Borlänge och Bollnäs som moduler?

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jag har googlemapsat runt lite på Borlänge och Bollnäs och funderar på om det skulle gå att göra moduler av dem.

Borlänge duger nog till en hel anläggning med huvudstation och sedan rundspår kring SSAB med massor av containerplatser om jag förstår satellitbilderna rätt.

Bollnäs är rätt trevlig med ~10 spår i bredd samt en avstickare till industriområde med vagnshallar och ett lokstall.

Är det någon som byggt någon av de två och/eller har tankar om hur man skalar ner dem (Bollnäs skulle t.ex. bli 6,5 m lång om man gjorde den helt skalenlig i 1:160).
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av AndersB »

Borlänge har jag ingen koll på medan däremot Bollnäs får hjärtat att klappa lite fortare - det var hemmastationen för min farfarsfar som var lokförare under ångloksperioden :D
Är man ute efter att bygga den i trogen avbild så kan man ju välja årtal efter önskad storlek. Slutet 1800 var den ganska liten och kanske lagom för en normal modulstation. Sen växte den och i mitten på 1900-talet blev det ju en rejäl station med bl.a. 3 rundstallar.

Sen behöver man ju inte bygga den i trogen skala utan mer som inspiration och plocka roliga och/eller karakteristiska detaljer.
Det svåra med en stor station typ Bollnäs blir nog bredden. Ska man ha alla eller merparten av spåren och ha plats för lite miljö också så blir det brett.

Karakteristiskt för Bollnäs var det stora samlade området för underhåll med lokstallar, vändskivor, vagnsverkstäder och massor med uppställningsspår - riktigt läckert för tågnörden men kanske inte fullt så användbart vid modulkörningar :ugeek:

mvh/anders
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av MickeC »

JohnLeijonhufvud skrev:Jag har googlemapsat runt lite på Borlänge och Bollnäs och funderar på om det skulle gå att göra moduler av dem.
Rent instinktivt känns bägge lite stora (Borlänge till och med mycket stor)

Det finns många parametrar men bara en sak som att ha en lokal att bygga och provköra den i... Borlänge skulle gå åt en mindre klubb för att bygga och drifta...

Risken med att skala ner och förminska är ju även att man tappar många funktioner som var avsedda för originalet.

I många fall tror jag det då är bättre att låna huvuddragen och designa en station med "eget" namn eller hitta en mindre förebild.

Vissa namn ställer ju krav, både Hallsberg och Stockholm har man ju vissa förväntningar på...l

Edit, länk till ritningar nedan...

Bollnäs 1943
Borlänge (ej hela)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Kloka ord från er båda. Borlänge har jag därmed släppt för det är ju som ni säger en hel klubbanläggning.

Bollnäs kommer jag nog fortsätta och fnula på lite, dock mer som inspiration. Tack Micke för ritningarna, de är värdefulla att ha tillgång till i detta läge!

Vad ska man räkna med för perronglängd för persontåg egentligen, räcker 1,5m (N-skala), eller kan man kanske gå ner ännu kortare utan att skämmas? Längre är ju alltid görbart genom att lägga in mellanmoduler.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av MickeC »

JohnLeijonhufvud skrev: Tack Micke för ritningarna, de är värdefulla att ha tillgång till i detta läge!
:) Varsågod!
JohnLeijonhufvud skrev:Vad ska man räkna med för perronglängd för persontåg egentligen, räcker 1,5m (N-skala), eller kan man kanske gå ner ännu kortare utan att skämmas? Längre är ju alltid görbart genom att lägga in mellanmoduler.
Jag tycker inte du skall korta för mycket... ett karaktärsdrag för Bollnäs är långa perronger och långa Norrlandståg.

Tittar man på Google Earth står det ju ett "kort" fyravagnars persontåg inne och tar ungefär en tredjedel av perrongen... dom 1,5m du nämner kan vara ett bra riktvärde.

Hellre än att förlänga stationen är det bättre att rita den i "full" storlek för modulträff men med möjlighet att utelämna en sektion för hemmabruk.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Här är ett första utkast av stationsdelen, inritad på 3 stycken moduler à 900 mm. Som synes ryms inte alla spår på 400 mm bredd så jag skulle tvingas att gå upp till 500 mm.

Till vänster tänker jag mig att man ansluter en dubbelspårsmodul där det "övre" spåret används som utdragsspår.
Till höger har jag gjort en liten krökning för att få till en central placering av den utgående linjen på en 400mm-modul. Den kanske man kan skippa och helt enkelt köpa att högra utgående linjen inte ligger i perfekt centrumlinje i förhållande till de två utgående spåren till vänster?

Neråt finns utfart till någon industri eller en massa vändskivor och lokstall om man ska bygga Bollnäs.

En "förbättring" jag gjort i denna skiss jämfört med dagens Bollnäs, är att industrispåret kommer ut på spår 3 och alltså har tillgång till utdragsspåret för att sedan kunna rangera in på de olika uppställningsspåren. Jag tänker mig att det är en bra lösning och att det är värt den korsning som då skapas över linjen.

Vad tror ni? Jag kan provköra hela rubbet, inklusive utdragsspåret, i min gillestuga, samt få plats med kurvor som tar mig vidare till de andra modulerna.
Bilagor
Utkast20130505.JPG
Utkast20130505.JPG (177.64 KiB) Visad 6441 gånger
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av MickeC »

JohnLeijonhufvud skrev:Här är ett första utkast av stationsdelen, inritad på 3 stycken moduler à 900 mm. Som synes ryms inte alla spår på 400 mm bredd så jag skulle tvingas att gå upp till 500 mm.
Min uppfattning är att man måste ta till bredden mer, så man får med en liten bit av omgivande landskapet. Det är oftast det som får åskådarna att nicka igenkännande...
JohnLeijonhufvud skrev: Till vänster tänker jag mig att man ansluter en dubbelspårsmodul där det "övre" spåret används som utdragsspår.
Då tappar man ju vitsen med dubbelspår (eller). En detalj som gör "Bollnäs" är dubbelspår och utdragsspår men även anslutningen för Orsa-banan längre söderut. Hela tanken från den som ritade originalet är att inte blockera dubbelspåret vid växling...
JohnLeijonhufvud skrev: Till höger har jag gjort en liten krökning för att få till en central placering av den utgående linjen på en 400mm-modul. Den kanske man kan skippa och helt enkelt köpa att högra utgående linjen inte ligger i perfekt centrumlinje i förhållande till de två utgående spåren till vänster?
Då är det bättre att göra en asymetrisk modul. På förebilden är går linjen rakt in på spår två (det östra av perrongspåren)
JohnLeijonhufvud skrev: Neråt finns utfart till någon industri eller en massa vändskivor och lokstall om man ska bygga Bollnäs.
JohnLeijonhufvud skrev: En "förbättring" jag gjort i denna skiss jämfört med dagens Bollnäs, är att industrispåret kommer ut på spår 3 och alltså har tillgång till utdragsspåret för att sedan kunna rangera in på de olika uppställningsspåren. Jag tänker mig att det är en bra lösning och att det är värt den korsning som då skapas över linjen.
Är det en förbättring, på förebilden växlas verkstaden från spår ett, vid sidan av tågspåren. När det sedan är klart får man begära tillstånd för att korsa bangården.
JohnLeijonhufvud skrev: Vad tror ni? Jag kan provköra hela rubbet, inklusive utdragsspåret, i min gillestuga, samt få plats med kurvor som tar mig vidare till de andra modulerna.
Helt klart, men samtidigt tycker jag längkomprimeringen är för hård och att Bollnäs försvunnit. Jag tror det är bättre att utgå från en mindre station och inte behöva ändra så mycket...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jag inser att jag varit otydlig. I min spårplan ovan har jag endast enkelspårslinjer in och ut från stationen. Parallellt med linjespåret till vänster finns ett utdragsspår.

Min trafikidé är att persontåg använder modellens spår 1 och 2, vilka är helt separerade från bangården i övrigt, med undantag för korsningen ner till industrin och de allra sista växlarna till höger.

Det finns problem med att gå runt på spår 3 och 4 utan att använda linjen i min modell....

Kanske blir det också fult när långa personvagnar ska gå genom växlarna för att komma ner till spår 1 och 2, jämfört med om tågen kan gå rakt in på perrongen.

Jag får nog fundera mer på detta...
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av MickeC »

JohnLeijonhufvud skrev:Jag inser att jag varit otydlig. ...
Inte säkert, det kan likaväl varit mina tankar som spann i väg när jag började leta materiel. :oops:

Har du tänkt dig att bibanan Bollnäs-Orsa skall vara i trafik eller bygger du modernt? En lite större station med genomgående elektrifierad huvudlinje och anslutande bibana är ju helt klart en bristvara bland våra befintliga moduler...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Borlänge och Bollnäs som moduler?

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jag kan inget om historien på Bollnäs eller hur det fungerar med trafiken ens idag. Jag kör förbi stället flera gånger per år och gillar stämningen runt stationen (i nutid), så jag antar att jag kommer titta på hur det ser ut idag men kanske inte strö med moderna detaljer överallt. Då kanske man kan få det till något slags generiskt "senaste 60 åren" ? Sedan kan man ställa dit tidstypiska bilar etc för att förvandla det till en mer specifik tid kanske? Elektrifierat är det nog i alla fall.

Det som tilltalar mig är:
* lite större station
* anslutande industrispår
* rangeringsmöjligheter

I min tanke har jag tre anslutningar till omgivande moduler; huvudlinjens bägge ändar samt anslutningsspåret till industrin.

Iofs kanske man skulle kunna ställa upp en körning så att anslutningsspåret blir infart från en annan linje (det vore då bra att kunna växla in på två spår till skillnad från spårplanen ovan som bara leder industrispåret till spår 3.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"