den är vet jag dock inte.

Jag har laddat upp den på Drop Box och finns att hämta här https://db.tt/YOva2Qzc

Den är dock på Tyska så man får öva upp sina starka verb och sådana som styr dativ eller hur det nu var 8-)

//Robert

PS: Rubriken säger standard för AmN men denna är säkert giltig för alla skalor.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulritningsstandard för AmN

Inlägg av LLJ »

Länken funkar inte.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Modulbibliotek"