Hittade en vändskiva i hårddisken...

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av AndersB »

Hej
Klågerup har utsatts för diverse landskapsarbeten.
Bl.a. fick jag ihop en vändskiva på den plats som länge haft en markering med enbart färgpenna. Nu behöver inte folk fråga om vad det ska vara :)
Mer om bygget finns i byggloggen.
mvh/anders
Bild
Senast redigerad av 1 AndersB, redigerad totalt 2013 gånger.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av jhjelm »

Riktigt bra byggbeskrivning och snyggt blev det också. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av plj »

En mycket god idé till lagring tycker jag. Den borde också kunna användas i HO även om själva vändskivan blir större där. Med handdrift är det ju inga större problem, men att göra den motordriven kräver ju någon form av drivsystem. Kan det gå med en fjäderbelastad gummitrissa mot skivan? Samt en fjärrmanövrerad spärranordning. Ja det blir nog lite pyssel att fixa det. "Lyckligtvis" har jag i dagsläget inget behov av någon vändskiva. Men,som sagt, lagringsförslaget var bra.
PLj
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av AndersB »

Då några har tagit upp motorisering så blev det lite svårt att stoppa vid handdrift :oops:
Ett par kugghul från bra-att-ha-lådan och en stegmotor...
Mer i byggloggen.
mvh/anders

Bild
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av Ivan »

Trevligt projekt. Har själv hållt på och pyssla med något liknande, men fortfarande inte kommit till en fullständig sammansättning av driv och skiva. En tanke som slår mig när jag tittar i byggloggen och den utväxling du har är om det är 200 helsteg på stegmotorn! Lite beroende på kopplingen från Arduinon så går det att få ½, 1/4, 1/8 och 1/16 steg, dock med förbehåll på steghastighet och stegmotorns uppbyggnad och således få en lägre utväxling på stegmotorn och därmed en finare gradindelning!
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av AndersB »

Ivan skrev:En tanke som slår mig när jag tittar i byggloggen och den utväxling du har är om det är 200 helsteg på stegmotorn! Lite beroende på kopplingen från Arduinon så går det att få ½, 1/4, 1/8 och 1/16 steg, dock med förbehåll på steghastighet och stegmotorns uppbyggnad och således få en lägre utväxling på stegmotorn och därmed en finare gradindelning!
Japp det går att förbättra lite. En normal stegmotor kan köras i normalläge eller halvläge, så med motorn ovan så klarar den i halvsteg 400 steg på ett varv, dvs med utväxlingen blir det 1200 varv eller ungefär 0.3mm vid spåret.
Övrig "delningar" du nämner ger inte ökad precision men däremot kan det ge mjukare gång.

Vi hittade en annan motor (billigare) som vi testat lite. Den säger sig ha 64 steg (dom anger halvsteg!) och en inbyggd utväxling(1:64) som i teorin ger maximalt 4096 steg. Det ger 0,08mm vid spåret!
Två problem :(
- I verkligheten är utväxlingen "63 komma något", dvs ett helt varv hamnar inte på ett fast steg.
- Dåliga kugghjul i utväxlingen ger ett axelglapp på ca. 5grader! Behåller vi vår utväxling 1:3 på vändskivan så minskar vi felet med en tredjedel vilket ger ca. 1.5mm vid spåret.

Vi leker nu med båda motorerna. Kanske kan vi få programmet att gå runt felen på den billigare motorn...

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av AndersB »

Motorstyrningen börjar nu falla på plats och det blev den billiga motorn som fick uppdraget.
Funkar utmärkt och programmet neutraliserar de precisionsproblem som kom med den billiga motorn och släpper fram dess fördelar.

En första liten film finns här.
Hastigheten är just nu under testandet lite väl hög men är naturligtvis konfigurerbar.

mvh/anders
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av jhjelm »

Ser bra ut.

Hur löste du axelglappet på 5 grader?

MVH Jonas
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av AndersB »

jhjelm skrev: Hur löste du axelglappet på 5 grader?
Glappet kommer av att kugghjulen packar ihop sig utefter rotationsriktningen. Alltså får programmet hålla reda på rotationsriktningen och stanna motorn på olika steg.
Sen är det 3 gångers utväxling mellan motor och vändskiva vilket innebär att motorns glapp minskas till en tredjedel.
Fungerar i slutändan ypperligt - glappet är osynligt.

Motorns 4000 steg och utväxlingen på 3 ger 12000 steg - hepp!

mvh/anders
aNders
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Hittade en vändskiva i hårddisken...

Inlägg av aNders »

Gediget arbete ;)
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"