Tråden Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0) är intressant läsning.
Men inget att ta efter för en grovmotoriker som mig.
Istället för att skräpa ner tråden med koppelkommentarer från det lite enklare perspektivet eller skriva ännu en
"vilka koppel ska jag välja" tråd så sökte jag efter en tråd om koppel för oss som inte filar limmar och bygger om vagnar eller koppelkulisser, utan gärna ser att RtR vagnar verkligen är körklara ur asken även om vi vill byta koppel.
I SvMjforum finns det sådana men till min förvåning fann jag bara denna här.
Men den här tråden har en bra rubrik och börjar ju ganska grundläggande ändå så jag värmer upp den.
Trots att det är känt sedan årtionden hur man ska göra en god koppelfunktion levereras vagnar fortfarande med undermåliga koppel och ömtåliga kulisser.
Jag är besviken på att olika tillverkare, medelstora som stora, inte bryr sig mera om koppelfunktionen.
Senast häromdagen plockade jag upp ett antal vackra nyinköpta Grf vagnar försedda med dåliga och i ett fall urusla koppel.
Eftersom vagnarna ändå är försedda med "fula" "trafikspelskoppel" så är det väl i alla fall inte tillverkarnas mening att vagnarna bara ska stå i vitrinen ?
Jag började med H0 tåg ganska sent. Bara för några år sedan. Ändå har jag dålig erfarenhet av såväl Roco Universal som Märklins kortkoppel. De har släppt för många gånger för mig och behövt absolut rakt spår för att kopplas ihop igen.
Eke i Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0) skrev:Märklins kortkoppel tycker jag har fått lite oförtjänt dåligt rykte, dom koppel som finns i handeln nu har en del uppdateringar som gör funktionen bättre än tidigare....Eke
Hmm. Finns det möjligen tydliga Före - Efter bilder så man kan se på en vagn vilken version som sitter på?
Fast försöka hitta några uppgraderade att byta till tänker jag inte. Jag vill använda min tid och tågbudget till annat än att byta koppel vart och vartannat år bara för att någon tillverkare inte tar sig tid och råd att göra rätt från början.
Koppel är inte samma sak som digitaldekodrar. Kunskaperna om hur man gör bra koppel kan knappast anses vara nya upptäckter på samma sätt som ny digitalmjukvara. Vilka material som duger bör också vara väl känt till skillnad från egenskaperna hos de hela tiden vidareutvecklade elektronikdelarna i dekodrarna.
De enda koppel jag nu litar på är 6511. Fleischmann visar med dessa (ännu så länge) att det går att få enkla bygelkoppel att fungera sidenmjukt om man bara bryr sig vad gäller materialval, konstruktion och tillverkningstoleranser. Tillsammans med sig självt fungerar även Roco standard bygelkoppel pålitligt i fasta tågstammar.
Allt för många andra bygelkoppel följer antingen inte NEMs normer, är förfuskade med dåligt grundmaterial, slarviga tillverkningstoleranser eller rent av felkonstruerade.
För att tåg i trånga och dolda lägen ska kunna lyftas isär har jag dock tvingats välja ett öppet koppel och då valt Fleischmann Profi vilket till min förvåning fungerat bra i år utan att tåget delat på sig på den
<2% kuperade klubbanan.
Ett tips till Fleischmann Profi användare: (som jag hittat i väven)
Har du erfarit att de kopplar av sig själva genom att "piggen" skakar uppåt?
Lugn. Ingen bearbetning eller limning behövs.
Sätt bara en tunn bit krympslang över piggen så kan den inte röra sig uppåt.
Och
även Roco UK (Universalkupplung) "förfuskades" under en period. Suck. Det står att läsa om
i Stummitråden
Welche Kupplung wird empfohlen ? sid 2 klein.uhu i Welche Kupplung wird empfohlen ? skrev:
Beitrag #48 von klein.uhu » Do 4. Dez 2014, 17:25
Moin Hartmut,
Falls Du Roco UK kaufst, achte bitte darauf, dass die Bügel aus Metallspritzguß bestehen. Das war anfangs immmer der Fall, ist auch bei fabrikneuer Ware seit Bestehen der Modelleisenbahn GmbH wieder so --- ABER: dazwischen gab es eine Phase, wo die Bügel aus Kunststoff bestanden, während der Zeit des Übergangs von Roco (Salzburg) - Insolvenz - auf Roco Modelleisenbahnen GmbH. Grund waren angeblich Lizenzprobleme mit dem alten Eigentümer (weswegen die UK auch heute noch nicht in Italien verkauft werden darf).
Diese Plastikbügel haben nicht genug Eigengewicht und kuppeln deswegen manchmal unsauber ein. Vielleicht kommt auch daher das Problem, das oben schon geschildert wurde, nämlich dass einer der Bügel oben landet über der Vorentkupplungsplatte, statt direkt auf dem unteren Bügel zu liegen.
Gruß klein.uhu
Alltså, bygeln ska vara av metall och inte plast för att fungera ordentligt.
Om Fleischmann KK skrivs det ofta och klagas på att de bara finns med en längd. Så är det nog men de finns för många olika infästningar och för NEM362 fäste (det vanliga fyrkantiga hålet) finns det två till synes likadana typer, 6515 och 6514.
Vad skiljer dessa då åt ? Jo avkopplingstappen är kortare på 6514.
Då tar den inte lika lätt i kuggstänger eller annat skräp mellan skenorna. Är kanske i gengäld lite svårare att nå med avkopplingsskena.
Det förklaras
här i samma tråd som ovan.
Mer har jag inte hittat däri ännu men hela tråden på 4 sidor verkar full av fakta, erfarenheter och tips.
/Curt
Driiftsäkring av Fleischmann Profi KK
Söker Scharfenbergkoppel i H0
Och så en N-skaletråd, men med lite historisk kunskap:
Rookiefråga om koppel