17-19 Maj: Modulträff i Värmland - Trafikspel

Bilder och text från träffar som varit
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

17-19 Maj: Modulträff i Värmland - Trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har börjat skissa på ett upplägg till trafikspelet för Värmlandsträffen. Exakta tider och spårlägen är preliminära så ta inte allt för hårt på dem. Kommentarer och åsikter är alltid välkomna. Vill ni inte lämna dem officiellt så kan ni alltid skicka ett PM eller mejla.

Upplägg
På morgonen och eftermiddagen kör ett par rälsbussar för arbetspendlare och skolbarn.
Mitt på dagen kommer ett persontåg från "storstaden".
Det går två heltåg med virke från Ekholmen. Ett på morgonen (Ngt600-Ngt601) och ett på eftermiddagen (Ngt604-Ngt605).
Under förmiddagen går malmtåget som hämtar upp malm från Danskog och Svanskog (Ngt602-Ngt603).
Under dagen går två lokalgodståg, ett åt vart håll, som hanterar övrigt gods.
Sedan funderar jag på att lägga in ett tåg mitt på dagen som hämtar upp grus från Sågsten (sakans i tidtabellen).

För att förenkla för lokförarna, för att få ett jämt godsflöde, och då det antagligen inte kommer att finnas vagnskort till de vagnar vi använder så tänker jag köra med en så kallad växlingslista (eng. switch list) för lokalgodstågen. Det betyder att ansvarig för lokalgodstågen får ett papper där det står vilka vagnar som skall utbytas vid varje station.

Stationsbeteckningarna för Värmlandsstationerna har jag själv hittat på (Hbg, Ssg, Fås och Dsg). Vill ni kalla dem något annat så säg till så ändrar jag.

/Erik
Bilagor
Grafisk tidtabell Kil13 utkast 2013-04-29.pdf
(29.57 KiB) Nerladdad 187 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 17-19 Maj: Modulträff i Värmland - Trafikspel

Inlägg av LLJ »

Ett par kommentarer:

"saknar" två persontåg, som möter de befintliga någonstans utmed linjen, om du förstår hur jag tänker.
Ange i tidtabellshuvudet när tidtabellen gäller (datum).

Annars ser det bra ut vid en snabb titt.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 17-19 Maj: Modulträff i Värmland - Trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

Konceptet me enkelspårig bibana end ändstation ger inte så mycket utrymme för två mötande persontåg. Dessutom kommer vi redan nu att svära åt den !#&&!* rälsbussen som står i Malmå (f.d. Danskog) och är i vägen för att det skall finnas plats för också ett persontåg stående på den stationen.

/Erik
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 17-19 Maj: Modulträff i Värmland - Trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

Nu har det arbetats vidare med planeringen. Bifogat är stationsgrafer med synoptiska diagram (kommer att finnas vid alla stationer, också vända åt andra hållet), en lite uppdaterad graf och preliminära växlingslistor för lokalgodstågen. Lokalgodstågen är planerade så att efter två dagar så står alla godsvagans så som de gjorde inför dag 1.

/Erik

Edit 2013-05-08. Justering var lastplatserna ligger i Svanskog och mindre justering i växlingslistan pga detta.
Bilagor
Grafisk tidtabell Kil13 utkast 2013-05-05.pdf
(29.65 KiB) Nerladdad 194 gånger
Spårplan stationer Kil13 web v1.1.pdf
(45.63 KiB) Nerladdad 207 gånger
Växlingslistor Lgt Kil13 preliminär 2013-05-08.pdf
(49.06 KiB) Nerladdad 174 gånger
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2013 gånger.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 17-19 Maj: Modulträff i Värmland - Trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

För de som vill torrköra lokalgodstågen så är startuppställningen på banan som följer.

Sågsten: Lastkaj: O, Godsmagasin: G.
Fridfulla: Godsmagasin: G.
Svanskog: Godsmagasin: G, Spikfabrik: G och O, Frilast: O.
Fagerås: Frilast: O.
Malmå: Frilast: O, Lokstall: Lgt-lok.

/Erik
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 17-19 Maj: Modulträff i Värmland - Trafikspel

Inlägg av ErikKuiper »

I filen nedan finns tågtidtabellerna för påseende.

/Erik
Bilagor
Tågtidtabeller Kil13 utkast 2013-05-11.pdf
(83.6 KiB) Nerladdad 189 gånger
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"