Räls nersänkt i t.ex. asfalt
- JohnLeijonhufvud
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
- Ort: Huddinge
Räls nersänkt i t.ex. asfalt
Jag står inför att "sänka ner" min N-räls i modulen Hamnen i asfalt (ungefär som spårvagnarnas räls inne i stan).
Funderar på att skära till kartong från pastaförpackningar i 6 mm breda strimmor som målas i lämplig kulör (vet inte alls vilken i nuläget). Sedan limmas strimmorna fast mellan rälerna. På utsida av rälsen bygger jag upp med stegljudsisolering till ö.k. sliprar och lägger sedan på kartong.
Jag tror att det är viktigt att "asfalten" inte bygger högre än R.Ö.K. både mellan spåren (kopplen skrapar i) och bredvid spåren (hjulen rullar på asfalten ist.f. rälsen och orsakar glappkontakt).
Vilka andra bättre/bra angreppssätt finns för att lösa detta?
Hur ska jag resonera inne i växlar? Det känns vanskligt att limma supersmala kartongbitar där med risk för att limmet fäster även de rörliga delarna i växeln.
Funderar på att skära till kartong från pastaförpackningar i 6 mm breda strimmor som målas i lämplig kulör (vet inte alls vilken i nuläget). Sedan limmas strimmorna fast mellan rälerna. På utsida av rälsen bygger jag upp med stegljudsisolering till ö.k. sliprar och lägger sedan på kartong.
Jag tror att det är viktigt att "asfalten" inte bygger högre än R.Ö.K. både mellan spåren (kopplen skrapar i) och bredvid spåren (hjulen rullar på asfalten ist.f. rälsen och orsakar glappkontakt).
Vilka andra bättre/bra angreppssätt finns för att lösa detta?
Hur ska jag resonera inne i växlar? Det känns vanskligt att limma supersmala kartongbitar där med risk för att limmet fäster även de rörliga delarna i växeln.
/ John Leijonhufvud
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt
Hur gör de i verkligheten med växlarna?
MVH Jonas
MVH Jonas
- JohnLeijonhufvud
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
- Ort: Huddinge
Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt
Får kolla nästa gång jag hittar en växel nersänkt i asfalt.
Angående den mer allmänna frågan att sänka ner räls i asfalt kanske man kan göra som i denna video som iofs handlar om en enkel vägövergång; spackla upp mellan och bredvid spåren, skär rent för hjulen, rengör räls, testkör, måla spacklet, rengör räls, testkör. http://www.youtube.com/watch?v=wqO5AuPwoHk.
Angående den mer allmänna frågan att sänka ner räls i asfalt kanske man kan göra som i denna video som iofs handlar om en enkel vägövergång; spackla upp mellan och bredvid spåren, skär rent för hjulen, rengör räls, testkör, måla spacklet, rengör räls, testkör. http://www.youtube.com/watch?v=wqO5AuPwoHk.
/ John Leijonhufvud
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
- JohnLeijonhufvud
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
- Ort: Huddinge
Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt
Hittade en diskussionstråd med en del bra bilder. Många olika alternativ. Iofs för H0 men det bör gå att översätta till N-skala också.
"What is an effective way to model asphalt in H0-scale?" Här visas asfalt på vägar, mellan spår och i växlar.
http://www.trainboard.com/grapevine/sho ... n-HO-scale
Även "Asphalt Parking Lots - What to use" hade en del snygga bilder:
http://www.modelrailroadforums.com/foru ... hat-to-use
"What is an effective way to model asphalt in H0-scale?" Här visas asfalt på vägar, mellan spår och i växlar.
http://www.trainboard.com/grapevine/sho ... n-HO-scale
Även "Asphalt Parking Lots - What to use" hade en del snygga bilder:
http://www.modelrailroadforums.com/foru ... hat-to-use
/ John Leijonhufvud
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt
Jag har byggt en bit "streetrunning" i americaN, och där använde jag mig av remsor av styren från Evergreen. Det finns en storlek som passar bra för rakspår, så man slipper skära till.
Mer jobb för kurvor. Om jag minns rätt, så fungerade det bäst om vägytan låg lite under r.ö.k.
/Lars
Mer jobb för kurvor. Om jag minns rätt, så fungerade det bäst om vägytan låg lite under r.ö.k.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt
I verkligheten förekommer både spårvägsspår och dubbla räler. I H0 kan man nog efterlikna dessa spårtyper i alla fall.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt
Behöver växeln vara nersänkt i asfalt? Att ha växeln nersänkt i asfalt (på förebilden) borde ha flera nackdelar: Dels löper växeln större risk att skadas om vägfordon kör över den och dels är det svårare att underhålla den om den ligger i asfalt. Så hade jag planerat en industri i verkligheten så hade jag nog undvikit att ha växlarna nersänkta.JohnLeijonhufvud skrev:Hur ska jag resonera inne i växlar? Det känns vanskligt att limma supersmala kartongbitar där med risk för att limmet fäster även de rörliga delarna i växeln.
Mvh Daniel
- JohnLeijonhufvud
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
- Ort: Huddinge
Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt
Daniel, det där är ju en extremt lockande tanke. Om man hade gjort enligt din tanke i verkligheten, skulle man då kanske dra asfalt fram till utkant på rälerna och sedan makadam / singel mellan rälerna tror du? För själva växlingsarmen som ligger utanför rälerna kanske man hade avslutat asfalten lite innan och gjort en grusad grop ner till armen?
/ John Leijonhufvud
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Re: Räls nersänkt i t.ex. asfalt
Jag har sett bägge lösningarna i verkligheten, dvs både nedsänkta växlar och ställen där just växlarna lämnats utanför asfalteringen.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan