Sida 1 av 3

Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-15, 17:27
av AndersB
På senaste publikkörningen hade vi en lång sträcka där det var svårt att se och för långt för att hojta till nästa station. Många var tågen som möttes på det enkelspåret :o

Vi funderade på en pryttel som skulle kunna belägga linjen, en låda med knappar och lysdioder i var ände där man kunde trycka och få grönt samtidigt som det blir rött i andra änden.
Funktionen vi spånade lite på skulle då kunna vara:
Gult ljus - ledig linje.
Knapptryckning ger grönt i min ände och rött i andra.
När jag ger mig iväg så trycker jag igen och det blir rött bakom mig.
När jag kommer fram till andra stationen så trycker jag där och båda ändarna visar gult igen, dvs tillbaka till utgångspunkten.

Vi hade en förgrening på sträckan där man kom till uppställningsbangård. Ovanstående skulle då fungera på samma sätt med tre burkar.

Synpunkter?

Ovanstående är för obemannade stationer. Man kunde ju tänka sig att burken också skulle kunna ställas om att fungera på en bemannad station, dvs stinsen på mottagande station skulle godkänna "mottagande". Norrmännen hade väl något sådant - någon som har en referens till hur deras system fungerar?

mvh/anders

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-15, 17:38
av LLJ
Hej. Vet inte i detalj hur norrmännens "Tågmelder" fungerar, men den utnyttjar LocoNet, så man behöver inte dra något extra kablage mellan stationerna.
Johnny har bra koll på hur dessa fungerar.

/Lars

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-16, 18:59
av FredrikB
Ah, den sägenomspunna "Togmeldern" igen. De enda referenser jag hittar till den på nätet finns i ModulSyds forum. Jag är väldigt nyfiken på hur den fungerar, både principiellt och LocoNet-mässigt. Snälla Johnny, om du vet något, berätta nu!

Mvh

Fredrik

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-16, 21:30
av Martin
Finns lite info på gamla forumet.
http://www.mjtrafik.se/modulsyd.2012-05 ... w=previous



/M

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-17, 09:19
av AndersB
Tack för infolänken!

I brist på mer input så kör jag vidare med nedanstående scenario (för "publikkörning med obemannade stationer").
Och Lars, blir naturligtvis LocoNet 8-)

( OBS, detta är inte tänkt som någon ny komplicerad "standard" utan en liten pryttel för de skånska publikkörningarna att användas vid behov. )

mvh/anders
AndersB skrev:Vi funderade på en pryttel som skulle kunna belägga linjen, en låda med knappar och lysdioder i var ände där man kunde trycka och få grönt samtidigt som det blir rött i andra änden.
Funktionen vi spånade lite på skulle då kunna vara:
Gult ljus - ledig linje.
Knapptryckning ger grönt i min ände och rött i andra.
När jag ger mig iväg så trycker jag igen och det blir rött bakom mig.
När jag kommer fram till andra stationen så trycker jag där och båda ändarna visar gult igen, dvs tillbaka till utgångspunkten.

Vi hade en förgrening på sträckan där man kom till uppställningsbangård. Ovanstående skulle då fungera på samma sätt med tre burkar.

Synpunkter?

Ovanstående är för obemannade stationer.

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-17, 10:23
av LLJ
Men varför inte använda telefoner?

/Lars

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-17, 10:43
av hakang
En bild på 'Togmeldern' finns en bit ner på den här sidan: http://hakang.zmn.se/index/54897.html

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-17, 11:38
av AndersB
LLJ skrev:Men varför inte använda telefoner?
/Lars
Finns ingen att prata med på en obemannad station ;)
mvh/anders

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-17, 14:16
av jhjelm
Man skulle kunna använda stafettpine också men då kan man inte köra två tåg åt samma håll om man inte först går bort att hämtar stafettpinen.

Elektronik är roligare :)

MVH Jonas

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-17, 17:12
av LLJ
AndersB skrev:
LLJ skrev:Men varför inte använda telefoner?
/Lars
Finns ingen att prata med på en obemannad station ;)
mvh/anders
Men då funkar inte "Togmelder" heller. Den är också byggd för att det skall någon som "svarar" i andra änden.

/Lars