[Modul] Svarta Passet

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

[Modul] Svarta Passet

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Modulbeskrivning (uppdaterad 2014-02-16):
* N-RE (men även körd framgångsrikt med americaN)
* Peco c55
* Fria rummet: stöder NEM 102
* Modulen körklar och brunmålad. Ballasterad och med landskap.
* Modulritning saknas
* Modulen har deltagit i modulträffar sedan 2013 (DT13, Prag 2013, Timmele 2013 och Hellerup 2014)

* Total Längd 1800 mm, 305 mm bred

Modulen bor normalt i Huddinge, Stockholm

Dubbelspårsmodul med cc 25 mm. I änden av det ena spåret igger Grundlösa vilket är ett litet mejeri och mineralvattensföretag. Modulen kan alltså användas som en linjemodul (med en nedlagd industri) eller som en enspårig linjemodul med ett parallellspår med Grundlösa-industrin. I det senare fallet måste någon annan modul erbjuda själva växlingen över till industrispåret (en 1-till-2-spårsövergång alltså).


[Allt här ovan är tillagt för att ge en aktuell beskrivning av modulens status. Nedan följer det ursprungliga inlägget]


Svarta Passet deltog ju halvmålad på DT-13, men nu har jag och dottern fixat lite mer med den. Mycket återstår så klart men det känns kul när det händer saker.

Jag har insett att vanligt transparent silikon fungerar utmärkt som vatten. Jag blandar ut det med en gnutta diskmedel för att kunna forma lite bättre och få det lite mindre kladdigt.

Jag har också insett att det är väldigt stor skillnad på gräsströ från Noch och Woodland Scenics. Jag gillar helt klart känslan med Woodland Scenics bättre. Min metod för att fästa det:
* Spruta på vanligt vitlim (trälim) och pensla ut på området som ska "odlas"
* lägg ut ganska flödigt med gräsmaterial mha teskedi klistret. Man kan putta in material som kommer vid sidan av.
* tryck till försiktigt med fingrarna för att pressa ner i limmet. Man blir inte kladdig om fingrarna om man har lagt på tillräckligt med gräs
* Blanda 1/2 vatten, 1/2 vitlim och några droppar diskmedel i en burk
* Med pipett tarjag upp några ml utblandat lim och droppar försiktigt på gräset, först med ca 1 cm mellanrum tills dropparna sugits ner i gräset. Därefter kan jag droppa mellan de första dropparna och då sprider limmet ut sig fint.

Metoden ovan föredrar jag framför att spraya utspätt lim eftersom det blir så galet kladdigt och hamnar på många ställen där det inte är menat. Med spraymetoden hade jag stora problem med att det rann över i sluttningarna och ner på sidorna av modulen, men med pipettmetoden verkar det som att det utspädda limmet bättre stannar kvar där man droppar det.

Pipettmetoden tycker jag också är ganska snabb även om jag trodde att det skulle vara dödligt långsamt från början.
Bilagor
Svarta Passet.jpg
Svarta Passet.jpg (76.63 KiB) Visad 6420 gånger
Senast redigerad av 1 JohnLeijonhufvud, redigerad totalt 2014 gånger.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Svarta Passet - landskapsexperiment

Inlägg av jhjelm »

Snyggt!

Har du någon närbild på hur vattnet blev?

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Svarta Passet - landskapsexperiment

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Ingen närbild på färdigt vatten ännu, eftersom det inte är klart (pun intended).

Jag har aldrig byggt modellvatten förut så jag hade ingen lust att misslyckas med svindyr Woodland Scenics och andra har lyckats bra med silikon har jag läst på nätet.

Jag började med en sträng silikon i mina smala "bäckar". Det torkade över natten till en helklar, perfekt blank yta (eftersom jag strukit med tvättmedelsindränkt finger för att få silikonet att tränga ut åt sidorna). Ville få till lite mer struktur på vattenytan och blandade en gnutta vit akrylfärg i en gnutta silikon (som också är kritvit innan den torkar), och så applicerade jag med liten pensel här och där för att få till krusningar på vattenytan. Sedan fortsatte jag att lägga på bara silikon för att även bygga struktur på resten av vattnet. BIG MISTAKE! Nu visste jag ju inte vad som var "vitt" silikon och vad som var "transparent" silikon... Får se hur det ser ut imorgon när jag vaknar.

En generell svårighet är att få vattenytan rak tycker jag, alltså till skillnad från skålformad när jag pressar med fingret. Det är möjligen lite lättare i större vattenpartier där man borde kunna använda någon form av rätskiva.

Ett tips jag också har sett är att måla silikonytan med lack som sista steg för att få till extra glans.

Jag har också lärt mig att man _inte_ ska måla botten på vattendragen blå utan snarare någon slags mörk variant av omgivande naturen... ganska självklart egentligen.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 963
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Svarta Passet - landskapsexperiment

Inlägg av kasoe »

Ett tips jag också har sett är att måla silikonytan med lack som sista steg för att få till extra glans.
Det förvånar mig, det är ont om färger/lacker som fäster på silikon... Risken är att man får luftbubblor från släppningar om man läggar lack på silikonet, det är om lacken överhuvudtaget stannar... Skulle inte förlita mig på den metoden utan viss försiktighet... ;)

Annars är det en rad intressanta erfarenheter, kul att ta del!

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Svarta Passet - landskapsexperiment

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Det första skiktet med silikon torkade fint och blev genomskinligt med en blank yta (men inte superblank). Det gav mig mod att fortsätta. Kanske övermod. För fortfarande, en vecka senare har inte det nya silikonskiktet torkat till genomskinligt ännu.

Hur som helst så tycker jag det funkar bra att forma vattenytan också för att få till lite vågor.

Jag använde Bostik Latex Mini Seal (Latex 830) transparent. Det står på förpacknignen att den är vattenbaserad och övermålningsbar (men jag har ju också hört det där om svårigheten att få färg att fästa när jag tänker efter). Kan det vara så att en mjuk latexfog som utsätts för rörelser (t.ex. i en fog mellan två skivor) gör att färgen ovanpå fogen spricker pga rörelserna? I våra vattendrag lär det ju inte bli så mycket rörelse i alla fall. Nåväl, den som lever får se (om det torkar).

Sedan inser jag också efter en helgtripp till Trondheim att vattenfall skummar väldigt mycket så jag skulle behöva mycket mer vit färg i fallet.
Bilagor
Vattenfallet i Svarta Passet - under torkning
Vattenfallet i Svarta Passet - under torkning
20130517_182556.jpg (263.5 KiB) Visad 6366 gånger
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Svarta Passet - landskapsexperiment

Inlägg av AndersB »

Men det blev ju görsnyggt!
Nu lär väl det vita tyvärr försvinna, men vågor och krus blev läckert!
mvh/anders
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Svarta Passet - landskapsexperiment

Inlägg av FreddePettersson »

Tips
Lägg ett par strängar på en glasskiva.

Genom att dra med en tandpetare eller liknade kommer det luft i latexen, då får du lite "brus" effekt.

Kolla på Woodlands , Noch, Faller, dom har en gel som man skapar forsande vatten med.

/ Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Svarta Passet - landskapsexperiment

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Provade Freddes tips och tycker att det blev ganska bra. Jag var rätt vild i mitt tandpetande, nästan som att jag försökte slå ägg i en bunke om ni förstår.

Sedan kunde jag inte hålla mig från att doppa tandpetaren i lite vit akrylfärg också för att introducera lite extra färg. Vore nog bättre att inte göra det, Man skulle hitta någon halvtransparent vit färg istället.

På bilden har jag monterat de torkade silikonsträngarna ovanpå det tidigare silikonvattnet. Nu har jag fått till ett helt forsande silikonfall. Tur att rälsen är maskerad så att den inte blir kladdig av allt stänk :-)
Bilagor
Silikonet flödar utför Bottenlösafallet i Svarta Passet.
Silikonet flödar utför Bottenlösafallet i Svarta Passet.
20130521_213143.jpg (147.62 KiB) Visad 6285 gånger
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Svarta Passet - landskapsexperiment

Inlägg av FredrikB »

Sweet! Du får bygga en liten perrong med räcke vid fallet, där du kan stanna och släppa av de japanska turisterna för fotosession! ;)
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Svarta Passet - landskapsexperiment

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Det är lite för trångt för perrong precis vid fallet. Istället får turisterna kliva av på Bottenlösa godsterminal som kan skymta som en ljus rektangel i borte änden av modulen. Sedan får de knata över dubbelspåret och ta trappan uppför berget till den gröna plätten som i bilden ovan ligger precis rakt nedanför vagnen. Där tänkte jag ha ett litet staket och kanske någon turist :-)

För övrigt sitter jag och CAD:ar på Bottenlösa godsterminal. Se bifogad bild. Tanken är att man ska kunna använda Svarta Passet antingen som en dubbelspårsmodul, eller som en modul med en huvudlinje (nederst i bild) samt ett stickspår med godsterminal i slutet. Stoppbock vid godsterminal i så fall och en liten växelmodul eller dylikt i andra änden av Svarta Passet för att växla in godsvagnarna dit.
Bilagor
En första tanke till egentillverkad kartongmodell för Bottenlösa godsterminal.
En första tanke till egentillverkad kartongmodell för Bottenlösa godsterminal.
Bottenlösa Godsterminal.JPG (75.03 KiB) Visad 6255 gånger
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"